Ефективно лидерство по време на криза

Ефективно лидерство по време на криза

Лесно е да бъдеш лидер в добри времена. Това е както цена от шоута на Опра, в която тя казва на всички в публиката, че току-що са получили нова кола. Но когато времената са трудни, тогава трябва да се погледнете в огледалото и да кажете „ето защо ми плащат големите пари“.

За да сте подготвени за тези времена, трябва да сте сигурни, че имате план как да се справите с криза, когато такава неизбежно възникне. Очевидно детайлите по този план ще трябва да се разработват в движение, тъй като спецификата на повечето кризи е трудно да се предвиди предварително. Трябва обаче да разполагате с очертанията на кризисен план много по-рано, за да не се чудите откъде и как да започнете. Ето основните неща, които трябва да правите преди да настъпи риза.

Комуникирайте често и съобщавайте за потенциални проблеми отрано

Лесно е да затънете в подробностите за справяне с кризисна ситуация и да пренебрегнете нуждите на служителите и външните заинтересовани страни, включително клиенти и партньори. Затова е важно да имате комуникационен план.

Вашият комуникационен план трябва да включва ключовите аудитории, които ще искат информация. Служителите ще искат да знаят дали се решават ключови проблеми, дали има риск за работните им места и какво е вероятно въздействието на кризата върху ежедневния им трудов живот. Външните заинтересовани страни ще искат съобщения за всякакви прекъсвания на услугите или други влияния, които кризата може да окаже върху техния бизнес.

По време на криза е важно да комуникирате бързо, за да уверите ключовите заинтересовани страни, че се занимавате с проблема и след това да комуникирате достатъчно често, за да поддържате доверието на хората във вашето ръководство. Не представяйте прекалено розово обобщение на ситуацията или перспективите си за успешно справяне с кризата. Ще подкопаете доверието във вашите лидерски способности, ако минимизирате значителни проблеми или изразите прекомерна увереност в способността си да коригирате проблем, който в крайна сметка не можете да решите.

Опознайте слабостите си

В кризисни ситуации е важно да сте наясно с най-значимите си слабости, защото има най-голяма вероятност те да ви провалят, когато възникне проблем. Не е забавно да каталогизирате своите слаби страни, но това ви позволява незабавно да проверите елементите на вашия бизнес, които е най-вероятно да пострадат.

Ценно е да разработите планове, за да сте сигурни, че свеждате до минимум случаите, в които едно лице или един канал за комуникация е отговорен за важна функция в организацията. Когато не можете да елиминирате тези уязвимости, трябва поне да сте наясно с тях, за да сте сигурни, че няма да причинят проблеми в криза.

Подгответе екипа си за вземане на решения

Когато настъпи криза, решенията трябва да се вземат бързо. По тази причина много организации провеждат упражнения, в които симулират вероятни проблеми, които могат да възникнат, за да практикуват справяне със подобна ситуация, така че действителната криза да не е първият път, когато екипът се изравя пред даден проблем.

В центъра на тези упражнения е определянето на начина, по който се вземат решения. Важно е да знаете кои хора носят отговорност за определени категории решения по време на криза. Също така е от решаващо значение да се гарантира, че няколко души не вземат противоречиви решения. В противен случай различни части на една организация могат да работят с различни цели, губейки ценно време и ресурси.

В крайна сметка най-добрият начин да се справите с криза е да се подготвите за вероятни извънредни ситуации, преди те да се случат, вместо да се борите със значителен проблем без никакво предварително обмисляне.

……………

Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на „Smart Thinking“, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