Смирението е суперсила. Ето как да я практикувате

Един ден отидохме на курс по френска кухня в Бостън. Богатият аромат на разтопено масло и пресни билки ни посрещна, докато се носеше в хладния есенен въздух. Моята приятелка Силви и аз бяхме нетърпеливи да научим изкуството на приготвянето на суфле.
Френските инструктори поискаха информация от всеки. Когато Силви каза, че е от Франция, те я притиснаха да бъде конкретна: Коя част на Франция? Когато научиха, че е родом от Страсбург, парижаните си размениха неодобрителни погледи. Силви погледна тяхното мълчаливо, надменно презрение.
Стана по-зле. Когато Силви започна да пита за техники, получихме кратки отговори, комбинирани с въздишки. Тръгнахме си, чувствайки се отпаднали като суфле, което не е бухнало.
Френските инструктори може да са усвоили изкуството на френската кухня, но са се провалили в практикуването на смирение. Като пренебрегнаха Силви, инструкторите пропуснаха възможност да демонстрират богатото разнообразие от суфлета в различни географски райони и да вдигнат тост за многообразието на участниците в класа по готвене.
Смирението се основава на обща тема – поставяйте фокус върху другите, а не върху себе си.
Важността на управлението на егото
В началото на моята кариера в Силициевата долина имах щастието да работя за Барт – скромен лидер, който оставяше егото си на прага пред вратата. Барт редовно търсеше обратна връзка от служители на всички нива за нови продукти и подобряване на компанията. Той задаваше важни въпроси на клиентите и изслушваше внимателно отговорите им.
Барт никога не злоупотребяваше със авторитета си. Вместо това той беше модел за подражание за това как да се държиш в позиция на власт, като същевременно се уверяваш, че всеки служител се чувства чут, включен и поканен да демонстрира своите виждания и идеи. Смирението изисква да контролирате егото си и да сте сигурни, че не му позволявате да диктува действията ви.
Търсете и приемайте обратна връзка
По-късно в кариерата ми, докато управлявах моя бизнес с диагностично оборудване, наехме ръководител на отдел за изследване и развитие. Този професионалист дойде с впечатляваща автобиография - неговата докторска степен и постдокторантски изследвания бяха от някои от най-добрите училища в света.
С огромното си знание, постижения и опит той лесно можеше да подходи надменно и да опита да наложи вижданията си. Сещате се, като онези арогантни хора, които смятат, че знаят всичко и никога не признават, че грешат.
Но нашият нов ръководител на R&D обаче активно търсеше обратна връзка за продукти от сътрудници, клиенти и търговци по целия свят, включително такива с по-ниско образование. В крайна сметка той успя да интегрира информация от широк набор от заинтересовани страни в нашите продукти. Той винаги показваше своята благодарност за идеите, които хората му даваха.
Слушайте повече, отколкото говорите
Уилям е мой приятел, който тренира професионални спортисти и любители. Той казва, че една от най-често срещаните фрази, които чува от клиентите си, е „Вие наистина ме разбирате“. Той вярва, че това е така, защото позволява на клиентите си да говорят през по-голямата част от времето. Чувстват се чути и разбрани, защото дава им знак, че слуша внимателно.
Според него следните практики са ключови, за да бъдеш добър слушател:
- Практикувайте активно слушане, без да планирате отговорите си. Ако опитвате предвидите какво ще каже другият човек, отговорът ви може да пропусне целта. Отговорете само след като човекът, с когото говорите, приключи изказването си.
- Покажете искрен интерес към гледната точка на другите. В нашата природа е да казваме това, което мислим. Устояйте на това желание. Вместо това, опитайте да извлечете повече от другия човек чрез добре обмислени въпроси.
- Не прекъсвайте и не доминирайте в разговорите. Това може би е най-трудно да се направи, защото всички искаме да бъдем чути. Дръжте устните си събрани, когато се почувствате принудени да се намесите. Научете се да усещате кога е момента да отстъпите разговора на друг човек. Не искате да имате репутацията на човек, който не знае кога да спре да говори.
- Задавайте обмислени последващи въпроси. Помислете върху последващия си въпрос, преди да го зададете. Ако сте слушали внимателно, няма да се нуждаете от големи усилия, за да измислите такъв.
Не подценявайте влиянието на любопитството
Има концепция, наречена епистемично смирение, която се отнася до черта, при която се стремите да научите нещо на дълбоко ниво, като същевременно активно признавате колко много не знаете.
Подхождайте към всяко взаимодействие с любопитство, отворен ум и нагласата, че ще научите нещо ново. Задавайте добре обмислени въпроси относно гледните точки и опита на другите. След това ги изслушайте и покажете искрен интерес към техните отговори. Кажете им какво сте научили току-що. Когато сте постоянно любопитни, вие демонстрирате, че не сте над това да се учите от другите.
Хуан, успешен предприемач в областта на здравословните напитки, подхожда към живота и развива бизнеса си с интелектуално смирение. Той е дълбоко любопитен професионалист, който търси обратна връзка и перспективи от клиенти, служители, съветници и инвеститори.
Постоянната отвореност на Хуан към учене го накара да се адаптира по-бързо към промените на пазара в неговата категория напитки: той бързо идентифицира променящите се предпочитания на клиентите, както и конкурентните заплахи, след което променя своите продуктови предложения, за да държи конкурентите на разстояние. Той има смирението да осъзнае, че не разполага с всички отговори, и приема да слуша ключови гласове, които помагат на бизнеса му да стане още по-успешен.
Това, че сме смирени, ни прави по-достъпни и уважавани. Със смирение ние ценим гледната точка на другите. Френските кулинарни инструктори изгубиха уважението на участници в класа, защото далеч от практикуването на смирение, те сервираха снобизъм заедно с уроците си за създаване на перфектното суфле.
Смирението не означава самоунижение. Става дума за това да имате балансирана гледна точка за себе си, като същевременно показвате истинско уважение и признателност към другите. И ако сте отворени за пътуването, растежът и самосъзнанието ще обогатят живота ви и този на хората около вас.
……………
Марджъри Радло-Занди, предприемач и ангел инвеститор, за FastCompany.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.