Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 09/23
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Зейналата пропаст в образованието
С учителите от средното образование работим в различни светове, коментира инж. Александър Велинов, ръководител на българския национален отбор по лингвистика
Зейналата пропаст в образованието
С учителите от средното образование работим в различни светове, коментира инж. Александър Велинов, ръководител на българския национален отбор по лингвистика
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Вие сте основният двигател на състезателната лингвистика в България, а страната ни тази година е на първо място в света по брой златни медали в историята на олимпиадата. На какво основно отдавате този забележителен успех?
Основното зад този успех са 20 години работа и един немалък екип от хора от цяла България. Работата започва от училищата. Там трябва първо да се намерят умни и будни деца, които имат интерес към тази област.
Тази година вие организирахте Международната олимпиада по лингвистика в Банско. Как протича организацията на едно подобно събитие?
Това е ХХ олимпиада поред – юбилейна, първата също е била в България през 2003 г. в Боровец. Организацията е трудна, защото идват хора от 37 различни държави – с много различна култура, с различен мироглед. Учениците са 205. Организаторите трябва да се съобразят с всички и да ги направят щастливи. Има например хора, които качихме на връх Безбог и това им се стори невероятно високо, защото най-високата точка в тяхната държава е 300 метра. Имаше обаче и хора от Непал… Най-интересното е да се направи това събитие така, че да е много повече от гладко проведена олимпиада – да има социален елемент и възможност за изграждане на нови контакти.
След големите успехи има ли нещо, което смятате, че може да бъде подобрено у нас по отношение на олимпиадите?
Подготовката на един такъв отбор има много етапи. Има няколко състезания и национални олимпиади, от които се избират ученици, които преминават допълнителна подготовка и подбор. Образователното министерство финансира националните олимпиади – те са под неговата егида, пътят и таксата за участие в международна олимпиади, но то много малко или въобще не финансира подготовката на вече избраните ученици след националната олимпиада. В училищата те не могат да бъдат подготвени на такова ниво. Учителите няма как, дори и да имат познания, да имат времето да подготвят учениците за международна олимпиада. Тук има една дупка – тя се запълва или про боно от учителите и преподавателите, или от частни спонсори, които са доста нестабилни. Този модел не е устойчив, особено като дойде кризата с Covid-19, всички спонсори се отказаха и сега започваме наново – така е навсякъде. Трябва да се работи държавата да затвори този кръг. Това е национален отбор и трябва държавата, правителството, Министерството на образованието да застанат зад тези ученици и техните ръководители. Преди имаше случаи, в които отбор не може да се подготви заради липса на финансиране. За щастие, в последните десет години – след създаването на Сдружението на олимпийските отбори по природни науки, това не се случва.
Ваш колега посочва, че в българските ВУЗ-ове не признават медали за разлика от университетите в чужбина. Защо е така?
Това зависи от самия университет – те сами определят кои състезания се "признават" и за кои специалности. У нас университетите приемат златни медалисти от различни международни олимпиади, даже и лауреати от национални. В България има ясни критерии – изкарваш примерно два изпита, класираш се по бал. В чужбина не е така – в университетите има комисии, които оценяватсубективно. Примерно в Оксфорд – кандидатите може да са се представили чудесно, но им казват, че не са концентрирани. Медалът не е гаранция, но може да послужи като плюс.
В началото на новата учебна година как оценявате образователната среда в България? Имаме много успехи и страхотни резултати на олимпиадите, има ли обаче още нещо, което може да се направи?
Системата я оценявам като, меко казано, „разкрачена“. Имаме много големи успехи и доста лоши резултати в различни проучвания, които се използват за оценяване на средното ни образование. Ако има някой много талантлив, учителят не е длъжен, нито по някакъв начин е мотивиран да започне да работи повече с този ученик, за да го подготви по-добре, отколкото е нужно. Разбира се, има много колеги, които го правят, защото са отдадени на учителската професия, имат добро сърце и са наистина преподаватели, но това не са всички учители. Тук има една голяма пропаст между това, което е основата на образованието, и това, което ние правим. Грубо казано, ние работим в съвсем различни светове – единственият ни допир е в това, че трябва да извиним учениците, когато отсъстват за състезания. Дори за това понякога срещаме проблеми, защото има някои директори, които казват: „Какво е това състезание, аз трябва да си гледам моята програма“, което е, меко казано, смешно. Такива хора може би трябва да си сменят професията и да не работят в системата.
Какво може да се направи – трябва да се привлекат по-млади кадри. Едва ли учителите извън България получават по-големи заплати спрямо страната, в която живеят. Трябва да се намерят други мотиватори. Програмите, които се правят от министерството, не се харесват от учителите. Те са правени и от хора, които отдавна не са влизали в класните стаи. Няма обратна връзка, няма възможност учителите да кажат какво искат и какво не искат. Поставят се цели – често може да са политически дори – и се работи по тях. Трябва да се върне доверието в учителя и да се вдигне неговият авторитет. Трябва да се подобрят и материалните бази. Тези неща, ако се случат, даже и без големи разлики в заплатите училищата ще тръгнат нагоре, защото така ще привлекат и доста по-млади и можещи хора, които да работят в образователната система.
|
Ключови думи
Олимпиада
национален отбор
ученици
ръководители
медали
медалисти
училище