Бизнес БРОЙ /// Мениджър 01/2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Отвъд глобализацията

Големият потенциал на Европа все още предстои да бъде разгърнат, казва д-р Шел А. Нордстрьом, шведски икономист, писател и бизнес консултант

Автор:

Елисавета Якимова

Отвъд глобализацията

Отвъд глобализацията

Големият потенциал на Европа все още предстои да бъде разгърнат, казва д-р Шел А. Нордстрьом, шведски икономист, писател и бизнес консултант

Отвъд глобализацията
Д-р Шел А. Нордстрьом, шведски икономист, писател и бизнес консултант
quotes

Д-р Нордстрьом, какво все още не знаем за бъдещето? LLM са факт и всички говорят за тях, но кои са другите „двигатели на промяната“ в икономиката и отношенията в обществото, които виждате?

Обикновено това са три основни сили, които определят бъдещето на нашите общества: технологиите, институциите и ценностите. Изглежда, че в момента и трите са във възход. Промяната, предизвикана от технологиите, под формата на LLM вече е факт. Институционалната ни рамка гравитира към по-регионална структура. Вече сме отвъд глобализацията. Идеята за един свят с един универсален набор от ценности засега е спряна. Пет, шест или седем различни ценностни сфери – олигони – могат да бъдат разпознати още днес. Най-очевидните са Китай, САЩ, Индия, Европа и приятели.

Ако потърсим корените на новата икономическа реалност, кои са събитията и процесите, които я създадоха? Какво например се промени необратимо в краткия период между книгите ви Funky Business и Karaoke Capitalism и днес?

Най-очевидната и драматична промяна е, че идеологическият път към една планета – една система... известен като глобализация, вече не е даденост.

Наистина ли сме свидетели на края на глобализацията, или тя се трансформира?

Най-вероятно тя се трансформира в състояние с увеличени различия по отношение например на политиките, идеологиите и институциите. Само погледнете Китай срещу САЩ или Русия срещу Европейския съюз. В същото време натискът от предизвикателствата, породени от изменението на климата, може да ни принуди да направим грандиозни международни или дори глобални съвместни усилия и проекти.

The donut city – как вашата концепция за нов тип урбанизация (от функционално структурирани към интегрирани градски пространства) променя социалното поведение и бизнеса?

Най-вероятно нашите градове са на път да се превърнат в съвкупност от села. Париж или Лондон е 5000 малки села, а не една голяма монолитна градска зона. Най-вероятно ежедневието ни ще се развива в по-малки географски ареали. По-малко пътувания. Голяма част от пазаруването и бизнеса ще се извършват онлайн. Забавленията и потребителските преживявания ще ни събират заедно.

Какви според вас са решаващите избори, пред които са изправени бизнес лидерите и компаниите днес?

Мегапредизвикателството на нашето време за всеки лидер е как да се интегрира една фирма, регион, град или държава в един все по-фрагментиран свят. Технологиите ни освободиха (направиха по-автономни) и задвижиха програмата за индивидуализация. Сега се нуждаем от история, разказваща за лидери на различни нива, които да ни отведат в обратна посока. Интеграция и създаване на усещания.

Когато говорим за компаниите в Европа (макар и при нейните икономически различия), кои са факторите, които могат да поддържат бъдещото им конкурентно предимство?

Големият потенциал на Европа все още предстои да бъде разгърнат. Все още сме едва в началото на превръщането на ЕС-27 в един голям добре функциониращ пазар. Във всички области - от науката и образованието до логистиката и търговията – по-голямата част от работата предстои да бъде свършена.

И накрая, какъв е вашият съвет към читателите на сп. „Мениджър“? Как могат да видят по-ясно и в перспектива развитието на своя бизнес на фона на очертаната картина?

Винаги е чудесно да имаме историческа перспектива за човешкото развитие. Историята рядко или никога не се повтаря... но тя се римува. Съществуват модели, проблеми и решения, които имат вечни черти. Израелският автор Ювал Ноа Харари с неотдавнашната си книга Sapiens предоставя отличен, забавен и проницателен преглед на нашата велика история. Последната ми книга The Monkey and the Money – an Economic History прави същото за бизнесмените и жените.

Д-р Шел А. Нордстрьом е известен шведски икономист, писател и бизнес консултант. Има над 20-годишен опит в консултирането на мултинационални компании. Един от малкото, които намират място в класацията Thinkers 50 в продължение на 11 последователни години. Шел притежава докторска степен по международен бизнес от Стокхолмското училище по икономика, където до 2004 г. работи и като доцент в Института по международен бизнес. Той е съавтор на няколко бизнес книги, сред които и бестселърът Funky Business Forever (2007 г.). Най-новата му книга е The Monkey and the Money – an Economic History. Нордстрьом посети България през декември по покана на Българската фондова борса.