Лидерските принципи, на които разчита Марк Кюбан

Средностатистическият предприемач обикновено има ограничен лидерски опит. И дори ако сте заемали ръководен пост, преди да започнете своя бизнес, бързият растеж може да означава, че ще се окажете в ситуация, в която трябва да управлявате множество хора на различни нива.
Като цяло това е добър проблем, но все пак е проблем, тъй като уменията, необходими за надзор на шепа хора, са много различни от уменията, необходими за управление на десетки, още по-малко стотици служители.
За щастие, макар че изграждането на опит в лидерството отнема време, придобиването на лидерски умения не е нужно да бъде толкова времеемко начинание. Ето няколко лидерски принципа от милиардера предприемач и инвеститор Марк Кюбан, които можете да използвате, за да бъдете по-добър шеф:
Какво търси Кюбан във всеки един свой служител?
„Хората, които са склонни да работят за мен дълго време, не само са умни, не само са мотивирани, не само и такива, които се учат. Те разбират, че най-голямата стойност, която можете да предложите на шефа, е да намалите неговия стрес“, казва той.
„Всеки, който намали стреса ми, става безценен за мен. Никога не искам да се отърва от него. Хората, които са склонни да мислят, че са безценни, обикновено са тези, които създават най-много стрес и драма, правейки нещата по-трудни за мен. Ако намалявате стреса, ще се справите добре. Ако сте създател на драма, няма да се справите добре“, добавя Кюбан.
Според него хората, които създават драма, без значение колко талантливи могат да бъдат, почти винаги причиняват повече вреда, отколкото полза на организацията и създават повече главоболия, отколкото стойност за своя шеф.
„Те крадат идеи. Те си приписват принос, когато такъв не им е дължим. Те неизменно намират начини да приемат нещата лично“, обяснява той.
Безценните служители активно помагат за смекчаване или премахване на драмата, а с това и стресът, пред който е изправен шефа им.
Да бъдеш мил е качество, което е масово подценявано
Взискателните лидери, които преследват резултати на всяка цена, често са успешни – за известно време. С времето този тип натиск започва да губи своята острота и предизвиква обратна реакция. Лидерите, които управляват чрез груба власт, в крайна сметка „загубват“ своите екипи.
„Преминах през собствената си метаморфоза. В началото на кариерата си бях много активен – бам, бам, бам, бам, бам. Понякога се ядосвах, понякога дори ругаех. Стигнах обаче до точката, в която обаче не бих искал да правя бизнес с човека, който бях като 20-годишен. Трябваше да се променя и го направих“, разказва Кюбан.
Според него едно от най-недооценените умения в бизнеса в момента е способността да бъдеш мил.
„Не приемайте, че заплащането, придобивките или възможностите карат служителите да се чувстват уважавани и ценени. Осезаемите награди оказват влияние, но ако се отнасяйте зле към служителите – с неуважение, пренебрежение или неодобрение, няма награда, която да компенсира щетите върху чувството им за достойнство“, категоричен е Кюбан.
Можете да изберете да бъдете мили, не защото се очаква, а просто защото можете. Този подход ще направи много по-вероятно да получите това, което искате, особено в дългосрочен план. Също така ще бъде много по-вероятно да изградите по-добри професионални и лични отношения с хората, които ръководите.
Истинската дефиниция на „лидерството“
Вие имате визия. Вие си поставяте цели. Вие възлагате задачи. Вие, Вие, Вие.
Кюбан смята, че целите на компанията трябва поне частично да съответстват на целите на служителите.
„Лидерството означава да имаш визия: Каква е целта ми? След това втора част е да опозная хората, които работят с мен, и какви са техните цели. И тогава истинската дефиниция на лидерството е да накараш тези две неща да се слеят“, категоричен е той.
„Най-добрият шеф, за когото съм работил, винаги е намирал начин да слее моите цели с неговите. Той знаеше, че искам да се издигна нагоре по лидерската стълбица, така че ми възлагаше проекти, които да разширят уменията ми и да ме направят по-видим. Аз получих това, което исках, а той получи това, което искаше. И двамата спечелихме“, споделя Кюбан.
Вашите служители ще ги е грижат за вас, ако покажете, че ви е грижа за тях. Един от най-добрите начини да направите това е да отделите време и усилия, за да помогнете за постигането на техните цели.
Усилието разкрива интерес
„Един мой ръководител ме натовари с реорганизация на склад. „Това е работа за студент“, каза той, мислейки, че това е комплимент. Не ми хареса, но го направих. Приблизително на всеки шест месеца, след като системата забуксуваше, той ме изпращаше обратно там, за да го направя отново“, разказва той.
„Това, че служител, който не е част от екипа, казва на служителите в склада какво да правят, беше една грешка. Другата беше, че ръководителят не забелязваше какво обичам да правя. Често отивах на място преди началото на смяната, за да гледам как други машинни оператори предават щафетата на своите колеги. Прекарвах време след смяната в офиса за контрол на производството, за да науча как се подрежда графикът. Въпреки че звучи глупаво, наистина ми хареса подобряването на производителността. Хареса ми да правя процесите по-ефективни. Мислех, а и все още мисля, че е забавно“, обяснява Кюбан.
Според него, когато погледнете къде влагате времето си, къде влагате усилията си, ще видите, че това обикновено са нещата, в които сте добри. Освен това, ако отделите достатъчно време за нещо, има голяма вероятност да станете наистина добри в това.
„Ако отделите достатъчно време и станете наистина добри… ще ви издам една малка тайна: Никой не се отказва от нещо, в което е добър, защото е забавно да си добър. Забавно е да си един от най-добрите. Но за да бъдеш един от най-добрите, трябва да полагаш усилия. Така че не следвайте страстите си. Следвайте усилията си“, съветва той.
Кюбан казва, че когато избирате хора, на които да възложите на проекти, или когато търсите начини да развиете служителите си, първо определете къде са склонни да влагат усилията си. Помислете какво са склонни да избягват и върху какво са склонни да работят повече.
„Усилието разкрива интерес. Усилието в крайна сметка може да доведе до страст. Заинтересованият служител винаги ще работи по-усърдно, по-интелигентно и по-дълго — и ще се наслаждава повече на усилията, които полага“, категоричен е той.
……………….
Джеф Хейдън, автор на „The Motivation Myth: How High Achievers Really Set Themselves Up to Win“, за Inc.com.
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.