Надскачаме собствените си постижения

Демократичното общество не може да функционира без силни медии

Автор:

Ева Христова

Снимки:

Красена Ангелова

Надскачаме собствените си постижения

Надскачаме собствените си постижения

Демократичното общество не може да функционира без силни медии

Надскачаме собствените си постижения
Красимира Василева Хаджийска, главен оперативен директор на "Нова Броудкастинг Груп"
quotes

Г-жо Хаджийска, каква е оценката ви за резултатите на телевизията в края на пролетния сезон?

През последните две години NOVA постави абсолютни рекорди по отношение на гледаемостта и продължава да бъде категоричният избор на зрителите в активна възраст (18-59 г.) според пийпълметрични данни. През пролетния сезон медията ни отбеляза изключителни постижения в праймтайм - „Като две капки вода“, Hell`s Kitchen и „Един за друг“ отчетоха значителна разлика пред конкурентите. Новините и основните публицистични предавания също запазиха преднината си. Финалът на „Като две капки вода“ написа история с публика на живо от над 11 000 души, което се осмелихме да направим за първи път на нашия телевизионен пазар. В деня на вота отразявахме случващото се непрекъснато през целия ден. Според пийпълметричните данни това програмно решение се оказа правилно и показа, че във важни за обществото моменти, зрителите се доверяват на журналистите на NOVA.

Планирате ли нови предавания или проекти?

Компанията ни e добре позната като пионер във въвеждането и налагането на международни формати, сериозен продуцент на български сериали и инвеститор в качествено спортно съдържание. В момента сме в разгара на Европейското първенство по футбол, за което придобихме телевизионните права за излъчване преди две години. Вече стартирахме изцяло нов формат – „Скрита самоличност“, който спечели зрителското внимание още с първия епизод. През есента почитателите на „Игри на волята“ ще видят формата още по-мащабен и екстремен от всякога, а „Big Brother“ ще направи своето голямо завръщане шест години след последния си сезон и точно 20 години след старта си у нас. Нещо, което вече се случи и в много други страни. Димитър Рачков ще открие втория сезон на „Пееш или лъжеш“, но вече като негов водещ. В момента подготвяме и изцяло нова риалити продукция, чиято премиера ще бъде през пролетта на следващата година. Като част от United Media – медийното подразделение на United Group, което е лидер в производството на оригинално съдържание в Югоизточна Европа, обменяме идеи с колегите от другите държави и търсим възможности за копродукции. Стремежът на United Media е да продуцира развлекателни програми, които не само забавляват, но и обогатяват културния и социален живот на всяка страна, в която присъства. По-младата аудитория се отдръпва от телевизията като медия.

Какви са стратегиите, съдържанието и платформите, които се оказват най-ефективни за нейното ангажиране?

Щастливи сме, че скоро NOVA бе отличена с медал за първокласно качество от QUDAL. Телевизионният канал получи най-голям брой гласове в проучването на международната сертификационна асоциация ICERTIAS, което се фокусира изключително върху поколението Z и милениалите. Именно защото е дадена от младата аудитория, за нас тази оценка е важно признание. В последните години, заедно с нашата дигитална компания Нет Инфо насочихме усилията си в изграждането на по-силна връзка между телевизионното съдържание и дигиталните канали. Заедно създаваме допълнително видео съдържание, което надгражда излъченото в ефира на NOVA. Реализирахме и три подкаста за хитовите ни формати „Игри на волята“, Hell`s Kitchen и „Един за друг“. Допълнихме стратегията си за присъствие в социалните мрежи със специално създадено съдържание, което отговаря изцяло на изискванията на различните платформи – TikTok, Instagram, YouTube и Facebook. Само за последните два сезона, профилите в социалните мрежи на нашите риалити предавания са отчели близо половин милиард видео гледания.

Какви мерки предприехте, за да се съобразите с промените в Закона за хазарта?

