Бизнес БРОЙ /// Мениджър 01/2024
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Отвъд глобализацията
Големият потенциал на Европа все още предстои да бъде разгърнат, казва д-р Шел А. Нордстрьом, шведски икономист, писател и бизнес консултант
Отвъд глобализацията
Големият потенциал на Европа все още предстои да бъде разгърнат, казва д-р Шел А. Нордстрьом, шведски икономист, писател и бизнес консултант
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Д-р Нордстрьом, какво все още не знаем за бъдещето? LLM са факт и всички говорят за тях, но кои са другите „двигатели на промяната“ в икономиката и отношенията в обществото, които виждате?
Обикновено това са три основни сили, които определят бъдещето на нашите общества: технологиите, институциите и ценностите. Изглежда, че в момента и трите са във възход. Промяната, предизвикана от технологиите, под формата на LLM вече е факт. Институционалната ни рамка гравитира към по-регионална структура. Вече сме отвъд глобализацията. Идеята за един свят с един универсален набор от ценности засега е спряна. Пет, шест или седем различни ценностни сфери – олигони – могат да бъдат разпознати още днес. Най-очевидните са Китай, САЩ, Индия, Европа и приятели.
Ако потърсим корените на новата икономическа реалност, кои са събитията и процесите, които я създадоха? Какво например се промени необратимо в краткия период между книгите ви Funky Business и Karaoke Capitalism и днес?
Най-очевидната и драматична промяна е, че идеологическият път към една планета – една система... известен като глобализация, вече не е даденост.
Наистина ли сме свидетели на края на глобализацията, или тя се трансформира?
Най-вероятно тя се трансформира в състояние с увеличени различия по отношение например на политиките, идеологиите и институциите. Само погледнете Китай срещу САЩ или Русия срещу Европейския съюз. В същото време натискът от предизвикателствата, породени от изменението на климата, може да ни принуди да направим грандиозни международни или дори глобални съвместни усилия и проекти.
The donut city – как вашата концепция за нов тип урбанизация (от функционално структурирани към интегрирани градски пространства) променя социалното поведение и бизнеса?
Най-вероятно нашите градове са на път да се превърнат в съвкупност от села. Париж или Лондон е 5000 малки села, а не една голяма монолитна градска зона. Най-вероятно ежедневието ни ще се развива в по-малки географски ареали. По-малко пътувания. Голяма част от пазаруването и бизнеса ще се извършват онлайн. Забавленията и потребителските преживявания ще ни събират заедно.
Какви според вас са решаващите избори, пред които са изправени бизнес лидерите и компаниите днес?
Мегапредизвикателството на нашето време за всеки лидер е как да се интегрира една фирма, регион, град или държава в един все по-фрагментиран свят. Технологиите ни освободиха (направиха по-автономни) и задвижиха програмата за индивидуализация. Сега се нуждаем от история, разказваща за лидери на различни нива, които да ни отведат в обратна посока. Интеграция и създаване на усещания.
Когато говорим за компаниите в Европа (макар и при нейните икономически различия), кои са факторите, които могат да поддържат бъдещото им конкурентно предимство?
Големият потенциал на Европа все още предстои да бъде разгърнат. Все още сме едва в началото на превръщането на ЕС-27 в един голям добре функциониращ пазар. Във всички области - от науката и образованието до логистиката и търговията – по-голямата част от работата предстои да бъде свършена.
И накрая, какъв е вашият съвет към читателите на сп. „Мениджър“? Как могат да видят по-ясно и в перспектива развитието на своя бизнес на фона на очертаната картина?
Винаги е чудесно да имаме историческа перспектива за човешкото развитие. Историята рядко или никога не се повтаря... но тя се римува. Съществуват модели, проблеми и решения, които имат вечни черти. Израелският автор Ювал Ноа Харари с неотдавнашната си книга Sapiens предоставя отличен, забавен и проницателен преглед на нашата велика история. Последната ми книга The Monkey and the Money – an Economic History прави същото за бизнесмените и жените.
Д-р Шел А. Нордстрьом е известен шведски икономист, писател и бизнес консултант. Има над 20-годишен опит в консултирането на мултинационални компании. Един от малкото, които намират място в класацията Thinkers 50 в продължение на 11 последователни години. Шел притежава докторска степен по международен бизнес от Стокхолмското училище по икономика, където до 2004 г. работи и като доцент в Института по международен бизнес. Той е съавтор на няколко бизнес книги, сред които и бестселърът Funky Business Forever (2007 г.). Най-новата му книга е The Monkey and the Money – an Economic History. Нордстрьом посети България през декември по покана на Българската фондова борса.
|
Ключови думи
глобализация
глобална икономика
бизнес
политика
урбанизация