Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 01/2024
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Постоянно променящият се лидер
Едно от най-неправилните твърдения, изричани от лидери, е „Винаги сме го правили така и то е работило“
Постоянно променящият се лидер
Едно от най-неправилните твърдения, изричани от лидери, е „Винаги сме го правили така и то е работило“
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Последните години бяха предизвикателни – геополитическа несигурност, ускорена инфлация, политическа нестабилност. Как се управлява компания в такива условия?
С увереност. Това е най-краткият отговор. От лидерите и от мениджърите се изисква да мислят стратегически, да се адаптират и да реагират на външните условия. Необходимо е по-често да преразглеждаме стратегиите си. В една динамична обстановка приоритетите не са една константна дългосрочна величина. Винаги е важно да има поставена ясна цел и план за нейното достигане. Тук идва ключовият момент – ние трябва да сме готови да променим този план и да го адаптираме. Обичам да казвам и на колегите – целта остава, планът може да се промени. Друг важен аспект е запазването на финансова стабилност. Трябва да сме готови да оптимизираме, да рационализираме разходите си, ефективно да управляваме оборотния капитал. От съществено значение е ясната и честна комуникация със служители, партньори и клиенти. Това е предпоставка не само за създаване на доверие и солидарност, но и помага именно в такива по-трудни, по-предизвикателни ситуации. Лидерите трябва да бъдат пример за предвидимост, за честност и за вдъхновение. Те не само насърчават и подкрепят всички към постигането на целите, но трябва да създават среда за сътрудничество и иновации. Тези умения са ключови за справянето в такива времена.
Кои са най-големите рискове и възможности, които виждате за българския бизнес и за този, който вие ръководите?
Несъмнено изминалата година беше изпълнена с много предизвикателства. България не е пощадена от различни фактори на глобално и регионално ниво, вътрешни и външнополитически решения, социални и технологични влияния. Всички знаем какво се случва в Европа и по света в геополитически план, високата инфлация също е проблем, енергийната зависимост/независимост също е фактор, с който всеки един от нас в бизнеса трябва да се съобразява. Според мен обаче като цяло нещата се развиват в правилната посока и както българската икономика, така и световната започват да се възстановяват от редица големи сътресения. Разбира се, ще е необходимо още време за това, но смятам, че се справяме сравнително добре.
Настроен съм положително за българската бизнес среда. Винаги се опитвам да бъда реалистичен оптимист – да виждам и да търся възможностите, а не само да се съсредоточавам и да откривам проблемите. В България в момента най-големият проблем е справянето с инфлацията, която трябва да намалее до нива, отговарящи на изискванията за приемането ни в еврозоната. Разбира се, това изисква и строги фискални политики, но смятам, че ние сме готови да предприемем тези стъпки. Членствата на България в Шенген и еврозоната са от ключово значение за постигането и продължаването на икономическия растеж. Това ще улесни туризма, търговията, инвестициите, ще направи бизнес климата в страната още по-сигурен. Чуждестранните инвеститори биха ни се доверили по-лесно. По-голямата стабилност и интеграция в Европейския съюз ще улеснят много бизнес процеси и ще доведат до намаляване на административната тежест.
Ако трябва да дадете оценка от 1 до 10 на бизнес средата в България в момента, как бихте я оценили?
С очакванията за приемане в еврозоната и Шенген, нещо, което аз вярвам, че ще се случи – бих казал, че в момента сме между 6,5 и 7.
Какви са основните тенденции, които 2023 г. очерта на пазара на домакински електроуреди? Какво можем да очакваме през 2024 г.?
Тенденциите и очакванията са насочени към използването на по-енергоефективни уреди. Много често искат от мен да направя разликата в тенденциите на регионално, на световно ниво и в България. Нека да приемем, че България като част от ЕС вече над 15 години не е чак такова изключение. В различни проучвания се вижда, че има неща, в които българският потребител дори е по-напреднал от средноевропейския – с навлизането на дигиталните технологии и достъпа до информация той внимателно чете и проучва каква е разликата между уредите по отношение на тяхната функционалност, на тяхната консумация на енергия или вода. Въздействието върху околната среда от покупките, които правят, е наистина изключително важно за младите потребители. Тяхното мислене не е регионално, по-скоро е глобално. Ние разбрахме това и сме изключително горди, че една от основните стратегии на Bosch като компания е да предлага по-устойчиви и енергоспестяващи уреди.
Сред потребителите има усещане, че новите уреди са по-нетрайни и се повреждат след изтичането на гаранцията. Често поправката струва почти колкото нов уред. Има ли промяна в поведението на производителите в тази насока – още повече в контекста на устойчивостта?
