Наградата за добре свършена работа. ФАРА’24.
Как се гради екип в рекламния бизнес, който печели
ФАРА е фестивалът на комуникационната индустрия, който със своята двадесет и четири годишна история безвъзвратно се е превърнал в символ на отличителност. Да изпъкнеш е изкуство, изкуството е творба, творбата е функция на трудолюбието, а трудолюбието е трудно. Трудно се създава рецепта за идеална творческа концепция, която да задоволи поривите на твореца и нуждите на клиента.
Стремежът за създаване не е присъщ единствено за една индустрия, той е житейски копнеж и правилата и стъпките при случването му са умения, който биха могли да се приложат навсякъде.
Тазгодишното издание на ФАРА се проведе от 6 до 8 юни в Международния конгресен център в гр. Бургас, демонстрира постиженията на комуникационната индустрия в България и отличи най-добрите рекламни форми и комуникационни кампании за 2024 година.
Голямата награда "Творческа агенция на годината" в Творческия конкурс спечели агенция Human. Победител в Медийния конкурс стана агенция Huts Group. С наградата Grand Prix бе отличена кампанията „ул. Георги Николов“ на агенция Noble Graphics за Фондация „Документалистите“.
Обърнахме се към трите комуникационни агенции с вечния въпрос в индустрията – как се гради успешен екип в рекламния бизнес и има ли формула за успех, която агенциите следват, за да получат признание за работата си.
Как се създава печеливш екип в комуникационния бизнес?
Иван Ланджев, Executive Creative Director в Huts Group
Според мен главната задача е да превърнеш вдъхновението в нещо споделено. Всички да се запалят от някаква първоначална искра, ентусиазмът от идеята да не им дава мира, докато не я осъществят. Никакъв вид творчество никога не се е родило от апатия. Затова мисля, че създаването на творческа, енергична среда е ключово. Трябва хората да не се чувстват сякаш работят на поточна линия във фабрика, а точно обратното – да са убедени, че техните идеи могат да променят живота на хората. Защото това е напълно постижимо, по силите им е. И всеки в екипа трябва да знае, че му е по силите.
Константин Трендафилов, партньор в Human
Фото кредит – Васил Германов
С победители. За жалост не можеш да накараш човек, който не иска да е номер едно, да го поиска. Но в Human още на първото интервю се интересуваме много повече от това как даденият кандидат живее, как вижда света, какво иска. Не толкова какъв му е работният опит - него ще го оправим.
Самуил Петков, Client Service Director @ Noble Graphics
В днешно време всяка от агенциите на пазара страда от тежката мантра за бизнеса – „няма хора“. Няма как да бъдем подминати от тази тенденция за българската икономика. Все пак в Noble Graphics има една важна разлика - текучеството на кадри при нас е сведено почти до минимум и зад това стоят няколко важни елемента. На първо място съвсем умишлено се дистанцираме от класическите корпоративни структури, въпреки че не сме малки като екип. Всеки от мениджмънта на агенцията е рамо до рамо с екипите и това помага да поддържаме искрена и близка комуникация помежду си. Това и води до втори ключов фактор според нас, а именно, че в Ноубъл има едно определено усещане за приятелство и отговорност между хората. Обичам да казвам, че в нашата компания - всеки пази гърба на другия и винаги има кой да ти помогне. На финала, заедно с ценностите ни, а именно да създаваме работа, която да променя средата към по-добро било то за клиенти от реалния бизнес или фондации с идеална цел, прави екипът на Noble сплотен и целеустремен. Това са два показателя ключови за стабилния екип, който да преминава през трудности.
Каква е формулата за успех на локални и международни конкурси и фестивали?
Иван Ланджев: Две неща. Едното е да разкажеш вълнуваща история. Тя може да тръгне и от нещо лично, малко, локално, но да се превърне в нещо всеобщо, глобално, всеки да го разпознае – този е най-хубавият път, който една идея може да измине. И второто – да предлагаш истински решения на истински проблеми. Рекламата не е нещо самоцелно, херметически затворено вътре в собствената си индустрия и влияещо само на други рекламисти. Тя трябва да се вълнува от проблемите на света и да връща творчески, иновативни решения обратно в света, в популярната култура, в градската среда около нас. Рекламата, за разлика от чистото изкуство, е длъжна да решава проблеми.
Константин Трендафилов: Няма формула. Ние се опитваме да седнем и да изслушаме клиента. Откровено ни интересува какви са му проблемите и как можем да му помогнем. Хората са интуитивни и четат между редовете. Не се впечатляват от хватки, номера и заучени фрази. Бързо разбират коя агенция е дошла, за да си упражнява самоцелното творчество, и коя е там, за да им помогне с бизнес проблемите им. Да кажа, че има формула, означава, че има система, по която всеки да успее. Не мисля, че всеки може и не мисля, че всеки заслужава. Все повече клиентите се учат да се доверяват на агенции, които ги е грижа.
