Tech БРОЙ /// Мениджър 07/23

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 3 / 4

Зимата на е-спорта

Инвестициите в него започнаха да намаляват за първи път от десетилетие

Автор:

Петър Хераков

Снимки:

Getty Images

Зимата на е-спорта

Зимата на е-спорта

Инвестициите в него започнаха да намаляват за първи път от десетилетие

Зимата на е-спорта
quotes

Година след година индустрията на електронните спортове растеше. Турнири и игри увеличаваха броя на участниците и броя на гледащите. Съответно нарастваха и бюджетите и наградните фондове. Куп компании се качиха на високоскоростния влак и се включиха в размиване на границите между виртуалния свят и търговските продукти. Бъдещето стана още по-светло, когато държавният фонд на Саудитска Арабия започна да инвестира – общо 8 млрд. долара в различни гейминг компании през последните 18 месеца.

Въпреки тези инвестиции през миналата година тенденцията се обърна за първи път от десетилетие насам. Капиталите, които се влагаха в е-спорт компании, секнаха и те трябваше да се насочат към самоиздържане. Зимата в е-спорта доведе до фалит на някои компании. Beyond the Summit, която правеше 11 години Dota 2, Super Smash Bros и CS:GO, затвори. Но го направи подобаващо – със Smash Ultimate Summit 6. FaZe Clan обяви загуби от 53,2 млн. долара за 2022 г. Съчетани със загуби от 36,9 млн. долара през 2021 г. и еднократен разход от 115,3 млн. долара за излизане на борсата, положението хич не изглежда розово.

„Мисля, че това е нормално развитие на нещата. Много дълго време се поддържаше балон – стойността на нещо е две единици, а се твърдеше, че е десет. Е, реалността винаги е по-силна“, коментира Мартин Кадинов, съосновател и управляващ партньор в TDB play. Той има огромен опит и през последните 20 години се посвещава на развитието на гейминг културата и електронните спортове в България. Познава индустрията от различни страни – и като играч, и като регионален мениджър в световния пионер и лидер в сферата на електронните спортове – ESL.

Положението не е уникално за е-спорт индустрията. Причината е корекцията на пазарите, увеличените лихви и по-затегнатите условия за кредити. Все пак хибернацията не е тотална – турнирите по League of Legends, Dota 2, CS:GO и VALORANT продължават да се радват на висока гледаемост и сериозни награди.

Ръст на залозите в реално време

Това, че големите турнири продължават да привличат вниманието, е добре и за букмейкърите. Докато преди години залозите на е-спорт бяха екзотика, сега всяка заложна къща предлага такива. И то заедно със съответната индустрия за данни, предвиждания и статистики. Увеличава се и процентът на залозите в реално време – според данните на Kambi Network 60% от всички залози на е-спорт са били на живо.

Новият фаворит на залагащите е Rocket League. Причината – лесни правила, бърз геймплей и много по-малко неща за научаване. League of Legends има списък от над 150 шампиона, всеки с различни умения и способности.

Големите три станаха четири

Големите три в е-спорта са League of Legends, Dota 2 и CS:GO. Те имат сериозни турнири, наградни фондове и зрители. Това ги прави идеални за спонсори. В последните години обаче на терена излезе и нов играч – Valorant. Играта се появи през 2020 г., но вече е на нивото на Голямата тройка.

„Valorant донякъде репликира CS за новото поколение. Има същите механики, геймплей и дори ъгли на показване на действието. И макар че има стрелба и оръжия, рейтингът ѝ е подходящ за тийнейджъри“, обяснява Кадинов.

Според него обаче влизането на нова игра, подходяща за е-спорт, е по-скоро изключение. „За да направиш хубава игра, тя трябва да е лесна за научаване и невъзможна да станеш най-добрият. За това трябва огромен бюджет за разработване и популяризиране. При положение че вече имаш четири големи игри, още няколко по-малки и куп други, е много трудно да навлезеш на този пазар“, добавя той.

България не е засегната от зимата

Това да си малък пазар за игри и е-спорт има и своите предимства – тук големите промени почти не се усещат. В България няма турнир, подкрепен от издател – съответно много неща се случват от ентусиазъм.

От миналата година има федерация по е-спорт, която прави различни малки турнири. Актьорът Китодар Тодоров продължава да развива гейминг канала си, като през септември организира DOTA турнир с награден фонд от 20 хил. лв. Има и българска училищна е-спорт лига.

TDB play направи Red Bull Solo Bulgaria Q 2023. Победителят тук – Илия „Lmzs“ Ружгев – стана и световен шампион в Лондон. Компанията с подкрепата на Chase A Cloud и „Тук-Там“ прави и доста голямо събитие през септември – Hive Creative Buzz. В него ще се говори за игри, анимация и креативна икономика.

Двама български играчи, които да следите 

България трудно прави отбори в е-спортовете. В страната ни няма наистина професионален е-спорт отбор, но за сметка на това има играчи на високо ниво. Общо те са около 20-ина професионалисти в различни игри, като имаме и европейски шампион в LoL. Това са две имена, които може да следите по-отблизо.

Здравец Илиев Гълъбов (Hylissang) е съпорт за MAD Lions в League of Legends. 30-годишният софиянец играе от 2004 г. Първо Heroes of Might and Magic III, след това през 2008 г. World of Warcraft: The Burning Crusade, а през 2011 г. започва League of Legends. Има супер агресивен стил на игра, куп награди и много повече интервюта.

Друга българска гордост е 18-годишният Божидар Богданов (hansha). Той привлече вниманието, когато преди две години влезе в топ 10 на Европа. През ноември 2021 г. беше привлечен в OG. На 17 години и 30 дни през 2022 г. спечели в Стокхолм, с което стана най-младият победител в DOTA мейджър турнир. Общо е спечелил над 300 хил. долара.