Автомобилното съперничество между Китай и ЕС се разгорещява на фона на новите мита

Автомобилното съперничество между Китай и ЕС се разгорещява на фона на новите мита

Китайските и европейските производители на автомобили се изправиха един срещу друг на автомобилното изложение в Париж, като напрежението нараства, тъй като ЕС се подготвя да наложи високи мита за внос на произведени в Китай електромобили, а индустрията се бори със слабо търсене, предаде Ройтерс.

Тазгодишното събитие - най-голямото автомобилно изложение в Европа - идва в ключов момент. Закъсалите европейски автомобилни производители трябва да докажат, че все още са в играта, докато китайските съперници се стремят да се закрепят на конкурентен пазар.

Китайският  гигант BYD предупреди, че планираните нови мита на ЕС ще доведат само до по-високи цени и ще възпрат купувачите.

"Кой плаща сметката? Потребителите. Това прави хората много загрижени. Ще спре по-бедните хора да купуват", каза изпълнителният вицепрезидент Стела Ли пред Reuters.

Девет китайски марки, включително BYD и Leapmotor, разкриват най-новите си модели на тазгодишното събитие, според главния изпълнителен директор на автомобилното изложение в Париж Серж Гашо. Това е същото като през 2022 г., когато те съставляваха почти половината от присъстващите марки.

Тази година те представляват само около една пета от марките, благодарение на много по-силното представяне на европейската автомобилна индустрия - знак за нейната решителност да защити родната си територия.

По-рано този месец страните-членки на ЕС подкрепиха с ограничена сила вносните мита върху произведените в Китай електромобили до 45%, за да се противопоставят на несправедливите субсидии от Пекин за китайските производители, които според Европейската комисия са. Пекин отрича нелоялна конкуренция и заплаши с контрамерки.

Докато китайските производители на автомобили критикуваха хода на ЕС, те продължават напред с плановете си за разширяване на Европа и досега никой не е казал, че ще повиши цените, за да покрие митата.

Китайската GAC, каза пред Ройтерс, че шоуто бележи началото на неговите европейски амбиции, докато сънародникът му Leapmotor каза, че се стреми да има 500 точки за продажба в Европа до края на 2025 г.

Китайските производители на електромобили като BYD досега са определяли цените на превозните си средства малко под европейските си съперници, което им дава предимство. Това също ще помогне да се компенсират по-ниските маржове у дома. Подобно на японските и южнокорейските производители на автомобили преди тях, те също рекламират по-добро оборудване и предлагат повече функции като стандарт.

И все пак дори BYD, който вече продава електромобили в голяма част от Европа и спонсорира европейското първенство по футбол това лято, все още има относително слабо разпознаване на марката, така че се надява да направи фурор с електрическия SUV Sea Lion 07, който пуска на пазара.

По-новите китайски участници като Dongfeng, Seres и FAW също показват нови модели, докато търсят задгранични продажби на EV, за да компенсират слаб вътрешен пазар и жестока ценова война там.

Натискът е да се опитаме да задържим цените ниски и в Европа, тъй като производителите на електромобили се опитват да намалят разликата с по-евтини бензинови автомобили.

„Личното ми мнение е, че ще постигнем ценови паритет в Европа след 2-3 години. Всички, ако искате да се конкурирате, трябва да работите усилено за постигането на тази цел“, каза главният изпълнителен директор на Leapmotor International Тяншу Син.

Продажбите на пътнически превозни средства в Китай се повишиха с 4,3% през септември спрямо предходната година, прекъсвайки петмесечен спад с тласък от правителствена субсидия за насърчаване на замяната като част от по-широк пакет от стимули. Продажбите в Европа достигнаха тригодишно дъно през август.

В друг удар за пазара на EV, френското правителство заяви в четвъртък, че ще намали подкрепата си за купувачите на EV, присъединявайки се към Германия, която прекрати схемата си за субсидиране в края на миналата година.

"Предупредителни камбани"

Китайските производители на автомобили също трябва да се справят добре в Европа, защото бяха изключени от пазара в САЩ.

Администрацията на Байдън наложи 100% мито върху произведените в Китай електромобили и миналия месец предложи забрана на ключов китайски софтуер и хардуер в свързани превозни средства.

Междувременно европейските производители на автомобили изпаднаха в трудна ситуация, като Volkswagen, Mercedes-Benz и BMW, всички издават предупреждения за печалба до голяма степен заради слабия китайски пазар. Stellantis намали прогнозата си за приходите поради проблеми с инвентара в бизнеса си в САЩ.

Главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес в понеделник отказа да изключи съкращения на работни места или разтоварване на марки на предизвикателен пазар.

„Ще трябва да положим големи усилия“, каза той пред френската радиостанция RTL, добавяйки, че клиентите трябва да решат кои марки имат бъдеще.

„Клиентите решават, не аз, но няма табу.“

Volkswagen също е в битка с мощни синдикати за съкращения на разходите, които биха могли да го накарат да затвори немски заводи за първи път и да съкрати хиляди работни места.

Европейците се борят да се конкурират с по-ниските разходи на китайските съперници и способността им да разработват нови електромобили само за две години, поне два пъти по-бързо от традиционните западни производители на автомобили.

„Европейците бият огромна тревога“, каза Дън от Stax. „Те разбраха, че трябва да направят нещо доста радикално и имат само няколко години, за да го направят.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 23 ноември. Имен ден празнуват Александър, Александра, Сашо
Борисов с предложение към ПП-ДБ: Атанас Атанасов да бъде председател на НС, той - премиер
Скуката – тайната съставка на успеха
Тръмп назначи бивш експерт на Сорос за министър на финансите и някогашен футболист за градоустройството
Lexus отбелязва 25 години от „December to Remember“ с носталгични реклами
Цитат на деня
The Washington Post: Генералният секретар на НАТО предвижда да обсъди с Тръмп решение за войната в Украйна
Шефът на OpenAI Сам Алтман спечели само 76 хиляди долара за миналата година, имението му е за 27 млн.