Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 06/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Случаят със служителя, който се оплаква от своя пряк шеф
Как трябва да се постъпи в тази ситуация?
Случаят със служителя, който се оплаква от своя пряк шеф
Как трябва да се постъпи в тази ситуация?
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Вече три години Кирил Т. работи в голяма компания, в която повечето колеги не се познават. Неговият отдел е от седем души. От два месеца прекият му ръководител се държи студено и грубо с него, а през последните седмици Кирил дори усеща психологически тормоз от негова страна. За разлика от останалите му шестима колеги прекият ръководител постоянно повишава очакванията си за качеството и количеството на работата именно към Кирил. Всичко това допълнително стресира Кирил, който подава сигнал за влошена работна атмосфера към HR отдела на компанията. Как трябва да се постъпи в тази ситуация?
Направете неформални срещи с членовете на екипа извън офиса
Александра Методиева, мениджър „Щастие“ в инвестиционния холдинг „Оушън Инвестмънтс“
За да се стигне до този казус, са налице две основни грешки – липса на установена добре функционираща и устойчива култура на работното място, както и липса на ефективна комуникация ведно с навременна обратна връзка. В подобна ситуация е много важно на първо място да се анализира същността на проблема. Моят съвет е да се направят неформални срещи с членовете на екипа, като препоръчвам извън офисната среда. Разходка в парка или чаша кафе извън сградата със сигурност ще предразположат колегите да споделят своите лични и професионални емоции и нагласи.
Позицията ми е свързана с това да познавам служителите като индивиди извън длъжностната им характеристика. Това много ми помага при подобни казуси, следователно и с Кирил бих подходила така. Ще се опитам да вникна в дълбочина на този проблем през неговата призма. Това ще ми помогне да определя дали конфликтът е на личностна основа или общ за целия отдел.
Бих поканила прекия ръководител на отдела на обяд, за да ми сподели как се чувства той и хората в екипа му. Хората често се разминават в думите, но са с еднакви намерения и ставаме свидетели на т.нар. „счупен телефон“.
Много е важно да се предостави възможност Кирил да разбере, че зад всеки проблем има най-малко двама души и че тази ситуация идва, за да ни качи на следващото ниво – да научим уроците и да станем по-добра версия на самите себе си. Важно е също да не забравяме, че хората освен професионален имат и личен живот, който често влияе на тяхното поведение и емоции на работното място.
Търпението не е добродетел
Елена Гигова, консултант кариера и личностно развитие
Изходите са два. Единият е организиране на разговор с мениджъра с посредничеството на HR-а на компанията, тъй като два месеца са прекалено дълъг период и връзката служител – ръководител сериозно е пострадала. Тук търпението не е добродетел и нещата няма да се наредят от само себе си. Бих препоръчала на Кирил веднага да проведе среща, задължително в присъствието на HR-а в ролята на медиатор, за да се обсъди ситуацията и да се провери има ли вариант за нормализиране на отношенията. След този разговор е важно да се проследи за определен срок дали проблемът е разрешен. Ако не се наблюдава подобрение, могат да се вземат по-кардинални мерки като преместване в друг отдел, ако е възможно, и за двете страни. В случай че след всички предприети стъпки не се наблюдава подобрение в работната атмосфера и отношението на ръководителя към Кирил, следва вторият изход, а именно да се обмисли възможността за напускане на компанията. Тъй като рядко токсичната среда може да бъде преодоляна, тази развръзка е по-често срещана. В оптималния вариант HR-ът на компанията би подкрепил Кирил в търсенето му на работа и би предоставил препоръки.
Решението на казуса в шест стъпки
Тони Макмъри, изпълнителен директор, „Инграм Микро ГБС“
Удостоверяване на оплакването – HR-ът трябва да разгледат оплакването на Кирил и да потвърдят детайлите чрез лична среща с него. Това ще му даде увереност, че е чут и може да разчита на подкрепа.
Разследване – трябва да се събере допълнителна информация за представянето на Кирил, свързани имейли и друга комуникация. Конфиденциални интервюта трябва да бъдат проведени с Кирил, неговия директен мениджър и други свързани лица.
Честен процес – представителят на отдел „Човешки ресурси“ трябва да бъде независим от ситуацията, за да осигури безпристрастност. Процесът трябва да протече напълно конфиденциално.
Оценка на разкритията – трябва да се извърши обективен преглед на доказателствата, за да се установи дали има поведенчески модел, подкрепящ твърдението за психологически тормоз.
Действия – ако мениджърът е виновен, трябва да се предприемат мерки, включително обучителен план за подобряване на поведението или – ако е необходимо – дисциплинарни действия. В същото време трябва да се предложи подкрепа на Кирил.
Извод – резултатът от разследването трябва да бъде съобщен на замесените страни. В дългосрочен план компанията трябва да се поучи от случая и да гарантира ефективни политики и тренинги за регулиране на поведението на работното място.
Тези стъпки ще гарантират, че оплакването на Кирил ще бъде разгледано обективно и с разбиране, създавайки по-добра работна среда за всички.
|
Ключови думи
казус
лидерство
мениджмънт
служител
пряк ръководител