AdVenture БРОЙ /// Мениджър 08/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Всичко опира до личността
Знаменитости, превърнали се в успешна марка
Всичко опира до личността
Знаменитости, превърнали се в успешна марка
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
С бързия възход на дигиталните медии изграждането на марка вече не е запазена територия за големите компании с огромни бюджети за маркетинг. Днес всеки, който има завладяваща история за разказване, безплатно споделя знания и/или забавление и с нестихващ ентусиазъм се ангажира дългосрочно с аудиторията си, бързо и лесно може да се превърне в марка без значение дали е малък бизнес или физическо лице.
На знаменитостите им е още по-лесно, защото вече са успели да постигнат една от важните стъпки в брандинга – станали са разпознаваеми. През последните години при звездите се наблюдава и друга тенденция: от сътрудничество с големи марки те се пренасочват към създаване и утвърждаване на собствени марки. Защо успяват в това начинание? Все повече потребители избягват директната реклама, но която все по-малко вярват. Но когато тази реклама е поднесена по ненатрапчив начин и идва от известна личност, която харесват, те са много по-склонни да приемат маркетинг посланията за „чиста монета“. Ето четири красноречиви приема:
Красота в различни нюанси
Възползвайки се от статута си на модна икона, през 2017 г. поп певицата Риана лансира собствена козметична марка Fenty Beauty, която предлага 40 нюанса фон дьо тен, разширени в последствие до 50. Защо точно фон дьо тен? Като тъмнокожа жена, на която постоянно ѝ се налага да е под светлините на прожекторите, тя изпитва големи проблеми с намирането на точния цвят фон дьо тен за себе си, затова решава да превърне „дефекта” в маркетинг ефект, предлагайки широка гама от тонове за всяка кожа.
Бизнес начинанието на Риана се оказва също толкова успешно колкото и музикалната ѝ кариера. Още при дебюта си Fenty Beauty влиза в класацията на сп. Time „Най-добрите изобретения за 2017 г.”, а през 2023 г. печалбата на марката възлиза вече на над 602 млн. долара.
Днес в портфолиото на Fenty Beauty има пълна грама от продукти за красота: декоративна козметика, грижа за кожата и косата, парфюми. Поп звездата, която умело менажира артистичната си кариера, се оказва и изкусен маркетолог на собствената си марка. Fenty Beauty е изградена върху два основни стълба: имиджът на Риана и силно присъствие в социалните медии, което е интересен микс от продуктова информация, полезни съвети за грим и красота, съдържание, генерирано от потребители, сътрудничество с инфлуенсъри. Именно тази формула гарантира висока степен на ангажираност в Instagram, TikTok и YouTube.
Императорът на стила
Футболната звезда Дейвид Бекъм със сигурност може да води мастърклас на тема „Личностен бранд”. Как той превръща себе си в супер успешна марка? През дългите години, докато е в полезрението на медиите, Дейвид остава верен на себе си, въпреки критиките или подигравките.
Неговата автентичност, съчетана с дръзките му ходове, вроденият сексапил, усетът му към стила и искрената преданост към семейството, резонират дълбоко в масовата аудитория, която започва да възприема Бекъм като цялостен образ - на мъж, футболист, съпруг, баща, модна икона.
Бекъм използва умно модата, както и брака си с Виктория (Пош Спайс) от поп групата Spice Girls, за да излезе от тясната рамка на спорта и да се превърне в глобална марка, която влияе върху културата на мъжете, които вече не се страхуват да експериментират с външния си вид или да ползват крем за лице.
С решението си да напусне Реал Мадрид (вероятно най-добрият футболен клуб в света) през 2007 г. и да се премести в Лос Анджелис Галакси, Дейвид шокира всички, но ходът му се оказва брилянтно маркетинг решение, което му дава достъп до още един огромен пазар като Америка. Той прави футболът популярен в САЩ, привличайки вниманието на медиите, рекламодателите и феновете към лигата и себе си.
