ArtVista БРОЙ /// Мениджър 07/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
(Крали) Марко скача смело в боя
Героят ще се появи в компютърна игра. С нова легенда, която допълнително ще развие фолклорния му образ
(Крали) Марко скача смело в боя
Героят ще се появи в компютърна игра. С нова легенда, която допълнително ще развие фолклорния му образ
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Всеки българин – а и куп други хора от съседните държави – знае истории за юнака на юнаците Крали Марко. Той е най-известният герой на юнашките песни в нашия фолклор. Е, сега героят ще се появи онлайн. С нова легенда, която допълнително ще развие фолклорния му образ. Защото Крали Марко е главният герой в новата българска игра Marko: Beyond Brave. Играта ще излезе на пазара на 17 септември, като тогава ще се появи версията за компютър, а тази за конзоли ще излезе малко по-късно. Трейлърът и пресрелийзът стигнаха до над 150 онлайн медии, включително IGN, Sports Illustrated, CG Magazine, Bleeding Cool, Yardbarker, Yahoo!, Gamestar.de и т.н. Разбира се, зад това стои много труд и ще ви запознаем с героите, които са го положили.
За „Студио Мечка“ и Марко
„Студио Мечка“ е създадено през 2016 г. от Боян Василев и първоначално се занимава с аутсорсинг за други гейминг студиа. В началото работещите в него са трима, в момента са осем. На създателите не им липсва ентусиазъм и още през 2018 г. започват да работят върху Марко. Чрез краудфъндинг платформата Kickstarter събират финансиране. „Без предишен опит и голямата подготовка успяхме да съберем около 25 000 долара. Това ни даде нужният тласък и валидация, че има пазарна ниша за проекта. Добавихме собствени средства, започвайки работа по играта на пълен работен ден“, разказва Боян.
През 2022 г. „Студио Мечка“ е избрано с 5 други студиа от над 200 кандидата в акселератора Digital Dragons. DD е част от Krakow Technology Park в Полша. Там българският екип получава както безвъзмездно финансиране, така и менторство за проекта.
Любопитно е, че въпреки че играта все още не може да се играе, тя е удостоена с различни отличия:
- Dreamhack Beyond – Official Selection
- Indie Arena Booth – Gamescom 2023 – Official Selection
- Devplay - Bucarest – 2023 & 2024 – Official Selection
- Digital Dragons Conference 2023 & 2024 – Official Selection and Finalist
- Indie X – Lisbon 2023 – Finalist.
Бюджетът за разработването на играта е около 160 000 евро, като в тази сума не влизат средствата за маркетинг. За създателите, естествено, ще е успех да си върнат вложените пари. Но не само. „Искаме да запалим хората по славянските митове и балканския фолклор. И да направим продължение“, казва Боян.
Защо Марко и какво се случва в играта
„В „Студио Мечка“ сме запленени от игрите като инструмент за разказване. Те са много достъпен способ за споделяне на информация, истории и идеи между хората в глобален мащаб не само заради своята визуална атрактивност, но и поради факта, че играчът в повечето случаи е и протагонистът в историята. Авторското клише write what you know важи и за нас с пълна сила. Каква история да разкажеш по-добре от тази, с която си отраснал? Решихме да направим едно обединение от любимите ни фолклорни елементи, същества, митове и легенди не само от България, но от целият регион. (Крали) Марко с неговият мистицизъм, свръхчовешки качества и широка разпознаваемост е много добър като централна фигура и главен герой на своеобразния разказ на играта“, обяснява Боян.
Играта е определена като Metroidvania. За незапознатите с терминологията това е поджанр от екшън приключенски игри и/или платформинг игрите, фокусирани върху насочена нелинейност и напредък, зависещ от откриването на нови умения и инструменти. Терминът е съставен от имената на серията видеоигри Metroid и Castlevania, базирани на шаблона от Metroid (1986), Castlevania II (1987), Super Metroid (1994) и Castlevania: Symphony of the Night (1997). Игрите се характеризират с големи и богати игрови светове, които се отключват постепенно с напредването на играча.
50 000 рисунки
Един от най-важните елементи във всяка игра е графиката. В Марко всичко е анимирано на ръка. Въпреки че е ужасно трудоемко – класическата анимация изисква между 22–24 кадъра в секунда, което пък води до 50 000 различни индивидуални рисунки в играта. И ако това не звучи достатъчно смело, Боян обещава много по-смел стил и геймплей за следващия проект на студиото.
„През последните 5–6 години се наблюдава бърза либерализация на пазара в гейминг индустрията и за да се правят хитове, вече не се изискват задължително огромни екипи и бюджети. Най-продаваната игра тази година – Manor Lords – е направена от един човек, а продаде над 3 милиона копия в първите 3 седмици след излизането си. Мисля, че независимите разработчици като нас са всъщност тези, които могат да си позволят да рискуват, да правят иновации, да променят и дърпат индустрията напред. Големите компании са обвързани с големи бюджети, екипи и инвеститори и рискът там не се насърчава, а минимизира“, завършва Боян.
Мечките в студио „Мечка“
Боян Василев. Програмист и гейм дизайнер. Завършил право и международни отношения във Великобритания, той е самоук програмист. Насочва се към разработката на видео игри през 2013 г. Откакто е в студио „Мечка“, е участвал в създаването на множество игри и е бил лектор на няколко международни събития в индустрията.
Боян Йорданов – Босилек. Илюстратор. Магистър по графичен дизайн и визуална комуникация във Факултета по изобразителни изкуства на Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“. Специализира илюстрация и типография в Краковската художествена академия, Полша. Като докторант през 2015 г. преминава курс по история на изкуствата в Прага по програма „Еразъм“. Илюстратор е на книжките за деца „Безбука“, „Операция „Крилце или кълка“ и „Шантавѝя до шия“.
Явор Пачовски. Композитор и саунд дизайнер. Работи основно в сферата на музика за видеоигри, трейлъри, филми и реклами. Част от проектите, за които е композирал, са Clunky Hero, Marko: Beyond Brave, Tales of Maj’Eyal и др. Като част от продукционния екип е участвал в проекти като Jagged Alliance 3, Wolcen – Lords of Mayhem, The Witcher (TV series). Явор е част от композиторската група Score Twins, с която работят основно по създаването на музика за различни видеоигри.
|
Ключови думи
„Студио Мечка“
Боян Василев
Крали Марко
игри