ArtVista БРОЙ /// Мениджър 09/24

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 4 / 4

Бъдещето не е предопределено. Има още много време, братко

Постапокалиптичнaта фантастика е огледало на човешките страхове

Автор:

Начо Стригулев

Бъдещето не е предопределено. Има още много време, братко

Бъдещето не е предопределено. Има още много време, братко

Постапокалиптичнaта фантастика е огледало на човешките страхове

Бъдещето не е предопределено. Има още много време, братко
quotes
Постапокалиптичният жанр в литературата и киното е осеян с останките на човешката цивилизация. Тези истории по подразбиране започват след „края на света“ и насочват обектив към оголената човешка природа без филтри и визуални ефекти. От основополагащия роман „Последният човек“ (1826) на Мери Шели до безрадостните и визуално зашеметяващи светове на Mad Max и „Терминаторът“ тези сюжети се занимават не толкова със съответното катастрофално събитие, колкото с последиците от него – казана, в който човечеството се дестилира до своята същност. В основата на постапокалиптичните повествования стои един фундаментален въпрос: може ли веднъж разрушената цивилизация да бъде изградена отново? И ако е така, на каква цена? Отговорът, както често се случва, е сложно взаимодействие между инстинкт за оцеляване, морална двусмисленост и мъждукащата надежда за изкупление. Филми като „28 дни по-късно“ (2002) и „Z-та световна война“ (2013) ни показват с хипнотизираща яснота какво се случва непосредствено след цивилизационния срив. Накратко – човешкото общество често се връща към природното си състояние по Хобс. („Война на всеки човек срещу всеки човек.“) Без силна централна власт, която да поддържа реда, ч...

Достигнахте максималния брой безплатни статии!

Ако желаете да продължите с четенето влезте в своя акаунт.

Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg