ArtVista БРОЙ /// Мениджър 12/23

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Парите в спорта: Колкото повече, толкова повече

Кои са най-впечатляващите сделки за 2023 г.?

Парите в спорта: Колкото повече, толкова повече

Парите в спорта: Колкото повече, толкова повече

Кои са най-впечатляващите сделки за 2023 г.?

Парите в спорта: Колкото повече, толкова повече
quotes

Връщането на спорта към нормалния живот след пандемията продължава с пълна сила и 2023 г. е отлично доказателство за това. През годината дори бяха подобрени няколко световни рекорда по отношение на парите в спорта.

2 млрд. долара от спонсори

Националната футболна лига може да се похвали с най-богатия урожай – 2 млрд. долара от спонсори. Това е с 14% повече спрямо 2022 г. Бейзболът обаче направи най-голям прогрес – с 23% увеличение спрямо миналата година, защото позволи на спонсори да се позиционират на ръкавите на екипите. Това донесе общо 129 млн. долара на 16-те отбора.

Always Coca-Cola

Компанията има 938 спортни сделки за 12 месеца. Само дългосрочният договор на Coca-Cola с Международния олимпийски комитет е на стойност 1,5 млрд. долара. Pepsi е на второ място с 499 спортни договора за партньорство, на трета позиция e Gatorade с 493 (компанията е част от портфолиото на Pepsi Co). Най-скъпият контракт на Pepsi е с Националната футболна лига – той е дългосрочен и е на стойност 1 млрд. долара.

Coca-Cola е номер едно и по партньорства с известни личности – 41, както и с музиканти – 17.

Рекордна сделка за телевизионните права на NWSL

240 млн. долара за 4 сезона. Това е новата сделка за телевизионните права на NWLS (женската футболна лига на САЩ). В нея участват CBS, ESPN, Amazon и Scripps Sports, като те ще излъчат 118 мача. Това е най-голяма инвестиция въобще в историята на женския спорт. Предишното споразумение за правата на NWLS беше за 6 млн. долара.

За сравнение правата за българското първенство са на стойност 6,5 млн. лв.

Най-скъпият отбор

6,05 млрд. долара е сумата, платена за американския отбор по футбол „Вашингтон Командърс“ от собственика на Harris Blitzer Sports & Entertainment Джош Харис и още няколко инвеститори. Така „Вашингтон Командърс“ стана най-скъпият отбор в света и постави нов световен рекорд по този показател.

7,63 млрд. евро за нови футболисти

Колко голям е бизнесът във футбола? През лятото клубовете похарчиха рекордните 7,631 млрд. евро за нови футболисти. По-точно за 1617 играчи. Предишният рекорд беше през 2019 г. – 7,568 млрд. евро.

Висшата лига отдели най-много за футболни трансфери – 2,43 млрд. Веднага след това се нарежда първенството на Саудитска Арабия – с похарчени 846 млн. Любопитно е, че при останалите големи първенства в Европа има спад спрямо миналата година.

Трите най-скъпи трансфера

  1. Мойзей Кайседо („Брайтън“ – „Челси“ срещу 116,65 млн. евро + 17,5 млн. бонуси)
  2. Деклан Райс („Уест Хем“ – „Арсенал“ срещу 116,65 млн. евро + 8,8 млн. бонуси)
  3. Джуд Белингам („Борусия“ (Дортмунд) – „Реал“ (Мадрид) срещу 102,65 млн. евро + 29,86 млн. бонуси)

Футболистът с най-високи доходи

Португалецът Кристиано Роналдо смени английския клуб „Манчестър Юнайтед“ с отбора от Саудитска Арабия „Ал-Насър“ през януари. Точни данни за заплатата му и различните бонуси няма. Все пак общата оценка е, че Роналдо е спечелил тази година 136 млн. долара, което е нов рекорд за футболист. Голяма част от доходите му са от различни рекламни сделки, които разчитат на неговите 850 млн. последователи в социалните мрежи.

Да минеш границата от 250 млн. долара

През лятото двама американски спортисти подписаха мултимилионни дългосрочни договори с отборите си. Джейлийн Браун подписа петгодишен договор с отбора от NBA „Бостън Селтикс“ за сумата от 304 млн. долара, като това е най-големият контракт в историята на баскетболната асоциация. Джъстин Хърбърт подписа с отбора от НФЛ „Лос Анжелис Чарджърс“ също за пет години срещу 262,5 млн. долара.

Така те станаха 27-ият и 28-ият спортисти, влезли в клуба на тези, минали границата от 250 млн. долара годишни доходи. Там е и Лионел Меси заради договора му с „Интер Маями“. Заплатата му е около 50 млн. долара на година, останалите са от акции от клуба, дял от телевизионни права и др.

Най-скъпото лого на екип

През септември „Манчестър Юнайтед“ обяви сделка със Snapdragon. Тя е на стойност 75 млн. долара на година и ще влезе в сила от август. В предишните два сезона на фланелките на „Юнайтед“ беше Teamviewer. Snapdragon e част от Qualcomm Technologies, която произвежда чипове за смартфони, компютри, гейминг устройства и др.

Допреди тази сделка най-скъпата реклама на екип беше на „Реал“ (Мадрид) – 70 млн. долара годишно, платени от Emirates.

130 000 бири за един мач

Това е новият световен рекорд. Организаторите на Световното първенство по ръгби във Франция не казаха точно кой двубой е изпил това колосално количество, но потвърдиха, че старият рекорд от 90 000 бири за един мач вече е в историята. По 8 евро за бира – това прави над 1 млн. евро. Организаторите обявиха, че очакват чистата печалба от приемането на турнира, спечелен от Република Южна Африка, да е около 40 млн. евро.