ArtVista БРОЙ /// Мениджър 08/23
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 3 / 4
Viola d'amore
100-годишната вдъхновяваща история на българското лютиерство
Viola d'amore
100-годишната вдъхновяваща история на българското лютиерство
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
1
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
„Музиката е хилядната от милисекундата между една нота и друга; как стигате от едната до другата – това е мястото, където е музиката“, казва Исаак Стърн, един от най-известните цигулари на ХХ век.
В съзнанието на много българи живее емоцията от магията на лютиерството. Това са хората, пораснали с приказната „Балада за Георг Хених“ на Виктор Пасков, който ни запознава със съдбата на стария чешки лютиер, заел се да направи цигулка за Господ и в чест на майсторския занаят. Но какво знаем за българската традиция и съвременен пазар на струнни лъкови инструменти?
Цигулките са най-известните представители на оркестърните инструменти. Притежават богата над 500-годишна история, през която претърпяват еволюция и развитие, за да достигнат до вида, в който ги познаваме днес. Най-известните и значими школи, които оставят своя отпечатък върху инструментите, са италианската, френската и германската, но не трябва да пренебрегваме и други именити представители на лютиерското изкуство в Европа.
Дългата традиция и голямото разнообразие на инструменти с различни характеристики правят този пазар много специфичен, сравнително малък и достъпен основно за познавачи и експерти – търговци на музикални инструменти и производители лютиери, изработващи лимитирано количество и по-висококачествени инструменти, съобразени с индивидуалните изисквания на клиента. Освен това има и манифактури и фабрики, които произвеждат по-достъпни цигулки за начинаещи ученици и любители цигулари.
Пазарът на цигулки в България е скромен в сравнение със страни с по-висок стандарт и с повече средства, инвестирани в музикална култура. В музикалните магазини у нас се предлагат основно цигулки, внесени от Китай, които са в нисък ценови клас от 150 до 300 лв. и в средния ценови клас около 1000 лв. Оскъдният интерес към изучаване и занимания с музика, както и сравнително ниските заплати на оркестрантите в държавните и общинските оркестри, ограничават развитието на този вид търговия. Продажбите на висококачествени поръчкови цигулки от български майстори са единични и нерегулярни. Цените за майсторски изработена цигулка варират от 1500 до 5000 евро в зависимост от използваните материали и репутацията на майстора. „Основната част от цигулките висок клас се изработват по поръчка на търговци и музикални къщи в Западна Европа, Съединените щати, Япония и други страни. Там продукцията на българските майстори се оценява високо, а цените на майсторските цигулки, изработени в България, могат да достигнат над 10 хил. евро.“
Световните пазари на музикални инструменти също бяха засегнати от ковид кризата. Според коментари на майстори от Западна Европа в този период цените на старите цигулки са спаднали на нива от преди тридесет години. Днес обаче ситуацията е доста по-добра и стойността им се покачва. Разбира се, изключения правят най-известните и скъпи образци на лютиерското изкуство, за които се сключват сделки за милиони и са интерес за инвестиция.
Въпреки че се наблюдава значителен ръст в цените на вносните материали, днес компонентите за лаковете, готови за нанасяне, както и всички консумативи, могат да бъдат закупени с лекота онлайн. Понеже всички материали, от които се изработва цигулката, са вносни, производителите и търговците от световноизвестни марки, специализирани в тази област, предлагат голям избор и качество. Дървото, предназначено за изработка, има специфични акустични свойства и естетически качества. Най-акустичната дървесина за изработка на цигулки е яворът за цялостната конструкция и смърчът за горната резонаторна дъска – лицето. Най-добрият явор е със силно изразен фладер и ситни годишни кръгове и се добива в Босна. Алпийският смърч е най-предпочитан заради неговите правожилност и отлични акустични качества. В миналото в България можеше да се намерят, макар и в ограничени количества, дървесина от явор и смърч, подходящи за направата на качествени инструменти. Днес това е по-скоро изключение. Използват се и дървесни видове с екзотичен произход каквито са абаносът, палисандърът и средиземноморският чимшир.
„Колкото по-високи са качеството на използваните материали, майсторството на изработката и прекрасният звук, толкова една цигулка е по-ценна.“
Заради тези си качества инструментите, изработени от представителите на световноизвестната Кремонска школа, днес са най-търсени и високо ценени.
Въпреки че България не разполага с толкова дълга лютиерска традиция, тя има своето място в историята на лютиерството. В средата на XIX век се появяват първите самоуки майстори, които дават началото на развитието на съвременната българска лютерия. В самия край на XIX и началото на XX век вече може да се говори за професионално производство, наложено от бързо нарастващото търсене, породено от появата на нови оркестри и музикални школи.
През 1918 г. в Казанлък е открито първото лютиерско ателие, специализирано в изработката на цигулки, както и на китари и мандолини. През 1924 г. на базата на това ателие е създадена и до днес съществуващата фабрика за производство на струнни музикални инструменти. „За повече от 100 години лютиерската традиция в Казанлък продължава да се развива възходящо.“ В настоящия момент в града и неговата околност работят над 20 самостоятелни майстори лютиери, специализирани в изработката на инструменти от световен клас.
В началото на XIX век първите инструменти биват внесени в България от Западна Европа. Основно това са инструменти, произведени в Бохемия и Саксония, но може да се намерят и цигулки, които носят характеристики на други лютиерски центрове. През следосвобожденския период в България са внесени хиляди инструменти, главно цигулки от нисък до среден клас, на достъпни цени за потенциални купувачи. Търговията е осъществявана през търговски музикални къщи и магазини, които функционират от 1900 до 1944 г.
През социалистическия период основната продукция на музикални инструменти се осъществява от няколко трудово-производителни кооперации и две фабрики. Произвеждат се инструменти предимно от нисък до среден клас, като малко на брой остават в страната. Повечето са предназначени за износ в страните от бившия социалистически блок, само малка част се продава в страни от Западна Европа.
Днес някои от тези инструменти, преживели превратностите на времето, можем да срещнем по битаците, в антикварните магазини, както и в онлайн магазините за музикални инструменти. Цените им варират от 100 до няколко стотин лева в зависимост от състоянието им. По-редки са ценните и оригинални цигулки от края на XIX и началото на XX век, изработени от майстори лютиери в Европа. Тези инструменти не са от най-известните примери на лютиерското изкуство, но цените им варират от 1000 до 5000 евро. Името на майстора и състоянието на инструмента са от съществено значение за неговата стойност.
И днес майсторите лютиери не спират да търсят вдъхновение и да създават уникални инструменти от високо качество с надеждата за по-добро бъдеще, за да продължат да радват музиканти и ценители на лютиерското и музикалното изкуството.
*Андриан Андреев завършва престижната лютиерска школа „Антонио Страдивари“ в Кремона, Италия. Изработва цигулки и други струнни инструменти в родния си град Казанлък.
|
Ключови думи
цигулки
пазар на цигулки
лютиери