Самуил Петков: На първо място трябва да отбележим, че за нас наградите никога не са били самоцел. Спечелването им е функция на добрата работа за марките в нашето портфолио. Колкото по-добри сме с тях, толкова по-добра работа ще излиза от Noble. Формулата за успех за всеки един форум би била непримиримостта с посредствеността. За нас е важно да правим нещата по най-добрия им начин и от гледна точка на стратегия, но и като творческо изпълнение и внимание към детайлите. В крайна сметка това, което отличава добрата работа по фестивали е изпипването на всеки един детайл - чак до case study филма.
Важно е да споменем, че наградите са елемент от позиционирането на всяка една агенция, както и важен елемент за мотивацията на екипите вътрешно. Локалните и международно фестивали са целите за нас като професионалисти, където да покажем до какво ниво сме стигнали. В нашата страна определено имаме разбирането и усещането как да печелим и да създаваме работа, която да докосва локалната професионална общност и това се е доказало. Знаем контекста и пазарната конюнктура, в която оперираме. Следователно и знаем как да предадем разказа по най-добрия начин. Не е случайност, че споменавам именно това. Глобалните форуми по креативност са твърде отдалечени от нашите реалности, което прави предизвикателството пред нас още по-сериозно да представим в каква сложна среда работата ни е била реализирана и съответно какъв отпечатък е имала върху обществото и пазара. България все още е малък и непознат пазар в рекламната индустрия и това прави задачата пред всички колеги у нас по-трудна. Все пак мисля, че през последните години успяваме да се представяме все по-добре и да повишаваме нивото на експертиза, което ни позволява да мечтаем по-силно, за да можем да държим духа и целеустремеността на екипите ни. Това ще ни помага да бъдем мотивирани, въпреки пазарните проблеми на ежедневието.
Каква е Вашата равносметка след ФАРА 2024?
Иван Ланджев: Присъединих се като творчески лидер на агенцията преди малко по-малко от година. Обновихме екипа в много отношения, продължаваме да изграждаме тази плодотворна среда, за която говоря. Представихме се добре на ФАРА 2024, но, разбира се, искаме да постигнем повече – нека го определим като едно чудесно начало, и по отношение на бизнеса, и по отношение на фестивалите. Мисля, че е много важен този баланс между творчески постижения и бизнес резултати. Едното не трябва да бъде за сметка на другото. Наградите не са самоцел, рекламният бизнес е бизнес. Но трябва да го водиш така, че хората да говорят за вашите идеи и клиентите да са уверени в способностите ви.
Константин Трендафилов: Победата ни на ФАРА не е повод за нова равносметка, а резултат от досегашната. А именно – за всеки наш клиент да правим работа, която заслужава награда.
Самуил Петков: За нас ФАРА е един от любимите ни конкурси и винаги участваме. В Noble Graphics има правило, в което силно вярваме, а именно да участваме с много правилна оценка на работата ни и категориите, в които пускаме заявки. Именно затова сме и известни с това, че сме ефективни на фестивала. Тази година, въпреки че станахме подгласник на Human, вярваме, че имахме прекрасно представяне с 4 златни награди и Гран при. За първи път в историята на конкурса имаше зала станала на крака, аплодирайки именно нашата работа за Фондация “Документалисти” и кампанията ни “ул. Георги Николов”. Това бе кампания, по която се работеше повече от две години, за да убедим администрацията в смисъла и важния мащаб на идеята ни, но си струваше и резултатите са красноречиви - донорските ситуации в страната се увеличават, но ние не спираме дотук. Другата ни работа, която беше отличена високо бе нещо, което костваше много на екипа, но беше революционно - нещо, което не е правено в България - да построиш плаж в сърцето на столицата. “Mare di Sofia” за джин Malfi доказа, че едно събитие може да изстреля развитието на една марка и съответно да развие категорията. ФАРА 2024 за нас беше успешна и със сигурност ни дава увереност, че правим нещата по правилния начин.
*****
Тази година ФАРА премина под мотото „В нова светлина“. В този дух бяха представени и новите статуетки, следващи креативната посока на наскоро промененото лого на Фестивала.
Наградените рекламни форми и кампании в Творческия и Медийния конкурси, както и всички участници във ФАРА 2024 може да бъдат разгледани тук
ФАРА 2024 събра отново заедно рекламната общност благодарение на силната подкрепа от Нова Броадкастинг Груп и Нетинфо.
Фестивалът се осъществи с партньорството на Община Бургас.
Списание Мениджър е медиен партньор на ФАРА’24.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.