Tech БРОЙ /// Мениджър 02/2024
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Да осмееш AI
Изкуственият интелект като обект на ирония в рекламата
Да осмееш AI
Изкуственият интелект като обект на ирония в рекламата
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Изкуственият интелект (AI) продължава да е гореща тема и през 2024 г. Вече всеки професионалист, креативен или аналитичен, се пита драматично не как, а кога той ще му вземе работата. Рекламистите, които винаги са били друга „порода“ хора, подхождат различно към AI. От една страна, се опитват да го опитомят в рутинната си работа, а от друга, смело го иронизират чрез най-силното си оръжие – хумора.
Повече от 60% от маркетинг специалистите вече използват изкуствен интелект в работата си, показва AI Marketing Benchmark Report 2023, публикуван в началото на тази година. Останалите признават, че не прибягват до услугите му просто защото не го разбират. Повече от половината респонденти смятат, че той ще подобри значително техните маркетингови активности, а над 70% вярват, че ще надмине хората в работата им. Дори AI да поеме много от маркетинговите операции, хората ще продължат да измислят и реализират стратегии на високо ниво и да вземат крайните решения. Около 90% от онлайн съдържанието ще бъде генерирано от AI до 2025 г., прогнозира AI Thought Leader. Дотогава в световен мащаб се очаква приходите от AI софтуер да достигнат 126 млрд. долара.
Морско приключение с Jen AI
Круизната компания Virgin Voyages, част от бизнес империята на сър Ричард Брансън, заложи на забавна рекламна кампания с латинодивата Дженифър Лопес. В нея тя откровено се подиграва на AI. Изненадващо Jen AI получава повреда, която разкарва истинската ѝ самоличност, мъж на име Кайл. Но заигравката с AI не свършва дотук. Virgin Voyages дигитално имитира гласа и външния вид на суперзвездата, като позволяват на клиентите да персонализират поканата си за резервиране на круиз, която да изпратят на най-близките си хора. Представете си само… Получавате лична покана за морско приключени от самата Джей Ло. Макар че Jen AI изисква значителен финансов ресурс, равен на рекламирането във финала на Super Bowl (най-скъпото време в света всяка година), от Virgin Voyages уточняват, че инвестицията вече се изплаща.
ChatGPT довърши тази сграда
Снимка на гигантски билборд, опаковал строяща се сграда в Антверпен, стана вирусен в социалните медии заради яркото си послание: „Хей, ChatGPT, довърши тази сграда… Вашите умения са незаменими“. Реклама агенция Impact, чието дело е билбордът, сподели също снимка в социалните си канали с посланието: „AI може да направи много. Но AI не може да завърши тази сграда на Keyserlei в Антверпен. AI не може да поправи теч или да инсталира отоплителна система. Занаятчиите са тук, за да останат и заслужават да бъдат признати. Техните умения са незаменими“. За кампанията, която е реализирана по поръчка на агенция по заетост за технически и строителни специалисти в Белгия, от Impact дипломатично уточняват, че уважават неограничените възможности на AI, но уменията на майсторите са безценни.
AI е тук, вземи си почивка
Kit-Kat също не врява в божествените сили на AI, който ще унищожи хората и света, затова директно се подиграва на идеята, че той може да замести творческата работа. „AI направи тази брилянта реклама, така че съвсем спокойно може да си вземем заслужена почивка.“ Заигравайки се с известния си слоган, Kit-Kat показва на практика ужасяващия краен продукт, дело на AI, който няма как да измести истинския творец в рекламата индустрия и въобще. За да се случи този резултат, агенция Wunderman Thompson, Австралия, задава следната задача на AI генератори на текст и изображения: създай реклама на Kit-Kat, която да говори на езика на поколението Z (родените между 1997–2012 г.). Изводът: елементарен роботизиран текст и изображение, пълни с грешки, който са толкова комично лоши, че компанията и агенцията се чувстват неудобно, че дори са помислили да използват AI. Но това уточнение е в контекста, че той скорострелно се усъвършенства, така че само след година може да е на друго ниво.
Може ли AI да прави кетчуп?
От Heinz със задоволство установяват, че ако на DALL-E 2 (AI генераторът, който за секунди създава изображения най-вече с развлекателна цел) се зададе задачата да създаде визуализация на кетчуп, много от резултатите приличат на бутилката им. Като се възползват от този факт, те призовават верните си почитатели активно да провокират DALL-E 2. Така от марката създават първата по рода си рекламна кампания с изображения, генерирани изцяло от изкуствен интелект. Може ли AI да бъде новият Рембранд? Той все още не е в състояние да създава визуално съдържание, което е достатъчно привлекателно, за да продаде продукт или услуга. В интерес на истината трябва да се признае, че в случая с Heinz резултатите са приемливи, особено за очите на непрофесионалистите. Така че в близко бъдеще AI може да се окаже достатъчно добър не да достигне гения на Рембранд, но поне в огромната си част да замести дизайнерите в рекламата.
Уникален занаят
Matis е семейна сръбска компания, която предлага интериорни решения за жилищни и работни пространства. Брандът цени традициите, но и смело прегръща новите технологии и иновации. Ето защо си задава и въпроса как AI ще оформи бъдещето на една конкретна ниша – мебелите? Маркетинг отделът на Matis иска да разкаже историята на компанията по креативен начин, който едновременно да разсейва нарастващия страх от AI и да вдъхновява и забавлява хората. Тази задача възлагат на агенция Why Not. в Белград, която приканва хората чрез социалните мрежи на марката да опишат перфектната мебел. Така се ражда кампанията „AI – MAZING знаят“ (заигравка между думите AI и amazing (невероятен). Визуализацията на идеите на потребителите е извършена с помощта на AI инструмента Midjourney.
Правилните думи
За да получите това, което искате от AI, трябва да му зададете правилните команди, които да опишете подборно. Без доброто владеене на граматиката, синтаксиса и правописа това няма как да се случи, защото AI може да не оправдае очакванията ви. Следователно и при работата с AI грамотността е базисно умение. Тoзи факт припомня кампанията „С AI можете да създавате изображения от думи. По-добре се уверете, че са правилните“, създадена от агенция Brainsonic в Париж по поръчка на Bescherelle, издател на образователна литература. В днешния свят, който се движи все по-бързо, казват че изображението е всичко, тъй като модерният потребител купува най-вече с очите си. Ирония на съдбата е, че именно AI ни показва колко е важно владеенето на езика – и писмено, и говоримо.
|
Ключови думи
изкуствен интелект
AI
реклама