Бизнес БРОЙ /// Мениджър 03/2024
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Без ограничения пред растежа
Международни пазари, трафик от социални мрежи и AI инструменти за подобряване на продуктивността. Това са трите основни тенденции, под знака на които електронната търговия у нас преминава през последната година
Без ограничения пред растежа
Международни пазари, трафик от социални мрежи и AI инструменти за подобряване на продуктивността. Това са трите основни тенденции, под знака на които електронната търговия у нас преминава през последната година
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
От локално към международно присъствие
Българските онлайн търговци все повече осъзнават значението на международната експанзия, а доставчици на различни услуги правят тази задача все по-лесна. Излизането на нови пазари, най-често на Балканите и в Централна Европа, позволява на собствениците на електронни магазини, от една страна, да достигнат до нови клиенти, а от друга, да диверсифицират рисковете за своя бизнес. В условията на нарастваща конкуренция на вътрешния пазар, включително от международни играчи, трансграничната търговия предлага възможности за растеж и разширяване на портфолиото от продукти и услуги.
Благодарение на различни платформи за мултиканална търговия, логистични и платежни услуги достъпът до глобалния пазар е по-лесен от всякога. Имаме услуги като easySales, които помагат на електронните търговци лесно да публикуват своите продукти в множество маркетплейс платформи в Европа само с натискането на няколко бутона. Имаме и услуги като Mercoria, които създават условия за навлизане на пазари от Западните Балкани като Република Северна Македония, Сърбия, Косово, Албания, Босна и Херцеговина и др. Тези пазари често са труднодостъпни поради факта, че не са част от Европейския съюз и за внос на стоки в тях се изисква преминаването през сложни митнически процеси.
Основни канали за придобиване на трафик
Социалните медии се превърнаха в ключов канал за привличане на клиенти в електронната търговия. Те не само улесняват директната комуникация с потребителите, но и позволяват на търговците да изграждат силни маркови идентичности. Проучване на един от основните партньори на Balkan eCommerce Summit, проведено през изминалата вече 2023 г., сочи че 89% от трафика в електронните магазини в България и региона идват от социални мрежи като Facebook, Instagram, Tik-Tok, YouTube и др. Става въпрос за платен трафик – реклама в платформите, които позволяват такава възможност, но и за органично създаване на съдържание, за което много онлайн бизнеси използват услугите на различни компании и лидери на мнение.
Вече за никого не е изненада да види забавно или образователно съдържание в любимия си видео канал, в което има продуктово позициониране или директно предлагане на продукт или услуга на електронен магазин. През 2024 г. се очаква българският бизнес да получи възможност да рекламира в Tik-Tok. Скоро след това вероятно ще може да се възползва и от услугата Tik-Tok Shop, която позволява директно предлагане и възможност за продажба на продукти направо от съдържанието във видео платформата. Това ще отключи съвсем нови полета за взаимовръзка между бизнеси и инфлуенсъри например.
AI инструменти
Изкуственият интелект навлиза с пълна сила и в сферата на електронната търговия, като предлага решения за автоматизация на процеси. Към момента използването му беше свързано най-вече с генерирането на текстово и визуално съдържание или преводи на продуктови страници. Вече виждаме появата на много и различни платформи, които помагат на онлайн търговците да подобрят своя дигитален магазин, най-вече в посока по-добро потребителско изживяване и оптимизиране. Такива са Releva, които правят преживяването на клиентите изключително персонално, или SessionStack – инструмент, който анализира и предлага оптимизиране на страниците в онлайн магазина с цел повишаване на конверсиите. AI инструментите помагат най-вече за анализиране на големи количества данни, предсказване на потребителското поведение, персонализиране на предложенията, а в последно време и за автоматизация на обслужването на клиенти и значителното му подобряване.
Не са малко на брой и решенията, използващи изкуствен интелект, които подпомагат електронните търговци в имейл комуникацията им с клиенти и изграждането на програми за лоялност като TheMarketer. Когато говорим за данни, не можем да не споменем и все по-популярните инструменти за проследяване на цени в конкурентни сайтове и помагащи за по-доброто ценообразуване и подобряване на продажбите. Примери за такива са две български компании, изключително популярни на западните пазари – Dynamic Pricing и Pricemind.
|
Ключови думи
електронна търговия
бизнес
икономика
потребители