Неизвестно за известните: Бижута събират древните талисмани с 3D изображенията и холограми

Неизвестно за известните: Бижута събират древните талисмани с 3D изображенията и холограми

Всичко започва през 1982 г. в Копенхаген, когато млад бижутер на име Пер Ениволдсен решава да отвори малък магазин за украшения в центъра на града и го нарича Pandora - на името на митичната жена, създадена от гръцките богове. Трябва да се отдаде дължимото на неговия вкус и на съпругата му Уини, която подкрепя и помага на съпруга си. Продуктовата гама се състои предимно от бижута от страни от Азия, изработени от сребърни сплави и с необичаен дизайн. Но също така много важно е, че цените в магазинът на Ениволдсен са ниски, за разлика от предлаганото от европейските бижутерски марки. Въпреки това семейната двойка скоро решава да се разрасне - да създава свои собствени колекции бижута и да отваря магазини по целия свят.

След като уточнява и усъвършенства своя стил и ритъм на производство, Пер става един от водещите бижутери в датската столица. Желанието жените по света да поучат модерни, оригинални бижута, без това да е свързано с финансово разоряване, става отправната точка на успеха на марката и впоследствие причина за нейната популярност на всички континенти.

През 1987 г. семейството Ениволдсен кани дизайнера Лоне Франдсен да се присъедини към бизнеса им, който създава първата уникална колекция от бижута - гривни от злато, сребро, кожа и дърво, които бързо стават популярни сред клиентите. Продуктите вече стват разпознаваеми по своя уникален стил и бързо се изстрелват към магазините за бижута

Първата производствена линия на Pandora е открита в Тайланд през 1989 г. Три години по-късно там отваря врати второ предприятие, а през 2010 г. трето и четвърто. Всички те са високотехнологични фабрики, които сега доставят бижута на 3000 франчайз магазина в повече от 100 страни по света. Идеята е проста – създаване на персонализирани гривни, които да отразяват личния стил и преживявания на техните притежатели.

ХОД С ТАЛИСМАНИТЕ

Снимка: Shutterstock

Най-известната концепция на сборни бижутерийни украшения се появява през 1999 г. Всяка клиентка можеше да избере естествен камък и талисман по свой вкус. Първата колекция от уникални гривни със сменяеми талисмани се нарича  Pandora Charm и е пусната в продажба през 2000 г. Това вече е повече просто бижу. Това е комплект бижута, който позволява да се създаде уникален модел с набор от камъни и висулки, както иска клиентът.

Всеки талисман може да символизира определен момент, емоция или събитие от живота на собственика. Пандора предлага стотици различни талисмани, които могат да бъдат добавяни към гривни, колиета и обици, позволявайки на клиентите да създават уникални комбинации.  Тази персонализация дава възможност на клиентите да изразят своята индивидуалност и лични истории чрез бижутата си .

Гривните се правят и продължават да се изработват от злато, сребро, естествени камъни, муранско стъкло, дърво и различни други материали. Има мъниста с надписи, символи и изображения - елхи,  парфюми, гондоли, кукли, таралежи и др. Този подход позволява на Pandora да генерира добри приходи. 

Всички елементи са направени на ръка, а дизайнът на всеки е добре обмислен. Новите бижута изчезват от рафтовете на магазините буквално пред очите на клиентите. Колекцията е разпродадена за 2 месеца, а марката става известна далеч отвъд Дания. Pandora завладява пазарите на САЩ, Канада, Австралия и Германия и започва активно да развива дистрибуторска мрежа и да отваря нови фабрики.

Компанията  представя по седем нови колекции годишно, тоест по една на всеки два месеца, така че клиентите винаги да имат достъп до нови продукти и любимите си украшения и талисмани. По този начин Pandora успява да заобиколи конкуренти като италианската  Nomination и датската Trollbeads.

В същото време Пер решава да добави елемент на интерактивност към своите магазини. Например, в бутика Pandora, намиращ се в търговски център в Манхатън, се появява сензорен екран, който предоставя цялата информация за избраното бижу, плюс холографско устройство, което позволява клиентът да види украшенията в 3D формат.

Интериорът на магазините първоначално е направен в бели тонове, сякаш намеква за скандинавския му произход. Белите тонове се използват като символ на чистота и лекота. Този цвят е използван и за създаване на атмосфера, подходяща за пазаруване. Тогава към дизайна е добавено розово, за да привлече по-млада аудитория.

Що се отнася до логото на Pandora, това е името на марката, изписано в черно на бял фон, с малък символ, висящ над буквата "o" - корона. Този символ се използва активно отделно.

