Неизвестно за известните: Крал Луи XV дава начало за танц на кристала в императорски дворове, султански сараи и президентски апартаменти

Известната френска марка за кристали Baccarat е символ на лукса, ценена по целия свят заради невероятното изкуство на духачите на стъкло, които всеки път създават нещо невероятно. Няма значение дали става въпрос за чаши за шампанско, използвани за специални поводи, или за разкошен полилей в суперлуксозен ресторант.
ПЪРВАТА ПЕЩ И СУЛТАНА В ЦАРИГРАД
Снимка: Shutterstock
Историята на манифактурата Baccarat започва през 1764 г., когато френският крал Луи XV подписва разрешение за откриване на фабрика за стъкло в село Бакара, разположено в Лотарингия, Източна Франция. Епископ дьо Монморанси-Лавал, който получава кралски патент за производство на стъкло, се захваща бързо с производството на чаши, огледала и други стъклени предмети. Той така се старае, че скоро предприятието прави региона известен, особено след като благодарение на благосклоността на монарха, нищо не може да попречи на развитието на фабриката.
Минават 52 години и през ноември 1816 г. белгийският предприемач Еме-Габриел Д'Артиг купува фабриката и пуска в експлоатация първата пещ за производство на кристал (тежко, трудно пречупващо се стъкло). Кристалните чаши на фабриката се появяват на масата на Луи XVIII през 1823 г., а 4 години по-късно тя е първата във Франция, която произвежда кристален полилей. До края на 30-те години манифактурата произвежда чаши Harcourt, гарафи за сервиране на вино, чаши за шотове, чаши за вино и вази за плодове. Малко по-късно Harcourt се появи в цвят, със сребърно и златно покритие.
Фабриката увеличава производството и след като задоволява търсенето в страната, започва да доставя своите творения в чужбина. През ноември 1830 г. тя изпраща за първи път продуктите си в Цариград. През следващите години фабриката снабдява дворците на града с много полилеи, стълбищни лампи и сервизи за хранене. През 1841 г. е представена шестстенна чаша за червено вино, наречена Harcourt, която се превръща в отличителен елемент на марката.
От 1851 г. в столиците на Европа се провеждат Световни изложби. Ръководството на фабриката веднага разбира, че това е най-добрият начин да направят популярно име. Още на второто изложение в Париж са представени петметрови свещници и полилей със 140 свещи. Емисарите на фабриката пътуват по целия свят, представяйки кристални шедьоври на висшите обществени кръгове и благородниците. Така в двореца на турския султан Долмабахче се появява стълбище с най-дългият кристален парапет в света, а за изпълнение на поръчки от руския императорски дом фабриката дори трябва да пусне специална пещ.
ИМПЕРАТОРСКО И ЯПОНСКО НАШЕСТВИЕ
Снимка: Shutterstock
Търговската марка Baccarat е официално регистрирана през 1860 г. в Търговския съд на Париж. По това време фабриката вече произвежда луксозни полилеи, един от които е отнесен в Русия през 1867 г. от Александър II, който посещава изложбата в Париж. Впечатлен от гравираните розети на големите виненочервени вази, монархът купува на императрицата като подарък полилей с 24 свещника.
Baccarat започва да изнася своите продукти, включително кристални декорации за дома и полилеи, в Индия през 1885 г. До края на десетилетието тя отваря офиси в Азия, Централна Америка, Южна Америка и Съединените щати. През 1896 г. Baccarat получава заповед от Николай II, за която трябва да работи с пещта си в продължение на дни, за което е наречена „руска“. Сервизът „Цар“, създаден за Зимния дворец, се превръща в ярък пример за стил Арт Нуво.
