Приказка за трите принца и случайностите в бизнеса

Serendipity е една от най-популярните думи в английския език. Но и една от най-трудните за превод. Разговорно се превежда като равносилна на късмет, провидение, знак на съдбата или случайност. Тя ни е дала аспирина, хапчетата, инсулина, виаграта, телефона, найлона. Изпълнителния директор на Google обича да мисли за неговия онлайн инструмент за търсене като случайност. Всички тези открития са случайни, но могат да се определят много по-малко като късмет, отколкото хората мислят, разказва Harvard Business Review.
През 1754 г. Хорас Уолпоул припомня творчески вълнуваща арабска приказка. Трите принца на Серендип, днешната Шри Ланка били изпратени от баща си на дълго пътешествие като част от житейски урок за предстоящото им царуване. Нещастие сполетяло принцовете, когато срещнали един водач на камили. Камиларят търсел изгубената си камила и ги попитал дали не са я виждали. Въпреки че принцовете никога преди това не били виждали животното, го описали учудващо добре: "беше сляпа с едното око, липсваха й зъби и куцаше. Освен това камилата беше натоварена с масло от едната страна и с мед от другата", разказали принцовете.
Тяхното описание било толкова точно, че камиларят туткаси обвинил принцовете, че са откраднали камилата му и ги отвел в императорския двор, където да бъдат хвърлени в тъмницата. Там станало ясно, че те са напълно невинни. Принцовете обяснили точния си разказ така: "Решихме, че камилата е сляпа с дясното око, защото тревата беше изядена само от лявата страна на пътя. Помислихме, че няма зъби, защото тревата беше оставила следи по пътя. Заключихме, че е куца, защото имаше следи от влачене. Освен това мравките от едната страна на пътя и мухите от другата бяха доказателство, че е пренасяла масло и мед."
Принцовете направили много повече от просто наблюдение. Историята е поучитeлна, защото те всъщност осмисляли видяното. А най-важният урок, който научили е, че това, което откриваш случайно, може да е много по-ценно от това, което си търсил с години.
Ето защо някои организации имат повече късмет от други, защото умеят да свързват наблюденията с логиката на събитията. Те притежават умението да извличат най-ценното от цялостната картина и да правят изводи за бъдещето от познанията си от миналото и настоящето. Поради тази причина те са и най-добре подготвени да го посрещнат.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Бившият британски премиер Лиз Тръс стартира собствена социална мрежа
Свят |Държавният секретар Рубио и спецпратеникът Уиткоф отиват във Франция за разговори за Украйна и Иран
Свят |Съдят Google за 5 млрд. паунда заради злоупотреба с „почти пълно господство“ в интернет търсенето
Технологии |Световното производство и потребление на вино се сринаха до най-ниските си нива от 1961 година
Бизнес |HR екипът на Технополис и Практикер получи четири отличия на Годишните HR награди на БАУХ 2024
ПР и събития | Advertorial |Застаряващото население е факт. Работодателите трябва да се адаптират
Next level HR 2025 |Топ мениджър на Lego загина в швейцарски ски курорт
Свят |Въпросът, който Джеф Безос обича да задава на интервю за работа
Мениджмънт |Новата дигитална реалност и как бизнесът се справя с нея
Next level HR 2025 |„Не“ на глупавите правила
Мениджмънт |Как една маркетингова грешка се превърна в бизнес за $1 милион
Маркетинг |Какви ползи носи AI за начина, по който работим?
Next level HR 2025 |Европа има нов крал на лукса: Пазарната оценка на Hermès изпревари тази на LVMH
Компании |ADVERTORIAL

HR екипът на Технополис и Практикер получи четири отличия на Годишните HR награди на БАУХ 2024

10 години Hub Ahead: За предизвикателствата, които правят разликата и новата реалност за брандовете

Коментари
Няма въведени кометари.