ArtVista БРОЙ /// Мениджър 03/2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 4 / 4

Извън клишето

Криейтив агенции изстрелват рекламата на друго ниво

Автор:

Бисер Костадинов

Извън клишето

Извън клишето

Криейтив агенции изстрелват рекламата на друго ниво

Извън клишето
quotes

Рекламата като бизнес, работа и творчество няма да загине въпреки ударното навлизане на изкуствения интелект (AI), докато в нея има агенции, които не следват сляпо модата на деня, а мислят стратегически; провокират и клиентите, и себе си да изследват нови територии; създават реклами, които надхвърлят нуждите на марките тук и сега, превръщайки се във визионери. Ето три от тях:

Дръзки и нестандартни

Giant Spoon определено преобръща с главата надолу правилата на играта в рекламната индустрия: и като използване на медиите, и като маркетинг похвати, и като заиграване със символи от поп културата. Тази констатация особено личи в работата на агенциите за клиенти като Netflix, American Express и Savage X. Дръзка и нестандартна в подхода си към всяка задача, Giant Spoon е новатор в рекламния криейтив. Компанията провокира клиентите си да мислят извън клишето, а те самите непрекъснато излизат от зоната си на комфорт.

Giant Spoon са майстори на визуалните спектакли. За четвъртия сезон на научнофантастичния сериала Stranger Things на Netflix агенцията създаде 12-минутна анимация, която излъчва върху фасадата на емблематичния небостъргач „Емпайър Стейт Билдинг“ в Ню Йорк. Така го превръща в платно с мистериозна пукнатина, разкриваща портал към други измерения, които обещават невиждани приключения. Това е първият път, в който „Емпайър Стейт Билдинг“ позволява подобно „издевателство“ върху архитектурата си. Явно си е заслужавало, защото визуалното шоу се наблюдава на живо от хиляди почитатели на Stranger Things и от над 100 млн. онлайн. Шоуто се показва и на още 14 други известни локации в света.

Провокация с усмивка

Гигантско надуваемо дупе е специален гост на всеки концерт от турнето на певицата Лизо през 2022 г., която печели фенове не само с гласа и музиката си, но и с позитивното си отношение към 140-килограмовото си тяло, което обича такова, каквото е и не се притеснява да показва в целия му блясък. С тази акция (атракция) Giant Spoon отново провокира всички. И успява! Всъщност дупето е реклама на Yitty, линията оформящо облекло на Лизо, предназначено за дами с XXL+ размер, която тя създава съвместно със спортната марката Fabletics. Задачата, която получава Giant Spoon, е да намери начин да покаже марката на ключови пазари, където хиляди фенове на Лизо имат потенциала да станат и потребители на Yitty.

Giant Spoon е независима рекламна агенция с офиси в Лос Анджелис и Ню Йорк, която предлага интегрирани маркетингови решения, чието верую е подчинено на максимата, че рекламата трябва да разширява начина, по който хората възприемат марките. Сред другите клиенти на агенция са HP, HBO, NBC, Walmart, Worden Brothers, Reddit.

Пред залата, във фоайето, на сцената – дупето на Yitty е навсякъде на концертите на Лизо, показвайки се на точната целева аудитория. Ето на това му се казва фокус в маркетинга

Рекламата като поп култура

В индустрията битува мнението, че малките марки създават креативни реклами, докато на големите агенции клиентите са по-консервативни, а рекламите им – скучни. Wieden+Kennedy разбива на пух и прах този стереотип именно чрез работата си за едни от най-големите марки в света.

Легендарно е многогодишното сътрудничеството на W+K с Nike. Дори нещо повече: Nike е днес това именно благодарение на работата си с тази рекламна агенция. Дан Уидън, основателят на W+K, е автор на слогана Just do It, който безспорно е най-разпознаваемият слоган в света. Оригиналността и размахът, които W+K влага в работата си за Nike, превръщат марката не само в най-известната в спортния сектор, но и въобще.

В ерата TikTok и краткия обхват на внимание на потребителите W+K продължава да диктува модата в рекламния криейтив чрез похватите от класическата школа, която въздейства на публиката не с евтини трикове, които всички копират в социалните медии, а със силно и оригинално творчество – и като визия, и като слово. Така агенцията успява да привлече и задържи клиенти от ранга на Ford, McDonald’s, Coca-Cola, Old Spice, IKEA, Honda, Clash of Clans, P&G.

Използвайки креативността като двигател за промяна на света, днес Wieden+Kennedy е от малкото останали независими глобални агенции в света, чийто централен офис е в Портланд, щата Орегон, а останалите клонове са в Ню Йорк, Лондон, Амстердам, Токио, Шанхай, Делхи, Мумбай, Сао Пауло и Мексико. В портфолиото на агенцията са още марките Audi, Converse, Disney, Facebook, Instagram, Milka, Samsung, Shiseido, Sprite, Visa, Airbnb.

С тази „проста“ кампания, създадена за B Lab, нестопанска организация, стремяща се да трансформира глобалната икономика в полза на хората, обществото и планетата, W+K иска да накара лидерите в индустрията да поемат отговорност за изменението на климата.

Ярки и свежи

В Европа работата на латиноамериканските агенции е по-слабо позната, но когато говорим за рекламен криейтив, те са ненадминати, особено бразилските. Творчеството им е като самбата – ярко, горещо, запомнящо се! Типичен представител на бразилския криейтив е бутиковата агенция Artcom от град Витория, столицата на щата Еспирито Санто. Макар че е млада, малко над 20 години, и няма клонове в други градове и държава, Artcom впечатлява с портфолиото си, пълно със свежи и оригинални идеи.

Агенцията предлага 360-градусови маркетинг решения, облечени в аранжиращи разкази, които нахвърлят очакванията на потребителите. Стремежът на Artcom е да оставя запомняща се следа в съзнанието на хората с всичко, което създава за марките, за които работи. Това на практика означава стратегически решения, фокусирани върху постигането и надминаването на заложените цели, генерирането на добавена стойност за клиентите, повече бизнес възможности, трайни взаимоотношения с целевата аудитория. И всичко това, облечено в невероятен криейтив.

Клиенти на Artcom са локални марки, неизвестни в Европа, но това също е плюс: малка агенция създава голям криейтив за местни марки, познавайки отлично манталитета на пазара. Може би най-добре работещата формула в маркетинг комуникациите.

Кампанията „Гора в пожар“ на Artcom е създадена за Деня на дървото (21 септември) и има за цел да повиши осведомеността сред обществеността относно опустошаването на тропическите горите на Амазонка от пожари (често умишлено предизвикани от човек, за да печели нови територии от обработваема земя), чиито невинни жертви са животните.