Автогигантите са заплашени от огромни глоби заради слабите продажби на електромобили

Автогигантите са заплашени  от огромни глоби заради слабите продажби на електромобили

Най-големите европейски автомобилни гиганти изглежда са все по-загрижени за перспективата за огромни глоби, особено след като търсенето на електрически превозни средства намалява преди следващото затягане на правилата за въглеродните емисии, съобщи CNBC.

Автомобилните производители, работещи в Европа, са изправени пред по-строги цели по отношение на емисиите от следващата година, тъй като таванът на ЕС за средните емисии от продажбите на нови превозни средства се понижава до 93,6 грама CO2 на километър (г/км), което отразява намаление с 15% спрямо базовия показател от 2021 г. от 110,1 г/км.

Превишаването на тези ограничения - които бяха договорени през 2019 г. и са част от амбицията на 27-те държави от блока да постигнат неутралност по отношение на климата до 2050 г. - може да доведе до големи глоби.

Рико Луман, старши икономист за сектора на транспорта и логистиката в холандската банка ING, заяви, че европейските производители на автомобили имат всички основания да се притесняват от мащаба на финансовите санкции.

„Глобите всъщност са огромни. Когато ги изчислите... те лесно достигат много милиони въз основа на обемите, които произвеждат“, каза Луман пред CNBC чрез видеоконференция.

Изпълнителният директор на Renault Лука де Мео каза миналия месец, че ако продажбите на електромобили останат на сегашните нива, европейската автомобилна индустрия може да трябва да плати 15 милиарда евро (16,5 милиарда долара) финансови санкции или да се откаже от производството на над 2,5 милиона автомобила, предаде Ройтерс, цитирайки интервю за френско радио.

Европейската асоциация на производителите на автомобили или ACEA казва, че на индустрията липсват „решаващи условия“ за подкрепа на прехода с нулеви емисии, „с нарастващи опасения относно постигането на целите за намаляване на емисиите на CO2 за 2025 г. за автомобили и ванове“.

Автомобилната лобистка група, която представлява компании като BMW, Ferrari, Renault, Volkswagen и Volvo, предупреди, че настоящите правила на ЕС „не отчитат дълбоката промяна в геополитическия и икономически климат“ през последните години.

„Европейските производители на автомобили, обединени в ACEA, затова призовават институциите на ЕС да предложат спешни мерки за облекчаване, преди новите цели за CO2 за автомобили и ванове да влязат в сила през 2025 г.“, се казва в изявление на ACEA, публикувано на 19 септември.

Тим Макфи, говорител на Европейската комисия, изпълнителната власт на ЕС, каза на брифинг за пресата в края на миналия месец, че автомобилната индустрия има още 15 месеца, за да постигне новите цели, добавяйки, че е „твърде рано да се спекулира“ относно мащаба на потенциалните глоби.

„Разработихме тези политики по начин, по който индустрията има време да се адаптира, че цялостната икономическа екосистема има време да се адаптира, но, разбира се, ние сме чувствителни към предизвикателствата, пред които сме изправени“, каза Макфи на 24 септември.

„Огромна борба“

Водещите европейски производители на автомобили се борят с перфектна буря от предизвикателства по пътя към пълна електрификация, включително липса на достъпни модели, по-бавно от очакваното внедряване на точки за зареждане и потенциалното въздействие на европейските тарифи върху електромобилите, произведени в Китай.

Поразеният от кризата Volkswagen и няколко други производители на автомобили, включително Ford и Mercedes-Benz Group, обявиха планове за забавяне на по-ранните цели за постепенно спиране на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене (ICE) в Европа.

„Производителите са доста фокусирани върху конвенционалните хибриди и превозните средства с ICE, защото те са много по-печеливши“, каза Луман от ING.

„В дългосрочен план те трябва да се конкурират с новите играчи и да преструктурират организациите си, като направят преход към прехода, но това не е толкова изгодно в краткосрочен план“, продължи той. „Така че това е огромна борба.“

ACEA казва, че пазарният дял на електрически батерии в ЕС е спаднал до 12,6% тази година, което е спад от 13,9% през 2023 г., докато продажбите на автомобили в блока остават с около 18% по-ниски от нивата преди пандемията през 2019 г.

Xavier Demeulenaere, асоцииран директор по устойчива мобилност в S&P Global Mobility, каза, че всички производители на оригинално оборудване (OEM) в Европа имат „силен стимул“ да увеличат собствените си продажби на EV, за да намалят средните си емисии от автопарка и да се съобразят с регулираната цел.

„Забавянето на електрификацията, което наблюдаваме през 2024 г., поради влошаващата се икономическа ситуация в цяла Европа и премахването или намаляването на субсидиите в някои страни, прави ситуацията предизвикателна за повечето производители на оригинално оборудване, тъй като създава проблем с търсенето“, каза Демеленаере пред CNBC по телефона .

Но ако няма търсене, обединяването остава един от основните механизми за смекчаване отново на тези потенциални финансови санкции, които се очакват през 2025 г.“, добави той.

Обединяването се отнася до процеса, при който производителите на автомобили се обединяват, за да бъдат разглеждани като едно цяло, когато изчисляват ефективността си спрямо целта за емисии на CO2.

Криза? Каква криза?

Не всички са убедени, че предизвикателството пред продажбите, пред което е изправена европейската автомобилна индустрия, представлява криза в цялата индустрия.

Групата за кампания Транспорт и околна среда заяви в анализ, публикуван в сряда, че сегашното състояние трябва вместо това да се счита за „преходна фаза“, в която производителите се адаптират към новите разпоредби и променящата се динамика на пазара на EV.

Анализатори от Transport & Environment казаха, че европейската автомобилна индустрия трябва да планира от 2019 г. целта за CO2 за следващата година и производителите могат да избегнат плащането на големи глоби, като продават повече хибриди и по-икономични автомобили.

„Производителите на автомобили също се възползват от гъвкавостта в регламента, който допълнително (изкуствено) намалява техните емисии на CO2, както и опцията да обединят своите емисии с други производители на автомобили“, добавиха те.

„Печелившите европейски производители на автомобили може да се наложи да продават по-малко големи SUV-та, които замърсяват околната среда, но това е целта на регламента за CO2 при автомобилите.“

Пътният транспорт е основният източник на емисии на CO2 от транспорта в ЕС, като пътническите автомобили и лекотоварните превозни средства представляват близо 15% от общите емисии.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 23 ноември. Имен ден празнуват Александър, Александра, Сашо
Скуката – тайната съставка на успеха
Борисов с предложение към ПП-ДБ: Атанас Атанасов да бъде председател на НС, той - премиер
Lexus отбелязва 25 години от „December to Remember“ с носталгични реклами
Тръмп назначи бивш експерт на Сорос за министър на финансите и някогашен футболист за градоустройството
Цитат на деня
The Washington Post: Генералният секретар на НАТО предвижда да обсъди с Тръмп решение за войната в Украйна
Шефът на OpenAI Сам Алтман спечели само 76 хиляди долара за миналата година, имението му е за 27 млн.