Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 10/24

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Всеки проблем си има решение

Как да отличим корпоративната си култура във време на множество промени?

Автор:

Петър С. Стоянов

Всеки проблем си има решение

Всеки проблем си има решение

Как да отличим корпоративната си култура във време на множество промени?

Всеки проблем си има решение
quotes

Изграждането на успешен екип през 2024 г. изисква адаптиране към новите реалности на работната среда. А те са по-предизвикателни от всякога – с фрапиращите разлики в уменията и ангажираността между поколенията, с безпрецедентното навлизане на нови технологии, с желанието за хибридна и дистанционна работа. Но ситуацията също така предлага и огромни възможности. Чрез фокус върху комуникацията, обучението и уважението лидерите могат да създадат екип, който не само да се справя с предизвикателствата, но и да е по-иновативен, продуктивен и ангажиран.

Хибридна и дистанционна работа

Желанието на някои топ мениджъри на големи компании да върнат служителите си обратно в офиса след края на пандемията срещна много интересен отпор. Получават се знакови демонстрации на разминаването в мирогледа между хората на високи позиции и служителите. Ситуацията в Amazon от преди няколко седмици например беше описана в реномирано бизнес издание като „криза на средната възраст в корпоративната култура“. Въпреки че някои от мениджърите продължават да настояват за завръщане в офиса, стана ясно, че служителите трудно ще се откажат от вече спечелени придобивки. Различни проучвания показват по-високо ниво на удовлетвореност от живота сред работещите от къщи, които често преоткриват семейния уют и връзката с близките си или пък имат възможност да пътуват. Стана ясно, че в определени сектори компаниите ще губят таланти, ако не предлагат дистанционна или поне хибридна работа. Въпреки че този модел на работа предлага удобства и гъвкавост, той обаче създава и предизвикателства по отношение на комуникацията, ангажираността и усещането за екипност.

Предизвикателство: Липса на личен контакт

Едно от основните предизвикателства при дистанционната работа е отсъствието на личен контакт, което може да доведе до усещане за изолация и липса на ангажираност. Това може да се отрази негативно на мотивацията на служителите и на общата ефективност на екипа.

Решение: Виртуални срещи и онлайн култура

Решението е в изграждането на стабилна онлайн култура и поддържане на редовна комуникация чрез видеоконференции, чатове и виртуални срещи. Те трябва да бъдат добре планирани и да включват както професионални дискусии, така и възможности за неформална комуникация. Това ще помогне за запазване на връзката между членовете на екипа и за укрепване на доверието помежду им.

Внедряване на изкуствен интелект

Изкуственият интелект продължава да навлиза във всички аспекти на бизнеса, като автоматизира задачи и оптимизира процеси. Въпреки очевидните му ползи интеграцията на AI също така създава опасения у много служители, особено по отношение на тяхната роля и на бъдещето им в компанията. Не помагат и съкращенията във водещи компании от технологичния сектор, които търсят оптимизация на разходите, за да използват всеки паричен ресурс, за да вземат конкурентно предимство, влагайки го в чипове за AI.

Предизвикателство: Страх от замяна и липса на разбиране

Служителите, особено тези, които не са толкова технически подготвени и висококвалифицирани, вероятно се страхуват, че изкуственият интелект ще ги замени или че ще им бъде трудно да работят с новите технологии. Това важи особено за по-възрастните сред тях, които може да изпитват затруднения при адаптирането към новите технологии.

Решение: Обучение и подкрепа

За да се справим с тези предизвикателства, е важно да инвестираме в обучение и развитие на уменията на служителите. Добре е да организираме редовни курсове и уебинари, които да ни запознаят с предимствата на AI и да ни научат как да работим ефективно с тези технологии. Голяма полза има и от създаването на култура на подкрепа, в която служителите могат да задават въпроси и да получават помощ, когато се сблъскват с технически предизвикателства.

Мултигенерационен екип

С увеличаването на продължителността на професионалния живот много екипи днес включват служители от различни поколения – от млади професионалисти до служители в пенсионна възраст. Особено интересна за Европа – и в частност за България – е тенденцията застаряващи служители да остават на работното си място до по-късна възраст. Над 69% от хората над 55 години у нас продължават да работят според Евростат. Това важи и за над 60% от служителите на възраст между 60 и 64 години и 20% от тези между 64 и 69 години според данни на Allianz Trade. Това създава предизвикателства, свързани с различните стилове на работа, ценности и очаквания.

Предизвикателство: Различия в комуникационните стилове и приоритети

По-възрастните служители могат да предпочитат традиционни методи на работа и комуникация, като лични срещи и ясна йерархия. От друга страна, по-младите поколения са по-склонни да използват дигитални инструменти, да работят по-гъвкаво и да търсят възможности за бързо кариерно развитие.

Решение: Фокус върху сътрудничеството и уважението

За да изградим успешен мултигенерационен екип, е важно да създадем култура на сътрудничество и уважение към различията. Добре е да организираме срещи, в които служителите могат да споделят своите идеи и предпочитания. От полза е и изграждането на структури за менторство, при които по-възрастните служители могат да предават своя опит на по-младите, а по-младите да въвеждат по-опитните в иновациите и нови технологии. Ако успеем да намерим сплав между различните поколения, това ще се отплати по много начини.