Изкуственият интелект във футбола заплашва да превърне играта в бизнес софтуер
Помните ли времето, когато халба студена бира и здрави бели дробове за задължителните крясъци бяха всичко, което допълваше поредния мач на любимите ви футболни отбори? За добро или лошо, опростената игра все повече остава в миналото, а заедно с това и гръмогласните спорове за съдията, неговите решения и роднини. Вместо това, технологиите са призвани да осъвременят играта и да я направят по-прецизна.
ФИФА, международният ръководен орган на футболната игра, обяви, че ще използва захранвани с изкуствен интелект камери, за да помогне на съдиите да отчитат точно засадите на Световното първенство през 2022 г.
Полуавтоматизираната система (Semi-Automated Offside Technology или SAOT) се състои от сензор в топката, който предава позицията ѝ на терена 500 пъти в секунда, и 12 камери за проследяване, монтирани под покрива на стадиони, които използват машинно обучение, за да проследяват 29 точки в телата на играчите.
Софтуерът ще комбинира тези данни, за да генерира автоматизирани сигнали, когато играчите извършат нарушения за засада (тоест: когато са по-близо до вратата на другия отбор от предпоследния си опонент при получаването на топката). Сигнали ще бъдат изпращани до служители в близката контролна зала, които ще потвърдят решението и ще кажат на съдиите на терена какво решение да вземат.
ФИФА твърди, че този процес ще се случи в рамките на няколко секунди и означава, че решенията за засада могат да се вземат по-бързо и по-точно. Данните, генерирани от камерите и топката, също ще бъдат използвани за създаване на автоматизирани анимации, които могат да се възпроизвеждат на екрани на стадиона и в телевизионни предавания, за да информират всички зрители по възможно най-ясния начин защо е направено дадено отсъждане.
Това е най-новият пример за спорт, който използва автоматизирана технология, за да помогне на съдиите да вземат решения. ФИФА по-рано въведе VAR или видеоасистент на рефера, който позволява на съдиите да преглеждат решенията с помощта на странични монитори, на Световното първенство през 2018 г. Системата бе възприета и в някои национални първенства в Европа.
В изявление за пресата Пиерлуиджи Колина, председател на съдийската комисия на ФИФА и емблематичен рефер от близкото минало, каза, че новата система ще позволи на служителите да вземат "по-бързи и по-точни решения", но подчерта, че хората - а не роботите - все още отговарят за играта.
„Знам, че някой ще го нарече „засада на робота“; но не е така", казва Колина. „Съдиите и помощник-съдиите все още са отговорни за решенията на игралното поле.“
Президентът на ФИФА Джани Инфантино беше по-категоричен в опита на асоциацията да наложи новото виждане.
„Тази технология е кулминацията на три години посветено изследване и тестване, за да осигури най-доброто за отборите, играчите и феновете. ФИФА се гордее с тази работа, тъй като очакваме с нетърпение светът да види предимствата на полуавтоматизираната технология за засада на Световното първенство по футбол през 2022 г.“
И така, какви проблеми се надява FIFA да реши?
ФИФА прекара последните три години в тестване на новата си полуавтоматизирана технология за засада, базирана на изкуствен интелект. Тя вече е одобрена за използване на Световното първенство в Катар през ноември, но като изключим мимолетна поява в клубното Световното първенство през февруари никой не знаеше какво да очаква.
Завесата сега е дръпната и знаем много повече за водещия проект на FIFA. И така, как ще работи, кои са добрите страни и къде феновете все още ще останат разочаровани?
Дълги закъснения, съмнения за неточност и липса на доверие в системата сред фенове, играчи и треньори тормозят проекта. И това е само за начало.
Скептицизмът идва и от лошата визуализация на решенията, с линии, поставени на терена, които не могат да заменят собствената перспектива на човек за решение за засада под ъгъл на камерата. Играч може да изглежда в редовно положение, но технологията казва, че е в засада.
Първо, изборът на точното място, където топката е докосната от подаващия, не може да бъде определен прецизно поради скоростта на кадрите на телевизионните камери: 50 кадъра в секунда, използвани във всички водещи първенства.
Второ, VAR ръчно избира най-отдалечената предна точка както на защитника, така и на нападателя, което не може да се прилага последователно.
AI премахва всяка субективност от тези две части на процеса, което означава, че няма човешка роля. В допълнение към това времето, необходимо за отсъждане на засада, в някои случаи до пет минути за сложни решения, добавя допълнително разочарование сред фенове и играчи.