Бяхме изненадани от безпрецедентно кратките срокове, в които тези промени се приеха. В нашата позиция настояхме да бъде направена оценка на тяхното въздействие и да се обсъдят с медийната индустрия. Внезапното спиране на рекламата на цял икономически сектор и то във второто тримесечие на годината, несъмнено оказва негативно влияние върху целия медиен пазар. Внимателно анализираме ситуацията с цел оптимизиране на разходите, така както направихме по време на Ковид пандемията, когато успяхме да не замразим нито един започнат проект. В дългосрочен план това може да рефлектира върху подкрепата към българския спорт, филмопроизводството и големите събития от обществен интерес.

Кои от тенденциите на рекламния пазар в момента влияят най-силно върху индустрията и какви са тенденциите в цените на телевизионната реклама?

След Ковид кризата пазарът доста бързо набра скорост, възвърна и дори надскочи нивата преди 2020 година. От тогава досега рекламният пазар продължава да расте с умерени темпове всяка година като големите ръстове на инвестиции отново са в телевизионна и дигитална реклама. Смятам, че за тези ръстове безспорен принос имат и продължаващите ни мащабни инвестиции в програмно съдържание, както и в разширяването на портфолиото на Нова Броудкастинг Груп. Комбинацията от телевизионни канали с богатото и разнообразно дигитално съдържание в различни платформи, радиостанциите и печатните издания в групата, несъмнено доведе до прерастат и през следващите няколко години.

Колко сериозен е проблемът, свързан с нелегалното разпространение на вашите програми и какви действия се предприемат в тази посока?

Нелегалното разпространение на телевизионни програми е тема, върху която работим отдавна и ще продължим да съсредоточаваме усилията си за ограничаване на сивия сектор. От ключово значение е въвеждането на ясни правила, защото от липсата им страдат телевизиите, легалните оператори, включително и държавният бюджет. Мнозинството от българските домакинства са абонати и получават достъп до новини, спорт и развлекателно съдържание чрез кабелен, сателитен или IPTV оператор, риозните причини чужди компании да не инвестират в страната ни, както посочват анализатори.

Каква е ролята на медиите във формирането на културно ангажирано и политически грамотно общество? В дълг ли са те към аудиторията?

Демократичното общество не може да функционира нормално без силни медии, които отразяват процесите в различни обществени сектори, разобличават порочните практики, следят дали политическите субекти изпълняват поетите обещания и не на последно място, които дават културна и социална ориентация. Ние ясно осъзнаваме тази своя функция и ежедневно отстояваме позицията на необходимия независим арбитър. Защото именно медиите са естественото място на диалог между обществото и държавата и те помагат на хората да се адаптират по-добре към заобикалящата ги среда.

Смятате ли, че мантрата - „добрата новина е лошата новина“ трябва да бъде водеща в тревожен свят, залят от дезинформация, която подсилва разделението и страховете на хората?

Журналистите преценяват коя информация е новина. В това отношение нюзрумът на NOVA има пълна редакционна независимост. Опасявам се, че ако разделяме новините само на „добри“ и „лоши“, рискуваме важна информация да бъде премълчана от обществото. Но съм съгласна, че живеем във време на нарастващо влияние на фалшивите новини. Вярвам, че ролята на журналистите да проверяват фактите и да гарантират за достоверността на информацията ще става все по-важна в бъдеще. Тази година отбелязвате 30-годишнината на компанията.

Какви нови цели си поставяте?

Благодарение на прецизната програмна и търговска политика, обективната журналистика, иновативните решения и всеотдайния екип от професионалисти, компанията ни повече от шест години успява да надскача собствените си постижения. Когато си стигнал върха и си лидер във всяко отношение, да надграждаш е все по-предизвикателна задача. Осъзнавайки ролята си на един от основните двигатели на медийния пазар у нас, имаме силната мотивация да продължим да правим смели и решителни крачки за още нововъдения на пазара