Категорично, поне от името на Bosch мога да заявя, че ние продължаваме да търсим възможности и начини, които да гарантират по-дълъг жизнен цикъл. Смартуредите са едно от решенията. Те постоянно се актуализират, съществува възможност за т.нар. дистанционна диагностика – т.е. ако при уреда възникне проблем, той може дистанционно да се диагностицира, да се провери какъв е проблемът – в повечето случаи проблемът се решава и по телефона. Използването на такива уреди е залегнало в регулаторните изисквания, свързани с кръговата икономика.
Коментирал съм и преди, че домакинските уреди вече достигнаха крайния етап на своето развитие като хардуер и функционалност. Надали може да очакваме в идните години да се промени значително визията на пералната машина или на хладилника. Ако се замислим малко по-дългосрочно, функцията на един уред като хладилник или пералня не се е променила, откакто тези уреди съществуват. Това, което се е променило, е тяхната ефективност, бързина, дълготрайност, жизненият им цикъл, допълнителната функционалност. Оттук насетне развитието на домакинските уреди вероятно е възможно само в софтуерната му същност – т.е. смартуредите и използването на изкуствен интелект, който да помага и да персонализира.
Често потребителите, включително и аз в началото, не разбират какво означава фурна с изкуствен интелект – тя ще ми говори ли, аз трябва ли да ѝ говоря, какво трябва да правим, тя сама ли ще си купува продукти. Много въпроси възникват у всеки един от нас. Заедно с клиентите тя ще се учи и ще разбере какви са личните им предпочитания, как да бъде приготвяна храната. Това е идеята – с тези алгоритми и обработването на базата данни да се получи по-качествен продукт. Ние предлагаме съдомиялна с функция да си поръча сама препарат, но някой, разбира се, трябва да приеме неговата доставка. Изключително важно е, че ние, крайните потребители, запазваме пълен контрол върху уредите. Те не могат да решават сами. Те могат да ни помогнат да стигнем до по-добър резултат, но те не вземат решения.
Очакванията са глобалният пазар на смартуреди да генерира приходи от 52,6 млрд. долара през 2023 г. и да расте с годишен темп от 11,9% до 2028 г. до съответно 92,2 млрд. долара. Според прогнозите 581,1 млн. потребители тогава ще използват подобни решения в домовете си. Кои смятате, че ще са основните двигатели на този растеж, и има ли фактори, които могат да се окажат пречка пред реализирането му?
Тук е моментът може би да направим едно уточнение – какво е смартуред или смартуред с изкуствен интелект. Това са съществуващи уреди, които имат допълнителна функционалност – осигуряват по-голяма безопасност, дават възможност да пестим време, да се разтоварим от някои досадни задължения и отговорности. Смартуредът може да остане свързан през целия си жизнен цикъл и софтуерът му да се обновява адекватно и навременно, като по този начин животът му се удължи. Това е много важно за самия потребител.
По отношение на посочените данни – те са доста коректни, дори според мен ръстът ще бъде малко по-голям, защото вече всички виждаме, преминавайки през революцията на дигитализацията, че живеем във времена, в които хората искат да имат достъп и връзка навсякъде по всяко време, постоянно. Този процес е факт и има много предимства, свързани с използването на смартуредите.
Сред основните притеснения на потребителите относно използването на технологии в домовете им е опасността от неправилна употреба на данните и киберсигурността. Каква е опасността на този етап от кибератаки – достатъчно добре ли са защитени електроуредите? Имате ли данни за такива през миналата година?
В Bosch нямаме такива случаи, но това е много важен въпрос. Тези притеснения може би забавят пълното интегриране на такива уреди в домакинствата. Все пак най-важното е да имаме сигурност и затова тяхното въвеждане е поетапно и естествено.
Начините за преодоляване на такива проблеми са в няколко посоки. Естествено, на първо място е подобряването на сигурността на самите устройства, което изцяло е отговорност на производителя. Регулаторните мерки са изключително важни, особено в ЕС с Общия регламент за защита на данни – GDPR, защото те целят да запазят правата на потребителите. Друга важна посока е управление на собствените ни настройки. Крайните потребители трябва да бъдат информирани и обучени какви са основите на тази киберсигурност и как да се предпазят от неправомерното използване на технологиите. Ние като потребители трябва да използваме силни пароли, двуфакторна автентикация и да разпознаваме фишинг атаките, с които всеки един от нас се сблъсква. Независимо колко е умен уредът, потребителят запазва пълен контрол върху него. Трябва да сме наясно какви настройки задаваме. Не трябва да се пренебрегва значението на нашите информираност и разбиране за дигитализацията, която иначе е неизбежна.
В свое изказване редом до революцията при изкуствения интелект днес поставяте революцията по отношение на устойчивостта. Какви са вашите наблюдения – движи ли се тази революция с достатъчно бързи темпове и в правилната посока?
Човечеството е минало през няколко етапа на революции. Предпоследната е „революция на дигитализацията“. През изминалите няколко години, за съжаление, всички ние наблюдаваме промените, които се случват по отношение на климата и околната среда. Затова много често говоря за т.нар. „революция на устойчивостта“. Всички трябва да сме наясно, че ние сме в една постоянна надпревара с времето по отношение на опазване на климата и на околната среда. Всеки един от нас трябва да осъзнае, че живеем в една затворена система – единственият начин за растеж е, ако вземеш от някъде другаде. Земята не е неизчерпаем източник. Ресурсите могат да свършат, ако продължаваме по този начин. Преди няколко години коронавирусната пандемия показа колко крехка е цялата система, икономиката и обществото, особено в моменти, които са толкова шокови. Аз смело мога да твърдя, че единственият начин компаниите и брандовете да продължават да съществуват в бъдеще е, като обръщат все по-сериозно внимание на устойчивостта, отговорността и отпечатъка върху околната среда. Разбира се, това не може да се случи без крайните потребители. Всеки един от нас има ежедневна отговорност към опазване на ресурсите. Дори на регулаторно ниво вече са заложени съвсем ясно и категорично целите, които си поставят не само ЕС, но и немалка част от глобалния бизнес. Те са изключително сериозни и не трябва да се пренебрегват, напротив. Посоката е ясна, пътят не е лесен, но той трябва да се случи и ще се случи.
Какви са мерките, които вашата компания е внедрила за управление на отпечатъка си? Бихте ли дали пример с решение, което намирате за особено успешно?
Устойчивостта е залегнала в основите на политиката на нашата компания. Ние видяхме тази необходимост, преди тя да стане водеща тема в нашето ежедневие и социален живот. Още през 2020 г. Bosch стана първото световно индустриално предприятие, което направи собствената си дейност въглеродно неутрална в обхват 1 (свързано с преките емисии) и обхват 2 (по отношение на закупената енергия) – ние закупуваме 100% зелена енергия. В момента стратегията ни е насочена в няколко основни посоки. Едната от тях е разумното използване на вода. Водата е най-ценният източник на Земята. Повече от два милиарда души нямат пряк достъп до прясна вода в момента. Опитваме се по различни начини да намалим консумацията на прясна вода в производството, като един от тях е използването на дъждовна. До 2030 г. имаме поставени няколко цели. Една от тях е да намалим с още 15% емисиите в обхват 3 – това са т.нар. косвени емисии от свързани партньорства. До 2030 г. целим да достигнем до етапа, в който 95% от използваните материали за производство на уредите ще бъдат рециклируеми, а 50% от вложените в производството материали ще бъдат рециклирани. Един пример – в края на 2022 г. представихме на българския пазар първата устойчива прахосмукачка. Тя е произведена от 64% рециклирана пластмаса. Искаме да подобрим ефективността на използваните материали и по този начин да удължим жизнения цикъл на продуктите. Миналата година в България направихме една много отговорна кампания, която нарекохме „Ново за старо“. В нея поощрихме потребителите при закупуването на нов хладилник да върнат стар. Заедно с партньори поехме отговорността да приемем, извозим и рециклираме стария хладилник. Така създадохме наистина разбиране какво означава да бъдеш устойчив и отговорен в домакинството.
Имате дълъг лидерски опит. Какви промени отчитате у себе си през годините на ръководна позиция?
Ако все още има лидери, които смятат, че са достигнали апогея при управлението на компанията и на екипи, мога да ги посъветвам да преосмислят своята позиция. Както за всеки един от нас, така и за лидерите, особено важно е да се променят. Единствената константа в живота остава промяната – това важи в пълна сила за лидерството. Във всеки един момент всеки може да научи повече и да бъде по-добър в това, което прави, приемайки нови предизвикателства. Един от най-големите рискове пред лидерите е изпадането в комфортна зона. Доста често споменавам и пред колегите, че едно от най-неправилните твърдения, което лидерите могат да кажат, е „Винаги сме го правили така и то е работило“. Това в една изключително бързо променяща се и динамична среда е много рисково. Имам удоволствието да ръководя „Bosch Домакински уреди България“ повече от 12 години – от самото ни навлизане на българския пазар. Със сигурност промяната е огромна, защото се променят и очакванията на колеги, потребители, партньори. Тук трябва да използвам една дума, която знам, че вече става доста популярна и доста използвана, но тя е изключително важна – за лидера е от съществено значение да изпитва емпатия.
Откъде черпите вдъхновение? Има ли личности, от които си вземате по нещо в управлението?
Аз много се гордея от един факт – успях да събера и да продължавам да развивам екип от хора, които са много различни, т.е. има разнообразие в екипа. Колегите имат различно образование, различни мечти, различни очаквания. Това дава възможност на лидера и на всички останали да растат заедно и да вземат ефективни решения в разнообразна среда. Един от първите уроци, които научих, е да избягваш да се заобикаляш с хора като теб, близки по характер или енергия. Старая се да съм в обкръжението на хора, които ме предизвикват и ме тласкат извън зоната ми на комфорт. Това помага за моето лично развитие като лидер.
