Митата от 25% ще нанесат непоправими щети на щатските автомобилопроизводители, предупреди виден икономист

Известният икономист Артър Лафър предупреждава в нов анализ, че митата от 25% на президента Доналд Тръмп върху вноса на произведени в чужбина автомобили могат да добавят 4711 долара към цената на едно превозно средство и допълва, че предложените тарифи могат да отслабят способността на автомобилните производители в САЩ да се конкурират с техните чуждестранни аналози.
В анализа от 21 страници, получен от Асошиейтед прес, Лафер, когото Тръмп награди с президентския медал на свободата през 2019 г. за приноса му към икономиката, казва, че автомобилната индустрия би била в по-добра позиция, ако президентът запази правилата за веригите за доставки с Канада и Мексико от собствения си търговски пакт USMCA от 2019 г.
Белият дом временно освободи от митата вноса на автомобили и части, който се извършва съгласно USMCA, започвайки от 3 април, така че администрацията на Тръмп да може да състави процес за облагане на неамериканско съдържание в превозни средства и части, които попадат в обхвата на споразумението.
„Без това изключение предлаганата тарифа рискува да причини непоправими щети на индустрията, което ще противоречи на целите на администрацията за укрепване на производството и икономическата стабилност в САЩ“, пише Лафер в анализа. „Мито от 25% не само ще свие или евентуално ще елиминира маржовете на печалба за производителите в САЩ, но също така ще отслаби способността им да се конкурират с международни конкуренти“, добавя той.
След като плановете на Тръмп изплашиха фондовия пазар и американските потребители, анализът на Лафер показва, че администрацията все още не е убедила дори предпочитаните от него икономисти, че новите мита ще донесат ползи. В анализа се посочва, че все още не е твърде късно да промени курса.
„Споразумението Съединени щати-Мексико-Канада (USMCA) послужи като крайъгълен камък на първия мандат на президента Тръмп и бързо се превърна в доминираща характеристика на северноамериканската търговска политика, насърчавайки икономическия растеж, стабилизирайки веригите за доставки и укрепвайки автомобилната индустрия в САЩ“, пише Лафер.
Анализът отбелязва, че цената на превозно средство без освобождаването от мита на база USMCA ще бъде 4711 долара, но тази цифра ще бъде по-ниска от 2765 долара, ако изключенията по спразумението бъдат запазени.
Тръмп удостои Лафер с най-високата цивилна чест 45 години, след като икономист формулира „Кривата на Лафер“, показваща, че има оптимална данъчна ставка за събиране на приходи.
Кривата с форма на камбана показва, че съществува толкова висока данъчна ставка, че тя може да се саморазруши за генерирането на данъчни приходи. Много републиканци прегърнаха кривата като доказателство, че по-ниските данъчни ставки могат да генерират по-силен растеж, който да доведат до по-високи данъчни приходи.
„Д-р Лафер помогна за вдъхновяването, ръководството и прилагането на изключителни икономически реформи, които признават силата на човешката свобода и изобретателност, за да разраснем икономиката си и да измъкнем семействата от бедността и да ги насочи към наистина светло бъдеще“, каза Тръмп при връчването на медала.
Лафер е служил в консултативния съвет по икономическа политика на президента Роналд Рейгън, освен че е бил университетски професор. Има собствена икономическа консултантска фирма Laffer Associates. През 1970 г. той е първият главен икономист на Службата за управление и бюджет на Белия дом.
Лафер също съветва Тръмп по време на президентската му кампания през 2016 г. и е съавтор на ласкателната книга „Trumponomics: Inside the America First Plan to Revive Our Economy“.
Тръмп твърди, че митата от 25% ще накарат повече чуждестранни и местни автомобилни производители да разширят производството и да отворят нови заводи в Съединените щати. В понеделник той отпразнува планирана инвестиция от 5,8 милиарда долара от южнокорейския автомобилен производител Hyundai за изграждане на завод за стомана в Луизиана като доказателство, че стратегията му ще успее.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.