Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 03/2025
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Оркестър без диригент
Даниел Ек, главен изпълнителен директор на Spotify, един от най-влиятелните мениджъри днес, и неговото разбиране за лидерство по скандинавски
Оркестър без диригент

Даниел Ек, главен изпълнителен директор на Spotify, един от най-влиятелните мениджъри днес, и неговото разбиране за лидерство по скандинавски

Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News

Лесно е да попаднем в клишето, че лидерите – особено изпълнителните директори – трябва да бъдат необикновени личности. Стотици книги за лидерство се фокусират върху идеята за визионерите, вдъхновителите, харизматичните разказвачи. Но дали успешните лидери отговарят на този профил? Даниел Ек, съосновател и изпълнителен директор на Spotify – най-голямата музикална стрийминг платформа в света, не смята така.
Ек е почитател на вярването, че лидерските умения се учат и придобиват – че истинските лидери не се раждат, а стават такива. Според него силното лидерство не следва фиксирани шаблони, а зависи от осъзнаването на ролята и въздействието върху околните. Той самият го доказва на практика.
Началото
Роден на 21 февруари 1983 г. в Стокхолм, Швеция, Даниел Ек израства с интерес към технологиите. Още 13-годишен започва да създава уебсайтове за клиенти, а скоро след това убеждава съучениците си да се включат в начинанието. Първоначално взема по 100 долара на сайт, но бързо осъзнава, че може неколкократно да увеличи цените. На 18 години Ек вече ръководи екип от 25 души и печели по 50 хил. долара месечно.
След кратък престой в Кралския технологичен институт, където изучава инженерство, напуска, за да се фокусира върху бизнеса. Заема лидерски позиции в компании като Tradera (скандинавско аукционно дружество, по-късно придобито от eBay) и Stardoll, общност за онлайн игри и мода, а след това основава Advertigo – платформа, специализирана в онлайн реклама. След като я продава на TradeDoubler през 2006 г., става достатъчно заможен, за да се пенсионира. Вместо това само няколко месеца по-късно започва ново начинание – Spotify.
Човекът с най-малко влияние в Spotify?
Spotify стартира през 2008 г., а през 2017 г. вече има над 217 млн. месечни потребители. Същата година компанията набира 2,5 млрд. долара рисково финансиране, а „Билборд“ избира Даниел Ек за най-влиятелния човек в музикалната индустрия. Иронично, самият той твърди, че вероятно е човекът с „най-малко влияние“ в Spotify.
Ек приписва това на скандинавския модел на лидерство, който изравнява правомощията за вземане на решения между мениджърите. Той подчертава и важната роля на асистентите, които решават каква информация стига до изпълнителния директор, организират графика му и насрочват срещите му.
Един от най-важните моменти в историята на Spotify – и доказателство за нестандартния подход на Даниел Ек – е решението за директно листване на борсата през 2008 г. Вместо да следва традиционния модел на първично публично предлагане (IPO), който би включвал инвестиционни посредници и сериозни разходи, Ек избира различен път. Това не е просто финансов ход, а демонстрация на увереност в компанията му.
Разбира се, успехът на Spotify не е лишен от предизвикателства. Последните години например поставят компанията в сложна ситуация, особено в контекста на съкращенията, засегнали технологичния сектор. През 2023 г. Spotify преминава през три вълни на съкращения – 600 души са освободени през януари; 200 през юни; над 1500 в края на годината – 17% от работната ѝ сила.
Самият Ек не отрича трудностите, които съкращенията носят в ежедневните операции, но подчертава, че решението е било неизбежно. То е продиктувано от забавящия се икономически растеж, високите разходи за лицензи и неефективното използване на човешки ресурси. „Все още имаме твърде много хора, чиято работа е да подпомагат процеси, вместо да създават реална стойност“, заявява той.
Въпреки предизвикателствата Spotify успява да демонстрира стабилност и растеж. Компанията отчита приходи от 4,2 млрд. евро за четвъртото тримесечие на 2024 г., рекордна оперативна печалба от 477 млн. евро, увеличение на активните месечни потребители с 12% на годишна база до 675 млн. и първа пълна година на печалба.
Лидерство по скандинавски
Скандинавският модел на управление се отличава с няколко основни принципа: активно участие на служителите в процеса на вземане на решения; минимална дистанция между мениджъри и служители; философията „свобода с отговорност“. Това означава, че всеки служител разполага с пространство да проявява инициатива и да работи самостоятелно, но също така носи отговорност за действията си.
Spotify прилага този модел, за да постигне баланс между професионалния и личния живот на своите служители. Дори по време на вълната от съкращения в технологичния сектор компанията остана вярна на принципите си, като дава на хората пълната свобода да избират откъде да работят – било то от офисите на Spotify, от дома си или от друго място.
Очакванията към служителите са те да бъдат проактивни, да поемат контрола върху собственото си развитие и да разширяват уменията си в посока, която съответства на кариерните им цели. Мениджърите от своя страна имат задачата да изграждат силни екипи, да управляват смело и гъвкаво и най-важното – да бъдат отговорни лидери. „Ние не управляваме таланти – ние ги развиваме“, гласи философията на Spotify.