Често в публичното пространство се коментира, че образованието в ерата на изкуствения интелект трябва да бъде насочено към придобиването на умения, а не толкова на знания. Какви трябва да бъдат тези умения според вас?
Всеки от нас трябва да е наясно и да приеме, че ще има промяна в статуквото. Дори в последните месеци стана ясно, че много от нещата, които са част от ежедневието ми – обработка на малък масив от данни, създаването на графики или други рутинни дейности, с доверие мога да възложа на изкуствен интелект или инструмент, който много бързо може да ми помогне и да ми предостави крайния продукт. Аз обаче мога да обърна въпроса и да попитам следното: в последните 20 години, когато имаме интернет, достъп до база данни дали не са намалели хората с карти за библиотека? За съжаление, много хора четем по-малко книги. Това е така, защото знаем, че винаги имаме достъп до глобални инструменти за търсене, които могат много бързо да ни дадат информация. Изпадаме в ситуация, в която имаме цялата световна информация на върха на пръста си, но в същото време знаем по-малко. Това е рискът на дигитализацията. Ако съумеем да го балансираме – и да четем, и да знаем откъде да си набавим информация, и да приоритизираме, тогава ще оценим още по-добре всички възможности, които в момента ни се предоставят. Компетенциите и знанията са важни. Те могат да са ключови при вземане на решение дали да се присъедините към екипа, но оттам насетне водеща роля имат вашето отношение и екипната работа. Това са т.нар. меки умения и наистина те стават все по-важни. Отношението, работата в екип, емпатията, вървенето в една посока за постигане на целта на компанията са много по-ценни от това дали си минал професионален курс на Excel например.
Как се зареждате?
Намирането на баланса винаги ще остане много важен аспект за поддържането на ефективно управление и ефективно лидерство. Това важи за всеки от нас. Успявам да балансирам така – отделям много време на семейството си, имам две сравнително малки деца, с които обичам да се забавлявам с различни дейности – включително спортни, а понякога дъщеря ми ме използва за манекен за грим. Обичаме заедно със съпругата и децата ми да сме сред природата. В по-големите градове често забравяме този допир, който ни е необходим. Обичам да спортувам. В последните две години преоткрих физическото натоварване като начин за справяне със стреса. Обичам много да чета книги, вкъщи имам огромна библиотека. Харесва ми да преоткривам хартиения носител като начин за получаване на знания. Напоследък предприех и доста екстремни изживявания. Човек трябва да опитва много различни неща и никога да не приема, че е достигнал лимита си. През 2023 г. скочих с парашут от 4200 м височина. Това, смело мога да кажа, е най-високоадреналиновото изживяване, което съм имал до този момент. И тук нещо, което може да послужи и като съвет към читателите – наспивам се. Обръщам внимание на съня, това е много важен момент.
Препоръчани книги от Ивайло Рашев:
„Физика на тъгата“, Георги Господинов
„Човек на име Уве“, Фредрик Бакман
„Екстремна отговорност“, Джоко Уилинк/ Лийф Бабин
„Маркетинг 5.0“, Филип Котлър
Ивайло Рашев е изпълнителен директор на БСХ „Домакински уреди България“ ЕООД, дъщерна фирма на водеща световна компания в бранша електродомакински уреди – БСХ „Хаусгерете“ ГмБХ. Българското представителство стартира дейност през 2010 г. и предлага уреди с марките Bosch, NEFF и Gaggenau.
Ивайло Рашев е дипломиран инженер. Завършил е и маркетинг в Университета за национално и световно стопанство и има дългогодишен опит в областта на търговията. Има редица специализации за обучение и подготовка на мениджъри и лидери на управление на кадри.
BSH Bosch Hausgeräte GmbH е най-големият производител на домакински уреди в Европа и една от водещите компании в световен мащаб.
През 2021 г. инвестициите в научноизследователска и развойна дейност в сектора на домакинските уреди възлизат на над 760 млн. евро. Технологичният опит на компанията се отразява в броя на патентованите иновации. Уредите непрекъснато се отличават с награди като iF Product Design Award и Red Dot International Design Award.
BSH Bosch Hausgeräte GmbH в момента има 41 фабрики в Европа, САЩ, Латинска Америка и Азия. Със своята глобална мрежа от търговски дружества и дъщерни дружества BSH в момента се състои от около 80 компании в 50 държави. На българския пазар фирмата присъства със собствено представителство от 2010 г. Брандът Bosch четири поредни пъти е награждаван с престижния приз Superbrands.
|
Ключови думи
домакински уреди
умни решения
интелигентни уреди
домакинство
компании
бизнес
лидерство