Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 10/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Случаят с токсичния колега
Как трябва да постъпи прекият ръководител
Случаят с токсичния колега
Как трябва да постъпи прекият ръководител
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Малко са тези в екипа, които харесват 41-годишния Калоян Б., защото той по природа е циничен и краен песимист за всяка нова идея или проект на фирмата. Критично негативен е, като дава квалификации, които звучат като шеги, но директно се адресират към слабите и уязвимите места на другите и често водят до засегнати или обидени, които не искат да общуват с него. Мениджърите му обаче трудно биха се решили да освободят Калоян. Причината е, че той има компетенции и опит, които трудно могат да се намерят, особено в сегашното състояние на пазара на труда. От друга страна, неговото поведение демотивира колегите му и формира среда на недоволство и негативизъм. Всички разговори с него да се промени са безуспешни. Какво може да направи ръководството в тази ситуация?
Благосъстоянието ни зависи от другите
Петя Рашева, управляващ собственик на „ВР Мениджмънт“, съосновател и член на УС на Станфорд клуба на България
Явно Калоян не вижда нуждата или не успява да се промени въпреки проведените разговори, а уменията му са важни за компанията. Предлагам две насоки на действие.
Първата е Калоян да работи с коуч, който да му помогне да преизгради отношенията си с колегите. Под напътствията на коуч Калоян сам да оцени ползите от доброто сътрудничество и от доверието на работното място. Ако той е ценен кадър, инвестицията си струва.
Втората насока е на Калоян да се дадат задачи, които не изискват взаимодействие с останалите служители на компанията. Когато колегите му не са задължени да общуват с него по служебни въпроси, търкането и неприязнеността ще намалеят.
Когато работим сред хора и с хора, взаимоотношенията са изключително важни за благосъстоянието ни, което от своя страна влияе на мотивацията и качеството на работа, а оттам и на резултатите на фирмата.
Подобрете емоционалната интелигентност
Едуард Хаджолян, бизнес фасилитатор и планински водач
Ситуацията с 41-годишния Калоян Б. е често срещана, като от казуса става ясно, че с него трудно може да се разговаря. Тук бих поставил под въпрос ефективността на общуване на тези, които искат той да си промени поведението. В 80% от случаите общуването е неефективно и не води до промяна на поведение. Затова предлагам няколко ефективни стъпки, които могат да се предприемат:
- Организирайте индивидуална среща с Калоян с добри намерения, но с ясното осъзнаване, че предишните опити за комуникация не са дали резултат.
- Установете правила за взаимодействие в екипа, с които всички да се съгласят и да желаят да спазват.
- Обучения и работилници по емоционална интелигентност и работа в екип могат да бъдат полезни за подобряване на динамиката в колектива.
- Индивидуален коучинг или менторство могат да помогнат на Калоян да се развие.
- Наблюдавайте напредъка и провеждайте последващи срещи, за да оцените промените.
Ако поведението му не се подобри, ръководството може да разгледа възможности за пренасочване на Калоян към роли, в които неговите умения ще бъдат полезни, без да нарушават екипната динамика.
Екипът е по-важен от един човек
Борислава Георгиева, Senior HR Business Partner EMEA, DHL CSI в Бон, Германия
В ситуации като тази с Калоян е важно ръководството да намери баланс между ценността на компетенциите на служителя и негативното въздействие, което той има върху екипа. Преди всичко трябва да се обмислят няколко подхода:
- Поставяне на ясни граници и обратна връзка: Мениджърът трябва да предостави конкретна и конструктивна обратна връзка, като зададе ясни очаквания за бъдещото му поведение. Открит разговор между директния мениджър и HR с Калоян с цел изясняване на причините за поведението му и обяснение как то влияе върху екипа.
- Лична цел с бонус: Поставяне на лична цел за промяна в поведението, която да бъде обвързана с положителен стимул – например финансов бонус, ако целта бъде постигната успешно. Това ще мотивира Калоян да работи върху поведението си и да се стреми към положителни промени.
- Коучинг или менторство: Калоян може да се нуждае от коучинг или менторство, за да развие емоционална интелигентност и комуникационни умения, които да смекчат неговото поведение.
- Оценка на екипната култура: Ръководството трябва да прецени как поведението на Калоян влияе върху културата и мотивацията на екипа и да вземе решения с оглед на тези фактори. В крайна сметка екипът е по-важен от един човек.
- Минимизиране на взаимодействията: Ако Калоян е трудно заменим, може да се обмисли възможност за работа с по-малко интеракции с екипа, включително дистанционна работа.
- Планиране на риска: Подготовка за евентуално напускане на Калоян чрез обучение на друг служител, за да се осигури плавно предаване на работата. Добър мениджмънт означава, че няма незаменими хора, има само незабравими.
|
Ключови думи
казус
лидерство
токсичен колега