Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 06/23
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 4 / 4
Случаят с новоназначения, който се отказа на втората седмица
Как в тази ситуация да постъпи прекият ръководител?
Случаят с новоназначения, който се отказа на втората седмица
Как в тази ситуация да постъпи прекият ръководител?
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Последна статия за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
След прегледа на над 50 кандидати за свободната позиция и проведени интервюта с най-добрите от тях, които отнемат на фирмата над три месеца, Светлана Р. беше поканена да стане част от екипа. За ентусиазираната 24-годишна Светлана това щеше да бъде първата работа на 8-часов работен ден с 6-месечен изпитателен срок. Още на първата седмица тя обаче започва да се колебае дали не е прибързала с решението си. На втората седмица Светлана вече е сигурна, че е сгрешила, като е приела назначението, и казва на шефа си, че иска да напусне. Как в тази ситуация да постъпи прекият ѝ ръководител?
Преди наемане споделяйте реални трудности
Петър Иванов, старши мениджър „Привличане на таланти“ в HCLTech
Компаниите понякога забравят, че „преценяването“ трябва да бъде и от двете страни. А за да се случи това преценяване, кандидатът, който е потенциален служител, следва да придобие повече информация за реалното ежедневие на новото си работно място. Виждал съм как висококвалифициран кандидат, дълго избиран, започва някъде и поради това, че само той е бил избираният и накрая получава една хубава оферта, не след дълго губи желание да работи на даденото място.
Прекият ръководител на Светлана трябва да се опита да разбере какво не ѝ е харесало и с какво не са оправдани нейните очаквания. Ако има как на този етап да се направи нещо, така че оставането ѝ да бъде полезно за компанията, но и да са удовлетворени нейните желания, то задържането би имало смисъл. В противен случай оставането на Светлана ще е просто въпрос на още малко време, преди отново да реши да напусне.
Урокът за прекия ръководител е по време на следващия подбор да бъде по-откровен с реалното ежедневие на служителите. Добра практика е да се споделят реални трудности, с които ще се сблъска служителят, както и по възможност среща с екипа или част от екипа, с който ще работи. Всичко това би повишило шанса кандидатът също да избере правилното място за него, а не да се води само по хубавите реклами за компанията и написаното във формалната оферта.
Задържането на страхотни служители е по-важно и по-ефективно от привличането на такива. Но това е възможно само когато те са убедени, че работят на правилното място.
Нужно е да се установи причината за несигурността
Петър Копралев, директор „Бизнес развитие“ в MG Consult Ltd.
Ако кандидатът е напълно запознат с условията във фирмата (обяснени му след избор на т.нар. short list), с възможностите за развитие, както и с отговорностите му, тогава могат да се предположат няколко причини Светлана да се чувства несигурна и да иска да напусне: 1) Не е поставен в подходящ работещ и дружелюбен екип; 2 ) Прекият му отговорник не подхожда професионално или менторски с новия член на екипа;
3) Кандидатът изпитва затруднения с поставените му отговорности/задачи при липса на добра подготовка/обучение, предоставена му от самата фирма.
Прекият ръководител трябва да разбере истинската причина за несигурността на кандидата. Екипът на фирмата (ако става дума за по-висока позиция) също трябва да обърне внимание на тази ситуация. Намирането на подходящи кандидати е труден и дълъг процес, който включва и доста голяма доза психология. Компанията вече е изразходвала време, за да намери такъв. Фирмата трябва да се постарае да помогне на кандидата да се почувства член на нейното семейство. Ако служителите са успешни, и фирмата ще е успешна.
Рестартирайте процеса на подбор
Илиян Иванов, заместник-управител на „Селекта Интернационал“
Ситуацията е напълно реална. Погледът ми като подход при такъв казус е откровен разговор. Целта е да се разбере, доколко са основателни притесненията на дамата и дали се отнася за работния процес със съответни задачи или атмосферата в офис и колеги и екип. Става дума за първа работа на млад човек на 8-часов работен ден, която предполага отговорност. Предизвикателство е 24-годишен човек да направи достатъчно репрезентативен анализ за 10 работни дни. В случай че притесненията ѝ са решими и не налагат корекции в успешния работен процес към момента, веднага бих комуникирал това към нея.
Ако Светлана Р. продължи да има своите притеснения и колебания, ще рестартирам процеса на подбор, а на служителя ще пожелая да открие правилната работна среда, в която ще може да развие своя потенциал. Работно място и позиция, които ще държат интереса ѝ за дълъг период.
Показването и коментирането на колебания от служител относно изпълняваната роля е сигнал към прекия ръководител, че ако не се вземат своевременни мерки с откровен разговор и изясняване на ситуацията, то този служител едва ли ще дава максимума от себе си. Няма да е далеч моментът на неговото напускане.
|
Ключови думи
казус
бизнес
служители
нови назначения
лидерство
управление
предизвикателства