Digital age: Техно пробиви и открития
Какво ново в света на технологиите и откритията? Представяме ви нашата седмична селекция.
„Умен“ часовник на Xiaomi за деца дава данни за движението им и сигнали за опасност
Снимка: Shutterstock
Xiaomi представи часовника Mitu Watch S1 за деца, който позволява на родителите да проследяват местоположението и да получават известия, когато детето е в опасни зони. Това съобщи порталът GizmoChina. Xiaomi Mitu Watch S1 е оборудван с 1,78-инчов IPS екран с резолюция 448x368 пиксела. Екранът има капковиден U-образен прорез за 5MP селфи камера, която може да се използва за видео разговори с деца, и 8MP основна камера за показване на заобикалящата среда. Часовникът разполага и с 1 GB RAM и 8 GB вътрешна памет, а за точността на показване на местоположението отговарят GPS, GLONASS, Beidou, GALILEO и QZSS. Освен това, използвайки алгоритми, базирани на изкуствен интелект и сензори за местоположение, устройството може да информира родителите не само като показва координатите на детето, но и местоположението му в стаята. Часовникът има и 90-дневна памет за придвижването, която може да бъде проверена с помощта на смарфон.
Родителите могат също така да определят дом, училище или опасни зони на картата. В този случай часовникът ще информира възрастните, ако дете е влязло в или е напуснало определено място. Устройството също така може да открива отклонения от обичайните маршрути и евентуални и непредвидени дълги периоди на пътуване.
Сред другите характеристики на Mitu Watch S1 са поддръжката на образователни приложения, WeChat и QQ месинджъри, радио, онлайн телевизия, проследяване на здравни показатели, включително умора, напрежение на очите, емоционално състояние, сърдечен ритъм и SpO2, както и повече от 100 спортни режима.
Лаборатория в САЩ разработи уникален четирикрак робот-алпинист
Снимка: Shutterstock
Изследователи от Лабораторията по роботизирана механика към университета „Карнеги Мелън“ в САЩ разработиха уникален четириног робот LORIS, който значително се различава от съществуващите аналози. Разработката е наречена в чест на живитонския вид лемури и съкращението LORIS /Lightweight Observation Robot for Irregular Slopes/ означава „ Лек робот за изследване на нестнадратни наклони“. Това съобщава изданието New Atlas.
LORIS е оборудван с четири крака със захвати, състоящи се от много малки, остри кукички, които се закачат към повърхността. Това позволява на робота да преодолява неравни повърхности както и тухлени и каменни стени, за разлика от роботите, които използват системи чрез вакумно засмукване. А това е ефективно само на гладки повърхности. За разлика от други роботи, които използват пасивен захват, който разчита на теглото на робота, LORIS използва активен захват с електрически задвижвания, които целенасочено натискат пръстените на куките към повърхността. Това е осигурявано от моторизиран захващащ механизъм, който работи във всяка посока и позволява прилагането на всеки вариант за преместване.
Всеки от четирите крака на робота има разклонен захват, състоящ се от два комплекта шипове, разположени под прав ъгъл един спрямо друг. Захватът е свързан с крака чрез вид става, което му позволява просто да виси във въздуха и активно да реагира на движенията на крака. Това значително намалява и теглото на робота. По този начин LORIS представлява революционно изобретение в областта на роботиката, което може да се използва за различни задачи, включително наблюдение на строителството, операции по търсене и спасяване и проучване на труднодостъпни райони.
Суперкамион на Kenworth намалява наполовина разходите за дизел
Снимка: Shutterstock/AI
На изложението в Лас Вегас беше представен иновативният суперкамион Kenworth SuperTruck 2, който изненада посетителите със своята ефективност. Превозното средство беше отговорът на компанията на призива на Министерството на енергетиката на САЩ за повишаване на ефективността на търговския транспорт, без да се изоставя дизеловото гориво като основно гориво. Силовият агрегат на новия продукт демонстрира чудеса от ефективност, предлагайки дизелов разход от едва 18,4 литра на 100 километра.
