Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 11/23

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 3 / 4

Липсата на хора – основна бизнес грижа

Тотална промяна в изискванията към мениджърите в цял свят. Търсят се емпатични лидери, които вземат решения бързо, гъвкави са в подхода си, не пропускат възможности и намаляват рисковете

Автор:

Даниела Осиковска, управляващ партньор, и Елена Стоичкова, директор в Boyden

Снимки:

Getty Images

Липсата на хора – основна бизнес грижа

Липсата на хора – основна бизнес грижа

Тотална промяна в изискванията към мениджърите в цял свят. Търсят се емпатични лидери, които вземат решения бързо, гъвкави са в подхода си, не пропускат възможности и намаляват рисковете

Липсата на хора – основна бизнес грижа
quotes

Рецесия, изменение на климата, пандемия, война, инфлация, скоростно и неподготвено навлизане на изкуствения интелект – период на предизвикателства и несигурност, в който промените и непланираните събития са „обичайна ситуация“.

Какъв е отговорът на бизнеса в тази ситуация?

В глобално проучване на Boyden, провеждано ежегодно, над 1000 лидери на високи мениджърски позиции в различни индустрии и географски региони на света отговарят как посрещат предизвикателствата.

Компаниите очевидно се адаптират и приемат предизвикателствата като възможности. Директорското и C-нивото са уверени, че бизнесът ще расте – 77% от компаниите в света очакват ръст, което е със 7% повече от 2022 г. Европейските лидери са по-оптимистични (78%) от американските (61%), въпреки че компаниите от Стария континент са по-предпазливи тази година в очакванията си за ръст на бизнеса в сравнение с 2022 г.

Източник: Boyden 

Източник: Boyden 

Кое е различното за 2023 г.?

За първи път липсата на адекватно подготвени хора е водеща пред рецесията, инфлацията и геополитическата несигурност. На въпроса доколко са уверени, че разполагат с лидери с точните умения, за да приложат стратегията им, едва 58% от участниците отговарят положително, което е спад с 10% за една година (68% през 2022 г.). През 2023 г. загрижеността за дисбаланса между наличните хора и потенциала на бизнеса за бъдещо развитие е повсеместна. Още повече че човешкият капитал е посочен от изпълнителните директори в първата тройка на най-важните двигатели на ръста на бизнеса заедно с дигиталната трансформация и иновациите. Да имат точните хора в екипите си става критично важно.

Компаниите стават все по-отворени към решения за привличане и задържане на таланти. Драстично висок е процентът на организациите (70%), които категорично заявяват, че до началото на 2024 г. ще привлекат лидери отвън. Това е кардинална промяна в сравнение с предходните години, когато акцентът беше в развитието на талантите вътре в организацията. Комбинацията от неистовата динамика и изискванията за нови компетенции принуждава бизнеса да търси попълнения „отвън“ заедно с приоритетната нужда от оценка на потенциала на мениджърските екипи.

Прогнозите за трудно задържане на точните хора са с висока вероятност. Водещият инструмент за привличане и задържане на таланти в Европа е базираният на представянето бонус (67%), следват гъвкавото работно време, хибридно работно място (53%) и възможности за развитие на лидерски умения (41%).

Стагнацията ражда възможности

Все по-често бизнесът използва временни мениджъри (interim management), като резултат от нуждата от бързо „осигуряване“ на задълбочени конкретни компетенции от лидери с практически опит. Обикновено временните мениджъри предоставят знанията и уменията си в конкретна/специфична област за 6–12 месеца с цел изпълнение на конкретни работни задачи или проекти. Това решение става част от стратегията, свързана с хората, което е и логично при растящ бизнес, интензивна изложеност на значителни промени и нужда от адаптивност – компаниите търсят по-гъвкави и прагматични решения. Скоростните промени в последните години засилиха значително в глобален мащаб тази тенденция – сега близо половината от бордовете (43%) заявяват, че ще привлекат временни мениджъри, това е значителен ръст от 2021 г. (28%). Добавената стойност от осигуряване на „правилното“ лидерство, особено в ключови етапи от растежа си, става все по-видима и по-необходима.

Профилът на успешния лидер се променя

Компаниите говорят за нужда от адаптивно лидерство или умения да се прилагат стратегии в комплексна бизнес среда, да се променя подходът на управление спрямо ситуацията вътре и извън компанията. Адаптивното лидерство насърчава хората да се синхронизират с непрекъснато променяща се среда и да се развиват заедно с нея. Профилът на тези мениджъри се отличава с отвореност към новото, идентифициране на възможности, умение да вдъхновяват екипите си и подкрепяйки хората, да превеждат компанията през измененията и турбуленциите. Готовността за бързи промени, отвореността към дигиталната трансформация и гъвкавият подход в решенията вече са задължителни качества (must have) и с тях успешните компании не биха направили компромис.

Емпатията се очертава като задължително умение на лидерите на бъдещето, напомняйки, че „човешкото лице“ на бизнеса все повече добива плът и кръв. „Слушане“ на всички нива в организацията не само на мениджърските екипи, стимулиране на идеи от горе до долу стават критично важни за бизнеса за справяне с предизвикателствата. В ситуация на рискове и заплахи приобщаването на всеки човек в организацията е особено важно и необходимо. Дейностите в посока екологично, социално и отговорно корпоративно управление са умения на успешния лидер, които стават водещи за първи път тази година – тенденция, която ясно се очертава в Европа.

HR тенденциите в България

  • Обемът на пазара за привличане на лидерски кадри расте, макар през 2023 г. ръстът да е по-плавен.
  • Налице е ръст на запитванията за оценка на компетенциите на лидерите и осигуряването на временни мениджъри.
  • Все по-често се търсят „новосъздадени“ роли на лидери.
  • Броят на „кандидатите“, отказващи да направят промяна на компанията, в която работят, расте.
  • Решението за промяна на работното място зависи все повече от баланса личен и професионален живот, гъвкаво работно време, хибридното работно място и бонуса спрямо резултатите.