Тръмп планира мита от 25% за вноса на автомобили, полупроводници и фармацевтични продукти

Тръмп планира мита от 25% за вноса на автомобили, полупроводници и фармацевтични продукти

Президентът на САЩ Доналд Тръмп заяви, че възнамерява да наложи мита за автомобили "около 25%" и сходни мита върху вноса на полупроводници и фармацевтични продукти, последната от поредица от мерки, заплашващи да подкопаят международната търговия, предаде Ройтерс.

Тръмп отдавна се противопоставя на това, което той нарича несправедливо третиране на износа на автомобили от САЩ на чуждестранните пазари. Европейският съюз, например, събира 10% мито върху вноса на превозни средства, което е четири пъти повече от тарифната ставка на САЩ за леки автомобили от 2,5%.

САЩ обаче събират 25% мита върху пикапите от страни, различни от Мексико и Канада, данък, който прави превозните средства изключително печеливши за автомобилните производители в Детройт. Върховният представител на ЕС по търговията Марош Шефчович ще се срещне с колегите си от САЩ - министъра на търговията Хауърд Лътник, номинирания от Тръмп за търговски представител на САЩ Джеймисън Гриър и директора на Националния икономически съвет Кевин Хасет - във Вашингтон в сряда, за да обсъдят различните мита, заплашени от Тръмп.

Запитан дали ЕС може да избегне реципрочните мита, предложени от него миналата седмица, Тръмп повтори твърдението си, че ЕС вече е сигнализирал, че ще намали митата си върху американските автомобили до ставката на САЩ, въпреки че законодателите на ЕС отрекоха да го правят. Той каза, че ще окаже натиск върху представители на ЕС да увеличат вноса на автомобили и други продукти в САЩ.

Фармация и полупроводници

На брифинг в имението си Мар-а-Лаго във Флорида във вторник Тръмп заяви, че секторните мита върху фармацевтичните продукти и полупроводниковите чипове също ще започнат от „25% или повече“, като ще се повишат значително в течение на една година. Той не посочи дата за обявяване на тези мита и каза, че иска да предостави известно време на производителите на лекарства и чипове да създадат фабрики в САЩ, за да могат да избегнат митата. Той също посочи, че очаква някои от най-големите компании в света да обявят нови инвестиции в Съединените щати през следващите няколко седмици, но не предостави повече подробности.

След встъпването си в длъжност преди четири седмици, Тръмп наложи мито от 10% върху целия внос от Китай, в допълнение към съществуващите налози, заради трафика на фентанил. Той също така обяви и след това отложи с месец 25% мита върху стоки от Мексико и неенергиен внос от Канада.

Освен това Тръмп определи 12 март за начална дата за 25% мита върху цялата вносна стомана и алуминий, премахвайки изключенията за Канада, Мексико, Европейския съюз и други търговски партньори.

Тръмп също така обяв, че тези мита ще се прилагат за стотици внесени продукти надолу по веригата, изработени от стомана и алуминий - от тръби за електрически тръбопроводи до остриета на булдозери. Миналата седмица той нареди на икономическия си екип да разработи планове за налагане на реципрочни мита, които съответстват на тарифните ставки за всяка страна продукт по продукт.

Митата за автомобили ще променят глобалната индустрия  

Тарифа за внос на автомобили от 25% би променила правилата на играта за глобалната автомобилна индустрия, която вече се тресе от несигурността, причинена от тарифната драма на Тръмп. Подобна драма се разигра през 2018 г. и 2019 г. по време на първия мандат на Тръмп, когато Министерството на търговията проведе разследване на националната сигурност на вноса на автомобили и установи, че те отслабват местната индустриална база. По това време Тръмп заплаши с мита за автомобили от 25%, но в крайна сметка не предприе никакви действия, позволявайки на тарифния орган от тази сонда да изтече. Но някои от изследванията, включени в разследването от 2018 г., може да бъдат повторно използвани или актуализирани като част от усилията за нови автомобилни тарифи.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