Китай вече води в надпреварата за хуманоидни роботи 

Китай вече води в надпреварата за хуманоидни роботи 

Американски технологични гиганти като Tesla и Nvidia се надпреварват да разработят хуманоидни роботи, подчертавайки значението им за бъдещата икономика. Но анализаторите предупреждават, че те вече са изложени на риск да загубят надпреварата от Китай. 

Така наречените хуманоидни роботи - машини, задвижвани с изкуствен интелект, проектирани да приличат на хора по външен вид и движение - се очаква да осигурят набор от случаи на употреба, като заемане на работни места в промишлеността и сектора на услугите.   

Вълнението на инвеститорите  

около роботите нараства на фона на увеличените споменавания от технологични лидери като Дженсън Хуанг от Nvidia, който постави началото на „ерата на универсалната роботика“ по-рано този месец, когато обяви ново портфолио от технологии за разработка на хуманоидни роботи. 

В производството на самите роботи проектът за хуманоиден робот на Tesla, Optimus, изглежда е водещ в САЩ, като главният изпълнителен директор Илон Мъск обяви планове за производство на около 5000 бройки тази година. 

Въпреки че амбициозните планове на Мъск могат да му дадат преднина пред американските конкуренти като Apptronik и Boston Dynamics, които тепърва ще се появяват на масовия пазар, той ще се сблъска със сериозна конкуренция от познат източник: Китай, пише CNBC. 

Китайската игра 

Базираната в Ханджоу Unitree Robotics миналия месец продаде два хуманоидни робота на потребителите на платформата за електронна търговия JD.com, според местни медии . Междувременно базираната в Шанхай стартираща роботика Agibot, известна още като Zhiyuan Robotics, изпълни целта на Optimus да произведе 5000 робота тази година, според South China Morning Post .  

Докато китайските компании за електрически превозни средства като BYD започват да изпреварват растежа на Tesla и да подбиват цените й, експертите казват, че подобна динамика може да се прояви в хуманоидната роботика.  

″Китай има потенциала да възпроизведе разрушителното си въздействие от EV индустрията в хуманоидното пространство. Този път обаче смущението може да се разпростре далеч отвъд една индустрия, потенциално трансформирайки самата работна сила”, каза Рейк Кнухцен, анализатор в SemiAnalysis, независима компания за изследвания и анализи, специализирана в полупроводници и AI. 

Каква е цената 

В изследователска бележка от февруари Morgan Stanley изчислява, че настоящите разходи за изграждане на хуманоидни роботи могат да варират от $10 000 до $300 000 на единица, като се имат предвид различни конфигурации и изисквания за приложения надолу по веригата. 

Китайските компании обаче вече подбиват американските конкуренти по отношение на цените благодарение на превъзходните икономии от мащаба и производствените възможности, според Кнухтсен. 

Например Unitree пусна своя хуманоиден робот G1 за потребители през май с начална цена от $16 000. За сравнение Morgan Stanley изчислява, че продажната цена на хуманоидния робот Optimus Gen2 на Tesla може да бъде около 20 000 долара, но само ако компанията успее да мащабира, съкрати своя цикъл на изследване и развитие и използва икономически ефективни компоненти от Китай. 

Unitree направи голям фурор, когато 16 от неговите най-ефективни H1 хуманоидни роботи се присъединиха към група танцьори, за да отпразнуват Лунната Нова година в демонстрационно предаване по националната телевизия. 

Сигнали, които не са за подценяване  

Но има признаци, че напредъкът на Китай в роботите отива много по-далеч. Февруарската изследователска бележка на Morgan Stanley установи, че страната е водеща в света по заявки за патенти, споменаващи „хуманоид“ през последните пет години, с 5688 патента в сравнение с 1483 от Съединените щати. 

Големи играчи като Xiaomiи производители на електромобили, като BYD, Chery и Xpeng, също участват в надпреварата. 

„Нашето изследване показва, че Китай продължава да показва най-впечатляващия напредък в хуманоидната роботика, където стартиращите фирми се възползват от установени вериги за доставки, възможности за местно производство и силна степен на подкрепа от националното правителство“, се казва в бележката. 

Пекин все повече подкрепя сектора, като правителствените служби насърчават тяхното развитие.  

Според Ming Hsun Lee, ръководител на отдела за автомобилни и индустриални изследвания в Greater China в BofA Global Research, Китай вижда хуманоидните роботи като важна индустрия поради потенциала им да смекчат застрашаващия недостиг на работна ръка.  

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