Но фабриката произвежда рекордна колекция по брой парфюмни флакони. През 1907 г. те са 4 000 за парфюмерийните къщи Coty, Guerlain, Houbigant, Bourgeois. Причината за това е идеята на парфюмериста Франсоа Коти да продава парфюми в малки опаковки, така че всеки аромат да има свой собствен флакон. През 1916 г. във фабриката започва работа известният дизайнер Жорж Шевалие. Благодарение на неговите убеждения ръководството на марката изоставя следването на стари, класически модели. Благодарение на Шевлие, Baccarat произвежда много великолепни образци от кристал в стил Арт деко.
През 1909 г. фабриката създава сервиз за императора на Япония, украсен с гравирана хризантема - символ на императорския дом. Шестнадесет години по-късно Baccarat участва в Международното изложение за модерни декоративни и промишлени изкуства в Париж. Жорж Шевалие замисля съвместен проект между Baccarat и Christofle. Резултатът е 3-метров полилей, символизиращ водопад, проектиран за Theatre Royal в Сидни. А през 1930 г. принцът на Уелс поръчва сервиз с квадратни дъна за английски яхти,който устоява на вълните.
ВНИМАНИЕТО НА ФРАНКЛИН РУЗВЕЛТ
Снимка: Shutterstock
От 1936 г. Baccarat поставя своя подпис върху всичките си маркови продукти. През същата година е създаден сервиз за президента на САЩ Франклин Рузвелт. В началото на 90-те години Baccarat се връща към принципите на Жорж Шевалие и започва да си сътрудничи с известни съвременни дизайнери.
През 1994 г. Андре Путман създава колекцията от лампи Pampilles. В същото време Baccarat стартира линия бижута, в която модните бижутери се отличават със собствените си колекции.
Арик Леви разработва линията Torch - оригинални импровизации на тема класически настолни лампи и аплици, както и колекцията Intangible от вази и свещници с абстрактни релефи и гравюри. Кензо Такада създава минималистичната колекция Lumière d'Asie - бестселър става кристалната фигурка на Буда.
Но най-сензационното сътрудничество е с Филип Старк, защото благодарение на него всички започват да говорят за Baccarat. А в Париж се появява нова забележителност, която веднага влиза в пътеводителите - Maison Baccarat.
Марката започва да произвежда бижута през 1993 г., а година по-късно, в чест на своята 230-годишнина, създава кристален полилей с 230 крушки. През 1995 г. Baccarat стартира колекцията Constellation. Тази колекция и особено нейната линия Vega са революционни за света на стъклото.
През 1997 г. Baccarat създава Une Nuit Etoilee au Bengale (Звездна нощ в Бенгал), първият парфюм от трилогията Les Contes d'Ailleurs (Приказки отдалеч). Същата година в испанския град Сеговия се провежда ретроспективна изложба, озаглавена Baccarat: Una Historia del Cristal France. Това събитие предшества голяма изложба на Baccarat в Япония, която се провежда от 1998 до 1999 г. в музеите в Йокохама, Осака, Хирошима и Токио.
През 2000 г. Baccarat възлага на американската дизайнерка Барбара Бари да разработи нова колекция. Така се създава Tranquility, колекция, пропита с чувственост и невинност.
ЧАСОВНИЦИ И ДРУГИ АКСЕСОРИ
Снимка: Shutterstock
През 2002 г. Baccarat създава две нови линии - серия от аксесоари и първите си часовници. През 2005 г. Baccarat възлага на Филип Старк да създаде лимитирана колекция за марката. За да направи това, той се връща към корените на производството на стъкло, съживявайки отдавна забравения черен кристал и създава колекцията Darkside от него.
През 2005 г. американската инвестиционна група Starwood Capital става собственик на Baccarat като част от сделката със семейство Тетанже, като Starwood купува техните хотели, а две години по-късно компанията решва да създаде верига от петзвездни хотели Baccarat Hotels & Resorts.
През юни 2017 г. става известно, че китайската инвестиционна компания Fortune Fountain Capital Ltd придобива контролния пакет акции (88,8%) в Baccarat за 164 милиона евро.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.