Продажбите на автомобили в Европа стагнират, потребителите избягват електрическите превозни средства

Продажбите на автомобили в Европа стагнират, потребителите избягват електрическите превозни средства

Продажбите на автомобили в Европа са регистрирали минимален растеж през  миналата година, тъй като устойчивата инфлация, по-високите разходи по заемите и апатията към електрическите модели накараха потребителите да се въздържат от покупката на превозни средства, пише Блумбърг.

Регистрациите на нови автомобили в региона са нараснали с 0,9% до 13 милиона единици спрямо година по-рано след скок през декември, съобщи днес Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). Продажбите на изцяло електрически превозни средства са намелили с 1,3%, след като страни, включително Германия, прекратиха субсидиите, намалявайки дела на тези коли от общия пазар до 15%.

Европейските производители на автомобили са подготвени за още една трудна година през 2025 г., включваща по-строги цели на Европейския съюз за емисиите, които ги принуждават да продават повече електромобили въпреки спада в търсенето. След като пострадаха от спада на продажбите в Китай, европейските производители сега са изправени пред заплахата от допълнителни мита в САЩ при президента Доналд Тръмп.

Ценовият натиск, загубите на пазарен дял в Китай, по-строгите регулации за емисиите, рисковете от митата и продължаващото слабо търсене създават „перфектната буря“ за европейските производители тази година, написа анализаторът на UBS Патрик Хумел в бележка до клиенти по-рано този месец.

Продажбите на нови автомобили в Европа може да спаднат през първите шест месеца на 2025 г., според анализатори от Bloomberg Intelligence. Но те прогнозират, че намаляването на цените през втората половина на годината може да доведе до леко повишение на продажбите.

Макар че продажбите на изцяло електрически автомобили са изправени пред трудни пазарни условия, потребителите все повече избират модели, които комбинират батерия и двигател с вътрешно горене. Продажбите на Plug-in хибриди в Европа са намалели за годината, но са се увеличили през декември. Предпочитанието на потребителите за Plug-in хибриди пред изцяло електрически автомобили в САЩ и Европа усложни стратегиите на производителите на автомобили за електрически автомобили и накара някои да добавят повече хибридни модели.

Търсенето на изцяло електрически автомобили беше особено слабо в Европейския съюз през декември, с 10% спад в регистрациите  в страните с изключение на Обединеното кралство. Това контрастира с ръст от 5,1% на общите продажби на автомобили в ЕС миналия месец – или 4,1%, когато се включат всички европейски страни.

ACEA, сега ръководена от главния изпълнителен директор на Mercedes-Benz Group AG Ола Келениус, призова ЕС да преразгледа своите разпоредби относно емисиите на CO2, според които производителите на автомобили трябва да увеличат своя дял от продажбите на автомобили с батерии, като в противен случай ги грозят високи глоби. Лидерите на ЕС трябва също така да сключат „голяма сделка“ с администрацията на Тръмп, вместо да налагат ответни мита върху вносни стоки, призова Келениус.

В Германия, където премахването на държавните субсидии за електромобили доведе до срив на продажбите на автомобили с батерии миналата година, местните производители на автомобили призовават за повече подкрепа за индустрията преди предсрочните избори през февруари.

Фридрих Мерц, консервативният фаворит за канцлер, иска продажбите на нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене да продължат и след планираната забрана на ЕС за 2035 г., докато действащият президент Олаф Шолц призова за данъчни стимули за електромобилите.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