Продуктите със сменяеми талисмани и украшения стават толкова популярни, че в някои магазини има цели групи от клиенти, които не се интересува от нищо друго освен от известните мъниста. По този начин компанията успява да увеличи приходите си от 287 милиона долара през 2008 г. до 528 милиона долара през 2009 г.

НАПРЕДЪК

Снимка: Shutterstock

През 2010 г. Pandora дава работа на 4300 души и се разраства от семеен бутик в публична компания, която се предлага на фондовата борса в Копенхаген, където е оценена на 5,1 милиарда долара. След 2 години общите приходи на компанията възлизат на 900 милиона евро. Марката започва да пуска специални колекции с ограничени бройки два пъти годишно и дарява приходите от продажбите за благотворителни проекти на фондацията.

През 2011 г. един продукт на Pandora е бил продаван всяка секунда в света. Когато компанията решава се съсредоточи върху по-скъпи и ексклузивни бижута, потребителският интерес намалява и акциите падат в цената с 80%. Тогава е решено компанията да се върне към масовия пазар и производството на традиционни продукти.

През 2014 г. Съединените щати и Европа представляват 90% от продажбите, а през 2015 г. Pandora обявява плановете си да увеличи присъствието си в Китай. Тогава са изкупени акциите на Oracle Investment и е подписано споразумение за откриване на нови магазини. През същата година тя влиза в топ 3 на сетовните бижутерски компании по приходи с 2,4 милиарда долара - на второ място след Tiffany & Co с 4,25 милиарда долара приходи и Cartier с 6,1 милиарда долара приходи. Бижутата на марката се превръщат в абсолютен лидер в продажбите в сегмента на масовия пазар. Година по-късно пазарната капитализация на бижутерийната къща достига своя връх от 13,8 милиарда долара, което я прави най-ценната публична компания за бижута в света.

А в социалните медии движението за частна продажба на талисмани на Пандора набира скорост. Потребителите се обединяват във фен групи и публикуват купените мъниста онлайн за по-нататъшна продажба. Например, в Малайзия групата във Facebook има повече от 16 000 фенове, докато в Австралия има около 10 000. В такива фен групи можете да бъдат намерени редки талисмани, които се появяват в ексклузивни колекции с ограничени количества или в ранните години на марката, когато тя все още не е била известна. Например синьото цвете, принцесата и граховото зърно, шапката на Андерсен, винипер - създание с тяло на лъв, глава на жираф и крила на земна пчела. Последната фигурка е създадена специално за служителите на компанията и не се продава в магазините.

ПРОБЛЕМИ И НОВИ ПЪТИЩА

Снимка: Shutterstock

От 2018 г. обаче Pandora започна да губи спечелената позиция. Обемът на продажбите, маржовете и рентабилността на бизнеса започнаха да падат, на този фон капитализацията на компанията намалява наполовина до 7 милиарда долара.

През 2019 г. компанията се ребрандира, за да се разграничи от конкурентите Tiffany & Co и Swarovski и да привлече по-млади клиенти, което доведе до това Pandora да стане розова. Този нюанс има за цел да освежи марката и да я направи по-модерна. Самото лого също е променено.

В стремежа си да бъде в крак с времето, Pandora, като част от участието си в Глобалния договор на ООН, се стреми да минимизира въздействието на производството си върху околната среда чрез намаляване на потреблението на енергия и вода, а също така въведе програми за рециклиране на отпадъци за повторна употреба в производството. Компанията планира напълно да преобразува своите фабрики към възобновяема енергия, да намали въглеродните емисии и да увеличи повторното използване на вода.

През 2019 г. фабриките на компанията рециклират 23% от водата, която използват, а материали като гипс, стъкло, каучук и восък, използвани в производството, са изпратени за повторна употреба. През 2020 г. Pandora започна да използва опаковки, кутии и чанти с минимално съдържание на пластмаси.


 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

След визитата в Белия дом: Макрон призова ЕС да се откаже от „щастливото си васалство“ спрямо САЩ
На днешната дата, 1 март. Честита Баба Марта! Имен ден празнуват Марта, Мартина, Мартин
Макрон: Ако някой си играе на Трета световна война, това не е Зеленски, а Владимир Путин
„Да се върне, когато е готов за мир“: Срещата Тръмп-Зеленски приключи с остра размяна на реплики и без споразумение
Мъск нарече Джей Ди Ванс "бъдещия президент на Америка"
Устойчивост на фокус: Ключови послания от I-ви Национален форум за фамилен бизнес
Интелектуална арогантност
Цитат на деня