Управлението на Ек е свързано с насърчаване на иновациите и смелите решения. „Не се страхуваме от грешките, но отказваме да ги повтаряме“, посочват от компанията. Смелите идеи трябва да бъдат реализирани – ако проработят, това би било чудесно. Ако обаче се окажат неуспешни, ценният урок от тях ще насърчи растежа и развитието.
Принципът „несъгласен и ангажиран“
Да изискваш от служителите да вземат толкова много решения и да са така активни в процесите несъмнено е съпътствано с определени предизвикателства. По отношение на различието във възгледите напоследък се възражда популярният от десетилетия принцип „несъгласен и ангажиран“, за който преди време говори и лидерът на Amazon Джеф Безос, като призна, че му се налага да го прилага постоянно.
Накратко, както се подразбира, „несъгласен и ангажиран“ означава, че след като екипът е обсъдил задълбочено даден казус и е взел решение, всички в него трябва да накарат това решение да проработи – дори да не са съгласни с него.
Ек вече има своя опит с този принцип и споделя, че е щастлив, когато служителите му му докажат, че греши. В подкаст той разказва, че когато неговият екип му представя концепцията за Discover Weekly – персонализиран седмичен плейлист за потребителите, той намира идеята за посредствена. Екипът му обаче все пак я реализира, а днес това е една от най-харесваните и успешни функции на платформата.
Приоритизирането е всичко
Според Ек и неговия екип сложните процеси и насоки могат да убият иновациите, но пък когато не се придържаш към определени рамки, се изисква стриктно да приоритизираш най-важното. Всъщност той доста присърце приема тази част.
„Аз не провеждам социални разговори – споделя той. – Толкова много хора се чувстват задължени към този социален аспект... Аз просто съм доста безмилостен в приоритизирането. Това, което казвам на приятелите си, е, че обичам да ме канят на гости, но вероятно няма да отида. Това не е нещо лично. Не означава, че не ми харесва тяхната компания. Просто съм фокусиран върху нещо различно.“
Той твърди, че има „ежедневни, седмични, месечни цели“ и преглежда напредъка си всяка вечер, „преразпределяйки“ времето си към тях. „Хората смятат, че творчеството е свободен дух, който няма граници. Не, всъщност най-креативните хора в света планират творчеството си. В моментите, когато сте наистина фокусирани, идват пробивите“, казва Ек.
Подобен подход имат и други технологични лидери като Бил Гейтс, който в началото на кариерата си става пословичен с факта, че буквално не почива дори за обяд. „Точно в 12 часа през вратата се подаваше ръка, която държи бяла чанта за Гейтс“ с любимия McDonalds, пише бившият главен стратегически директор на Microsoft Марк Пен в книгата си Microtrends Squared. Въпреки това Гейтс днес признава, че балансът е важен и че времето, прекарано с близките, е от съществено значение.
Някои трудности
В голямата си част принципите на скандинавския модел на лидерство звучат страхотно – кой не би искал да определя сам откъде да работи и гласът му да се чува в компанията. Прилагането им обаче изисква съблюдаване на много неща. Едно от най-очевидните сред тях е намирането на баланс между ефективност и гъвкавост. Включването на служителите в процеса на вземане на решения е ценно, но може да отнеме време и да забави изпълнението на проектите.
Липсва ясна структура в организации с плоска йерархия. Така отговорността пада върху самите служители, което може да бъде стресиращо. В резултат – работната среда може да се окаже благоприятна само за най-амбициозните, а хората с по-предпазлив стил на работа да се чувстват некомфортно.
Пътят напред
Днес Даниел Ек вече е съосновател на две компании за милиарди долари, след като неговият стартъп за превантивна медицинска грижа Neko Health достигна статут на еднорог. Шведската група за здравни технологии набра 260 млн. долара в кръг от финансиране от серия B през януари, който оценява компанията на 1,7 млрд. долара.
Дружеството разработва технология за цялостно сканиране на тялото, която помага на хората да следят здравето си проактивно. Сканирането продължава около час и включва проверка на кръвното налягане, здравето на сърцето и артериите, нивата на кръвната захар и холестерола, както и извършване на картографиране на бенки. Компанията вече е извършила над 10 хил. сканирания в Лондон и Стокхолм и има 100 хил. клиенти в списъка на чакащите. Очаква се последният кръг за набиране на средства, воден от Lightspeed Ventures, да помогне на Neko да ускори разширяването си на нови пазари, особено в САЩ.
Според Ек революцията в здравната превенция едва започва. Сравнявайки Neko Health с първия iPod, той вярва, че предстоят мащабни иновации в медицинските технологии. Ако историята му ни е научила на нещо, то е, че когато Даниел Ек си постави цел, промяната е неизбежна.
|
За ИМПЕРИЯТА
Global Edge |Време за решения
Тема на броя |Отбрана без илюзии
Тема на броя |В ерата на социалните мрежи нищо не е сигурно
Global Edge |Два сценария пред България
Тема на броя |Два сценария пред България
Тема на броя |Усещане за успех
Leader's Hub |Ефектите от митата на Тръмп
Бизнес |За ИМПЕРИЯТА
Global Edge |Отбрана без илюзии
Тема на броя |МИНАЛИ БРОЕВЕ
СПЕЦИАЛНИ ИЗДАНИЯ
последни новини

Ключови думи
Даниел Ек
Spotify
скандинавски модел на управление
лидерство
дистанционна работа
служители