Като цяло дори поддръжниците му не вярват наистина на процеса, така като той работи сега. Новата технология е инструмент, който помага на VAR екипите да вземат по-бързи и по-точни решения за засада чрез автоматично определяне на относителната позиция на играчите в точния момент, когато топката е отиграна. В момента VAR може да използва само телевизионните камери, за да вземе решение за засада. Със SAOT ще бъдат монтирани камери по поръчка под покрива на стадиона. Тези камери осигуряват оптимално проследяване за всичките 22 играчи, записвайки точки от данни, за да изчислят точната им позиция на терена. 29-те точки от данни са на всички горни и долни крайници, които са от значение за решение за засада - включително горната част на ръката, пръстите на краката, коленете и главата - така че системата знае точната позиция на играч във всеки един момент.
Официалната топка за мач на Световното първенство, Adidas Al Rihla, ще бъде снабдена със сензор, който изпраща данни 500 пъти в секунда, позволявайки по-прецизно откриване на точката на шута, отколкото използването на конвенционални рамки на камерата (ограничени до 50 кадъра в секунда).
Всички данни за играча и топката се обработват в реално време от AI, който задейства предупреждение към VAR, когато бъде открита засада. След това VAR трябва да потвърди, че точката за удар и засадата са точни и тогава да информира рефера, който може да потвърди решението.
Тънката граница между прецизност и автентичност
ФИФА вярва, че колкото и да е минимална, засадата е засада и трябва да бъде отсъдена, за което ще помогне новата технология. С други думи – по-малко емоции и креативност, повече механичност и стерилност при отсъжданията.
Това винаги е бил страхът, когато ФИФА е говорила за разработване на по-точна система. В момента засадата на VAR има ниво на толерантност, или „предимство на съмнението“, поради недостатъци в процеса – като точност и как решението се представя на феновете.
Дори и този елемент на субективизъм трябва да бъде премахнат, като решенията се основават на резултата, предоставен на VAR.
„Целта е да имаме много точна технология, нещо подобно на технологията на голлинията, която предлага много висока точност“, обяснява Колина. „Технологията на голлинията се хвали от всички за нейната точност. Така че, ако топката е успяла или не е пресекла голлинията с много няколко милиметра и технологията го доказва, всички са доволни и всички сочат технологията за предоставения отговор на ситуацията".
„Трябва да е същото и за полуавтоматизираната технология за засада, която предоставя доказателства, че даден играч е бил засада или засада по много точен начин. Тази технология също трябва да бъде похвалена. „Не виждам никаква разлика между това да удостоверим, че е отбелязан гол или не, или да удостоверим, че даден играч е бил в позиция на игра или в засада.“
Гледната точка на Колина е, че ФИФА е разработила система, толкова точна, колкото технологията на голлинията. Феновете се доверяват на технологията на голлинията. Така че феновете също трябва да се доверят на полуавтоматичната засада.
Но не е толкова просто. Топката, пресичаща линията, се разглежда като бинарно решение от привържениците - или е вътре, или е вън. Засадата не е и феновете не харесват близките, маргинални решения. Колина е уверен, че решенията ще бъдат приети, но елементът на визуализацията ще трябва да свърши голяма част от тежката работа зад кулисите.
Нови противоречия към едно вече скандално събитие
Световното първенство през 2022 г. ще се проведе в Катар, което го прави първото световно първенство, организирано някога в арабска страна. За да компенсира жегата в Катар, турнирът ще се проведе от ноември до декември, вместо през лятото, както е традицията.
Решението за домакинство на световното първенство в Катар беше силно критикувано. Разследване на Министерството на правосъдието на Съединените щати установи, че висши служители на ФИФА са били подкупени, за да присъдят турнира на арабската страна, побеждавайки с малко САЩ, за да осигурят права за домакинство.
Многобройни разследвания на организации като Human Rights Watch и The Guardian също установиха, че стадионите в Катар са построени от работници мигранти, които по същество са модерни роби - техните паспорти са конфискувани и техните заплати са спрени до завършване на строежите. Разследване през 2021 г. установи, че най-малко 6500 работници мигранти са загинали в Катар поради екстремни условия на труд (като липса на достъп до вода), откакто страната спечели правото да е домакин на Световната купа през 2010 г.
Първите четири мача от Световното първенство през 2022 г. ще се играят на 21 ноември и включват Англия срещу Иран и САЩ срещу Уелс (всички отбори в група B).
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.