Партии крадат лични данни

Партии и коалиции крадат лични данни. Десетки българи откриха собствените си ЕГН-та и подписи положени под подписките, които са събирали партиите и коалициите, за да могат да получат регистрация в Централната избирателна комисия (ЦИК) за участие в предстоящите евроизбори.
Припомняме ви, че преди ден стана възможно чрез ЕГН да се провери дали определен гражданин е участвал в подписката за регистрация на дадена партия.
„Оказа се, че съм се подписала за Националистически партии на България. Това е коалиция между партия „Свобода” и „Либертас България”, разказа пред Нова телевизия потърпевшата Виктория Кътова. Тя беше категорична, че не е слагала подписа си под каквато и да е подписка за партия или коалиция.
Кътова сподели, че се е подписвала за друго движение, на което симпатизира, но то дори не е учредено като партия.
„Разбрах, че съм се подписала за тази коалиция, след като мой приятел сподели страницата на ЦИК и аз реших да проверя дали данните ми не са използвани”, каза Кътева и добави, че подписът й и ЕГН-то и са откраднати.
Същият е случаят и с Ангел Пилев. Той пък се е подписал за Българска националистическа патриотична партия. Преди време се е подписвал за предсрочни избори.
„Всеки един от избирателите, които са се подписали, трябва да направи проверка на нашата страница”, каза от своя страна говорителят на ЦИК Александър Андреев.
„Органите, които следва да бъдат сезирани, са различни и ЦИК няма тези компетенции. Едната възможност е да се обърнат към Комисията за защита на личните данни. Другата възможност е да се сигнализира прокуратурата”, каза Андреев.
Оказва се, че въпреки че дадена партия е използвала крадени данни и подписи, тя ще бъде допусната до избори, щом има необходимия брой.
Според адвокат Александър Кашъмов от програма „Достъп до информация” тази функционалност създава предпоставки за злоупотреба с т.нар. чувствителни лични данни, каквито са политическите убеждения на гражданите. По думите му това стимулира корпоративния вот – всеки работодател може да се информира за политическите възгледи на работниците си.
„МВР пък разполага с ЕГН-тата на всички граждани, така може да добави към профилите на хората и политическите им убеждения”, предупреди пред bTV Кашъмов.
„Не е съвсем ясно защо трябва да е в електронен вид, при положение че хората се подписват на хартия – после тези бази данни могат да се прехвърлят лесно на партии или на търговски предприятия например”, изтъкна юристът. Той подчерта, че новата функционалност на сайта на ЦИК дава „странната” възможност всеки да се рови в личните данни на всеки човек. Освен това тя противоречи на два нормативни акта – от 2001 г. ЕГН-тата са премахнати от избирателните списъци, а със Закона за защита на личните данни от 2002 г. се забранява достъпа до такива данни. ЦИК обаче го осигурява.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Лекари имплантираха най-малкото изкуствено сърце в света на 7-годишно дете
Наука и Здраве |Алтернативни инвестиции: Как работи пиратската борса в Сомалия?
Любопитно |Украйна удължи с още три месеца военното положение и мобилизацията
Свят |Бизнес перспективи: Ядрените планове на Европа остават на заден план заради скок при зелената енергия
Енергетика |HR екипът на Технополис и Практикер получи четири отличия на Годишните HR награди на БАУХ 2024
ПР и събития | Advertorial |Застаряващото население е факт. Работодателите трябва да се адаптират
Next level HR 2025 |Въпросът, който Джеф Безос обича да задава на интервю за работа
Мениджмънт |Новата дигитална реалност и как бизнесът се справя с нея
Next level HR 2025 |„Не“ на глупавите правила
Мениджмънт |Топ мениджър на Lego загина в швейцарски ски курорт
Свят |Как една маркетингова грешка се превърна в бизнес за $1 милион
Маркетинг |Европа има нов крал на лукса: Пазарната оценка на Hermès изпревари тази на LVMH
Компании |Какви ползи носи AI за начина, по който работим?
Next level HR 2025 |ADVERTORIAL

HR екипът на Технополис и Практикер получи четири отличия на Годишните HR награди на БАУХ 2024

10 години Hub Ahead: За предизвикателствата, които правят разликата и новата реалност за брандовете

Коментари
Няма въведени кометари.