Заслужава да се отбележи, че високата производителност е заслуга не само на новия технологичен двигател. Инженерите на компанията преразгледаха много аспекти от работата на камиона. Например, аеродинамиката е почти напълно преработена. Машината е получила панорамна кабина, наклонена предна част и стеснен нос. Колелата са напълно скрити от части на каросерията, а вместо масивни огледала са използвани камери с висока разделителна способност, осигуряващи висококачествени изображения дори през нощта. В резултат съпротивлението е намалено с невероятните 48%.
Дизайнерите са работили и върху оформлението на камиона, намалявайки теглото му с респектиращите 3221 килограма. Това е постигнато чрез по-леки гуми, използване на нови материали и дизайнерски решения. Задвижването е комбинация от дизелов двигател PACCAR MX-11 и скоростна кутия TX-12. А 48-волтов електрически генератор формира основата за мека хибридна система, която използва регенеративно спиране за зареждане. Благодарение на него спомагателните системи на камиона получават енергия не от главния двигател. По време на стендовите тестове двигателят показа ефективност от 55,7%.
Главният изпълнителен директор на Kenworth Джим Уаленчак каза в прессъобщение, че основната цел на проекта е да подобри ефективността на транспорта със 100 процента в сравнение с Kenworth T660 от 2009 г., който беше най-икономичният камион в индустрията по това време. Новият продукт вече предизвика интерес на пазара, а серийното пускане на такъв камион ще намали, според мениджъра за напреднали технологии на PACCAR Мартин Майер, разхода на гориво в индустрията с 10%.
Емблематичният месинджър ICQ се пенсионира след 30 години работа
Снимка: Shutterstock
На официалния сайт на програмата ICQ се появи съобщение, че тя спира да работи на 26 юни. Сегашният собственик на месинджъра, компанията VK, е изчерпала възможностите за модернизацията му. Въпреки факта, че легендарният ICQ надмина почти всичките си конкуренти от 90-те години и дори се сдоби с поддръжка на изкуствен интелект, той все още остава реликва от времето си.
На върха на популярността си през 2001 г. почти 100 милиона души са използвали ICQ, но до 2022 г. броят на активните потребители е спаднал до 10 милиона. Основната причина е, че хората са преминали към използване на интернет през смартфони, а ICQ е създаден за компютри със стара конфигурация. Опитите за адаптиране на приложението към новия формат не се превърнаха в реалност - потребителите са свикнали с възможностите на съвременните месинджъри и не искат да се придържат към стария.
Още през 2022 г. стана ясно, че времето на ICQ е към своя край - приложението започна да изчезва от публичен достъп, а поддръжката му постепенно се прекратяваше. И докато потребителите трябва да очакват пълно спиране на услугата на 26 юни, това може да не е последният път, когато виждаме буквите ICQ. В официалния акаунт на месинджър в мрежата X, след съобщение за затварянето на приложението, се появи мистериозен мем в стил Терминатор - „I'll be back “.
НАСА върна към живот 47-годишната космическа сонда Voyager с хитър хакерски трик
Снимка: Getty Images
Екип от Лабораторията за реактивно движение на НАСА успя дистанционно да отстрани проблем със софтуерния код на сондата Voyager 1. През ноември апаратът започна да предава странни съобщения, които озадачиха инженерите, наблюдаващи мисията. Скоро стана ясно, че част от бордовата памет е отказала, което не е изненадващо, като се има предвид значителната възраст на устройството - 47 години.
Допълнителен анализ установи, че причината е в подсистемата за обработка на полетни данни. Тя трябва да комплектова информация за работата на сондата и данните, събрани от нейните сензори, преди да изпрати пакет от радиоимпулси към Земята. Поради намаляването на наличната памет, кодът на съобщението вече не се побирал в нея и на борда на Voyager се оказало, че няма резервен капацитет. В резултат на това екипът използвал хакерски трик за разделяне на данните на малки фрагменти, които могат да се поберат изцяло в паметта. Това значително увеличило продължителността на изпращане на обем данни, тъй като сега трябвало да се комплектоват и изпращат много фрагменти един по един, като паметта се изчиства след всеки от тях. Сигналът до Voyager от Земята отнема поне 45 часа, така че дори тестването на това решение отнема доста време. И сега НАСА обяви успех - за първи път от няколко месеца е събрана подробна информация за състоянието на техническите системи на сондата. Сега инженерите допълнително ще конфигурират подсистемата, за да започне да изпраща и получава научна информация от Voyager.
Ключови думи
|
|