Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 09/23
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Изкуството да побеждаваш
Държа да пътувам с отбор, а не с шестима индивидуалисти, посочва проф. Станислав Харизанов, ръководител на българския национален отбор по математика
Изкуството да побеждаваш
Държа да пътувам с отбор, а не с шестима индивидуалисти, посочва проф. Станислав Харизанов, ръководител на българския национален отбор по математика
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
От каква възраст трябва да започне допълнителната подготовка на децата по математика?
Няма универсален алгоритъм – всичко е строго индивидуално. Важно е да има кой да запали искрата на математиката при децата и те да бъдат оставени да се забавляват, докато решават. Допълнителната подготовка на тази възраст има по-скоро социална роля. Тя е полезна за изграждането на кръг от приятели със сходни интереси в момент, когато компанията започва да оказва влияние върху поведението и формирането на характера.
Как родителите да намерят баланса да стимулират детето да учи, без натискът да стане прекален, така че да го демотивира?
Лично аз избягвам комуникацията с родители, доколкото е възможно. Предпочитам директния контакт с учениците, тъй като все пак всичко това се прави главно за тях. За съжаление има много случаи, когато родителите са по-амбицирани от самото дете и това е тежко и за двете страни.
Има ли готовност сред учениците да жертват част от свободното си време за сметка на подготовката за състезание?
Олимпиадите по математика са като тези в спорта – човек се готви ежедневно, целогодишно, като се стреми пикът на формата му да е в момента на самото състезание. Отборът ни почти няма свободно време – всички са се отдали изцяло на мечтата си. Моята роля не е в това да ги „запаля“, а да внимавам да не „прегорят“, което ми се е случвало много пъти.
Три поредни години ваши възпитаници печелят златен медал от международна олимпиада по математика. Как успявате да задържите този голям успех?
Отборният дух е изключително важен и аз много държа да пътувам с отбор, а не с шестима индивидуалисти. Всички от отбора работят задружно и знаят, че това не е момент да се конкурират, а да си помагат. Златният медал е комбинация от къртовски труд, здрава психика, подходяща тема и доза късмет. В последно време ни върви.
Какви възможности пред учениците отварят участията им в различни олимпиади и състезания?
Огромни, стига да се възползват. Това им дава предимство при кандидатстване в елитни университети и влизат в полезрението и на академия, и на индустрия. Децата трупат безценен житейски опит да работят под стрес при стриктен краен срок. Най-важното е, че имат възможността да се запознаят с най-добрите математици от цял свят и да завържат социални контакти и истински приятелства.
Как учите учениците да приемат неуспехите, когато имат такива?
Винаги казвам на учениците, че най-страшният им критик са те самите, така че е важно те как се чувстват. Ако те са доволни – аз също! Неуспехите са част от живота. Важното е да не повтаряме едни и същи грешки по няколко пъти.
|
Ключови думи
Олимпиада
национален отбор
ученици
ръководители
медали
медалисти
училище