Бизнес БРОЙ /// Мениджър 03/2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4

Без ограничения пред растежа

Международни пазари, трафик от социални мрежи и AI инструменти за подобряване на продуктивността. Това са трите основни тенденции, под знака на които електронната търговия у нас преминава през последната година

Автор:

Никола Илчев, основател на Balkan eCommerce Summit

Без ограничения пред растежа

Без ограничения пред растежа

Международни пазари, трафик от социални мрежи и AI инструменти за подобряване на продуктивността. Това са трите основни тенденции, под знака на които електронната търговия у нас преминава през последната година

Без ограничения пред растежа
quotes

От локално към международно присъствие

Българските онлайн търговци все повече осъзнават значението на международната експанзия, а доставчици на различни услуги правят тази задача все по-лесна. Излизането на нови пазари, най-често на Балканите и в Централна Европа, позволява на собствениците на електронни магазини, от една страна, да достигнат до нови клиенти, а от друга, да диверсифицират рисковете за своя бизнес. В условията на нарастваща конкуренция на вътрешния пазар, включително от международни играчи, трансграничната търговия предлага възможности за растеж и разширяване на портфолиото от продукти и услуги.

Благодарение на различни платформи за мултиканална търговия, логистични и платежни услуги достъпът до глобалния пазар е по-лесен от всякога. Имаме услуги като easySales, които помагат на електронните търговци лесно да публикуват своите продукти в множество маркетплейс платформи в Европа само с натискането на няколко бутона. Имаме и услуги като Mercoria, които създават условия за навлизане на пазари от Западните Балкани като Република Северна Македония, Сърбия, Косово, Албания, Босна и Херцеговина и др. Тези пазари често са труднодостъпни поради факта, че не са част от Европейския съюз и за внос на стоки в тях се изисква преминаването през сложни митнически процеси.

Основни канали за придобиване на трафик

Социалните медии се превърнаха в ключов канал за привличане на клиенти в електронната търговия. Те не само улесняват директната комуникация с потребителите, но и позволяват на търговците да изграждат силни маркови идентичности. Проучване на един от основните партньори на Balkan eCommerce Summit, проведено през изминалата вече 2023 г., сочи че 89% от трафика в електронните магазини в България и региона идват от социални мрежи като Facebook, Instagram, Tik-Tok, YouTube и др. Става въпрос за платен трафик – реклама в платформите, които позволяват такава възможност, но и за органично създаване на съдържание, за което много онлайн бизнеси използват услугите на различни компании и лидери на мнение.

Вече за никого не е изненада да види забавно или образователно съдържание в любимия си видео канал, в което има продуктово позициониране или директно предлагане на продукт или услуга на електронен магазин. През 2024 г. се очаква българският бизнес да получи възможност да рекламира в Tik-Tok. Скоро след това вероятно ще може да се възползва и от услугата Tik-Tok Shop, която позволява директно предлагане и възможност за продажба на продукти направо от съдържанието във видео платформата. Това ще отключи съвсем нови полета за взаимовръзка между бизнеси и инфлуенсъри например.

AI инструменти

Изкуственият интелект навлиза с пълна сила и в сферата на електронната търговия, като предлага решения за автоматизация на процеси. Към момента използването му беше свързано най-вече с генерирането на текстово и визуално съдържание или преводи на продуктови страници. Вече виждаме появата на много и различни платформи, които помагат на онлайн търговците да подобрят своя дигитален магазин, най-вече в посока по-добро потребителско изживяване и оптимизиране. Такива са Releva, които правят преживяването на клиентите изключително персонално, или SessionStack – инструмент, който анализира и предлага оптимизиране на страниците в онлайн магазина с цел повишаване на конверсиите. AI инструментите помагат най-вече за анализиране на големи количества данни, предсказване на потребителското поведение, персонализиране на предложенията, а в последно време и за автоматизация на обслужването на клиенти и значителното му подобряване.

Не са малко на брой и решенията, използващи изкуствен интелект, които подпомагат електронните търговци в имейл комуникацията им с клиенти и изграждането на програми за лоялност като TheMarketer. Когато говорим за данни, не можем да не споменем и все по-популярните инструменти за проследяване на цени в конкурентни сайтове и помагащи за по-доброто ценообразуване и подобряване на продажбите. Примери за такива са две български компании, изключително популярни на западните пазари – Dynamic Pricing и Pricemind.