Още докато е футболист Бекъм мисли за следващите си ходове, които ще му осигурят просперитет. Той умно диверсифицира начинанията си, които му гарантират стабилни доходи извън терен и след пенсионирането му като спортист. Дейвид непрекъснато култивира личността си като бранд, знаейки много добре, че за да остане на гребена на вълната трябва постоянно да се променя и усъвършенства. Така той остава и в полезрението на общественото внимание, като изгражда дългосрочни взаимоотношения със своите почитатели - аудитория, която „продава“ на рекламодателите.
Фурията на социалните медии
Без съмнение, към момента Ким Кардашян е най-големият личностен бранд на Америка. Като използва огромното си популярност на риалити звезда, заедно със семейството си тя успява да създаде истинска бизнес империя. Всичко, което прави кланът Кардашян преследва една цел – печалба. Заедно със сестрите си Кортни и Клои тя е собственик на D-A-S-H, супер луксозен бутик за дамска мода с магазини в Лос Анджелис, Ню Йорк и Маями Бийч, както и на още няколко линии за женски дрехи, детска модна линия и верига магазини bebe, бижута, парфюми, декоративна козметика.
През 2018 г. Ким създава SKIMS, марка за оформящо облекло, подходящо за различни фигури и тонове на кожата, което бързо става тотален хит. За да рекламира марката си, Кардашян влиза в стратегическо сътрудничество с известни личности, инфлуенсъри, лидери на мнение, звезди от NBA, с които реализира вирусни кампании. В последствие към марката Ким добавя облека за почивка, бански костюми, мъжка линия. През 2023 г. SKIMS е оценена на над 4 млрд. долара.
Успехът на Кардашян почива върху три важни постамента: тя не само следва всички най-горещи тенденции, но често влиза и в ролята на трендсетър; макар да гони големите печалби, не изневерява на убежденията си и остава честна с последователите си; дори когато аудиторията реагира негативно, тя не се страхува да отстоява мнението си докрай, като доказва, че максимата „няма лоша реклама“ безотказно работи при нея.
Бизнес, създаден от страст
През 2018 г. холивудската звезда Райън Рейнолдс решава да купи дял от компанията, която произвежда любимия му джин- Aviation Gin. И съвсем естествено става лице на марката – съвършената маркетинг симбиоза! Без да се взима насериозно, той създава шантави и иронични видеа с джина, споделяйки ги в социалните си канали, които мигновено стават вирусни. Райън Рейнолдс превръща Aviation Gin в една от най-продаваните спиртни напитки в Америка. След което през 2020 г. продава своя дал от Aviation Gin за 610 млн. долара на британския гигант Diageo, който притежава марки като Johnnie Walker, J&B, Smirnoff, Baileys, Captain Morgan, Gordon's, Guinness… За потребителите разлика няма, защото Райън продължава да е посланик на марката.
Формулата за успех на Рейнолдс е проста: следва интуицията си и инвестира само в бизнеси, в които вярва. Като добавя своя ненатрапчив сексапил и харизма, превръща бързо своите рисковани авантюри в печеливши бизнеси.
Райън притежава продуцентската и маркетингова агенция Maximum Effort и е горд собственик на уелския футболен отбор Wrexham AFC, чийто мачове често подкрепя от трибуните, затова верните фенове на отбора го обожават.
През 2019 г. Райън купува безжичния оператор Mint Mobile като отново става говорител на компанията и създава серия от креативни реклами. През 2023 г. Mint Mobile е придобит от T-Mobile за 1,35 млрд. долара.
Парите са мъртви, ако бъдат държани в банката, затова звездата от големия екран инвестира също и в софтуера за управление на пароли 1Password, разбира се, участва и в рекламата на старъпа, който през 2022 г. се оценява на 6,8 млрд. долара. Рейнолдс има дял и във финтех компания Nuvei и във F1 отбора Alpine Racing. Или една голяма бизнес империя, която Райън Рейнолдс изгражда стъпка по стъпка с вроден нюх за бизнес, визионерски идеи и смелостта да рискува.
|
Ключови думи
реклама и медии
знаменитости
лични марки
Дейвид Бекъм
Ким Кардашиян
Риана
Райън Рейнолдс