ArtVista БРОЙ /// Мениджър 07/24

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

(Крали) Марко скача смело в боя

Героят ще се появи в компютърна игра. С нова легенда, която допълнително ще развие фолклорния му образ

Автор:

Петър Хераков

(Крали) Марко скача смело в боя

(Крали) Марко скача смело в боя

Героят ще се появи в компютърна игра. С нова легенда, която допълнително ще развие фолклорния му образ

(Крали) Марко скача смело в боя
quotes

Всеки българин – а и куп други хора от съседните държави – знае истории за юнака на юнаците Крали Марко. Той е най-известният герой на юнашките песни в нашия фолклор. Е, сега героят ще се появи онлайн. С нова легенда, която допълнително ще развие фолклорния му образ. Защото Крали Марко е главният герой в новата българска игра Marko: Beyond Brave. Играта ще излезе на пазара на 17 септември, като тогава ще се появи версията за компютър, а тази за конзоли ще излезе малко по-късно. Трейлърът и пресрелийзът стигнаха до над 150 онлайн медии, включително IGN, Sports Illustrated, CG Magazine, Bleeding Cool, Yardbarker, Yahoo!, Gamestar.de и т.н. Разбира се, зад това стои много труд и ще ви запознаем с героите, които са го положили.

За „Студио Мечка“ и Марко

„Студио Мечка“ е създадено през 2016 г. от Боян Василев и първоначално се занимава с аутсорсинг за други гейминг студиа. В началото работещите в него са трима, в момента са осем. На създателите не им липсва ентусиазъм и още през 2018 г. започват да работят върху Марко. Чрез краудфъндинг платформата Kickstarter събират финансиране. „Без предишен опит и голямата подготовка успяхме да съберем около 25 000 долара. Това ни даде нужният тласък и валидация, че има пазарна ниша за проекта. Добавихме собствени средства, започвайки работа по играта на пълен работен ден“, разказва Боян.

През 2022 г. „Студио Мечка“ е избрано с 5 други студиа от над 200 кандидата в акселератора Digital Dragons. DD е част от Krakow Technology Park в Полша. Там българският екип получава както безвъзмездно финансиране, така и менторство за проекта.

Любопитно е, че въпреки че играта все още не може да се играе, тя е удостоена с различни отличия:

  • Dreamhack Beyond – Official Selection
  • Indie Arena Booth – Gamescom 2023 – Official Selection
  • Devplay - Bucarest – 2023 & 2024 – Official Selection
  • Digital Dragons Conference 2023 & 2024 – Official Selection and Finalist
  • Indie X – Lisbon 2023 – Finalist.

 Бюджетът за разработването на играта е около 160 000 евро, като в тази сума не влизат средствата за маркетинг. За създателите, естествено, ще е успех да си върнат вложените пари. Но не само. „Искаме да запалим хората по славянските митове и балканския фолклор. И да направим продължение“, казва Боян.

Защо Марко и какво се случва в играта

„В „Студио Мечка“ сме запленени от игрите като инструмент за разказване. Те са много достъпен способ за споделяне на информация, истории и идеи между хората в глобален мащаб не само заради своята визуална атрактивност, но и поради факта, че играчът в повечето случаи е и протагонистът в историята. Авторското клише write what you know важи и за нас с пълна сила. Каква история да разкажеш по-добре от тази, с която си отраснал? Решихме да направим едно обединение от любимите ни фолклорни елементи, същества, митове и легенди не само от България, но от целият регион. (Крали) Марко с неговият мистицизъм, свръхчовешки качества и широка разпознаваемост е много добър като централна фигура и главен герой на своеобразния разказ на играта“, обяснява Боян.

Играта е определена като Metroidvania. За незапознатите с терминологията това е поджанр от екшън приключенски игри и/или платформинг игрите, фокусирани върху насочена нелинейност и напредък, зависещ от откриването на нови умения и инструменти. Терминът е съставен от имената на серията видеоигри Metroid и Castlevania, базирани на шаблона от Metroid (1986), Castlevania II (1987), Super Metroid (1994) и Castlevania: Symphony of the Night (1997). Игрите се характеризират с големи и богати игрови светове, които се отключват постепенно с напредването на играча.

50 000 рисунки

Един от най-важните елементи във всяка игра е графиката. В Марко всичко е анимирано на ръка. Въпреки че е ужасно трудоемко – класическата анимация изисква между 22–24 кадъра в секунда, което пък води до 50 000 различни индивидуални рисунки в играта. И ако това не звучи достатъчно смело, Боян обещава много по-смел стил и геймплей за следващия проект на студиото.

„През последните 5–6 години се наблюдава бърза либерализация на пазара в гейминг индустрията и за да се правят хитове, вече не се изискват задължително огромни екипи и бюджети. Най-продаваната игра тази година – Manor Lords – е направена от един човек, а продаде над 3 милиона копия в първите 3 седмици след излизането си. Мисля, че независимите разработчици като нас са всъщност тези, които могат да си позволят да рискуват, да правят иновации, да променят и дърпат индустрията напред. Големите компании са обвързани с големи бюджети, екипи и инвеститори и рискът там не се насърчава, а минимизира“, завършва Боян.

Мечките в студио „Мечка“

Боян Василев. Програмист и гейм дизайнер. Завършил право и международни отношения във Великобритания, той е самоук програмист. Насочва се към разработката на видео игри през 2013 г. Откакто е в студио „Мечка“, е участвал в създаването на множество игри и е бил лектор на няколко международни събития в индустрията.

Боян Йорданов – Босилек. Илюстратор. Магистър по графичен дизайн и визуална комуникация във Факултета по изобразителни изкуства на Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“. Специализира илюстрация и типография в Краковската художествена академия, Полша. Като докторант през 2015 г. преминава курс по история на изкуствата в Прага по програма „Еразъм“. Илюстратор е на книжките за деца „Безбука“, „Операция „Крилце или кълка“ и „Шантавѝя до шия“.

Явор Пачовски. Композитор и саунд дизайнер. Работи основно в сферата на музика за видеоигри, трейлъри, филми и реклами. Част от проектите, за които е композирал, са Clunky Hero, Marko: Beyond Brave, Tales of Maj’Eyal и др. Като част от продукционния екип е участвал в проекти като Jagged Alliance 3, Wolcen – Lords of Mayhem, The Witcher (TV series). Явор е част от композиторската група Score Twins, с която работят основно по създаването на музика за различни видеоигри.