Авиоиндустрията се готви за година на трудности

 Авиоиндустрията се готви за година на трудности

Авиационната индустрия се готви за още една година на трудности, тъй като забавянията на доставките на Boeing и проблемите с веригата за доставки ще продължат и през 2025 г., казват авиационни консултанти, цитирани от CNBC.

В неделя се навърши една година, откакто се откачи панел на вратата на Boeing 737 Max 9 на  Alaska Airlines, събитие, което отново разпали буря от въпроси относно стандартите за качество и безопасност на Boeing. 

Оттогава компанията е въвела серия от промени, включително задължително обучение на работната сила и увеличени проверки, според изявление на компанията, публикувано в петък. Boeing също каза, че е подобрила своята система „Speak Up“, за да насърчи служителите да съобщават за опасения на работното място. 

Но това не е достатъчно, каза Майк Бойд, президент и съосновател на авиационната консултантска фирма Boyd Group International.

„Целият борд на директорите трябваше да бъде уволнен“, каза той. „Новият изпълнителен директор и новите хора там казват, че правят нещо, но това е толкова дълбок проблем.“

Без доставки на самолети от Boeing, авиокомпании като Southwest, Wizz Air и Ryanair харчат пари, които „не са искали да харчат за основен ремонт на самолети, които щяха да пенсионират“, каза Бойд.

„Затегнете коланите! Предстои много трудна година“, каза той. „Boeing ще загуби много територия от нашите приятели от Airbus. Просто няма съмнение за това“, каза той, добавяйки, че компанията може да стане по-скоро „вторичен играч“ на Airbus в бъдеще. Пийт Бутигиг, министърът на транспорта на САЩ, каза в понеделник, че Boeing има "много повече" работа за вършене, посочва Reuters. „Промяната на културата в Boeing е нещо, което е в процес на реална работа“, каза той. „Единственият начин да го оценим напълно ще бъде да видим, че могат постоянно да подобряват резултатите.“ Джон Грант, главен анализатор в компанията за авиационно разузнаване OAG, каза, че осезаеми подобрения в Boeing е малко вероятно да дойдат преди края на 2025 г., най-рано.

„Тъй като регулаторите пълзят из цялата компания и се установяват нови процеси, може би е твърде рано да се каже, че нещата се подобряват“, каза той. „Добрата новина е, че нещата не са се влошили от оперативна гледна точка.“

„Финансите и трудовите отношения обаче са друг въпрос“, каза той.

Boeing не е реализирал годишна печалба от 2018 г. Компанията претърпя нов производствен неуспех, след като нейните машинисти започнаха седемседмична стачка, която приключи през ноември, като работниците осигуриха увеличение на заплатите с 38%.

Говорител на Boeing каза пред CNBC, че компанията се фокусира върху стабилизирането на бизнеса и прилагането на своя „План за безопасност и качество“. Говорителят подчерта дузина действия, предприети от Boeing през 2024 г., от промени в ръководството на борда и придобиването на Spirit AeroSystems до разширяването на завода в Южна Каролина за увеличаване на производството на самолетите 787.

Отвъд Boeing

Проблемите в авиационната индустрия надхвърлят Boeing, каза Брендън Соби, независим анализатор в Sobie Aviation. От недостига на резервни части до поддръжката на двигателя, каза той, „става дума за цялата екосистема от компании, които са в индустрията.“

„Беше много труден период и няма реални признаци това да отмине скоро“, каза той. „Това са проблеми, чието разрешаване ще отнеме години – нито една година.“

Соби каза, че авиокомпаниите са особено разочаровани от проблемите с надеждността и поддръжката на производителите на двигатели Pratt & Whitney и Rolls-Royce.

Що се отнася до проблемите в Pratt & Whitney, той предложи искрица позитивизъм за индустрията: „Вероятно най-лошият период е отминал.“

Какво означава това за пътуващите

Проблемите с двигателя принуждават много авиокомпании, включително Hawaiian Airlines и Spirit Airlines, да приземят части от своя флот, каза Бойд.

„Двигателите ги няма“, каза той. „Wizz Air в ЕС току-що приземи 40 самолета за годината.

Това ще направи по-трудни за намиране сделки за самолетни билети през 2025 г., каза той. „Ако търсите наистина по-евтини тарифи там, не мисля, че дори г-н О’Лиъри от Ryanair може да обещае това“, каза той, имайки предвид главния изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О’Лиъри.

Скот Кийс, основател на уебсайта за въздушни пътувания Going, каза, че цените на самолетните билети вероятно ще се увеличат през 2025 г.  Кийс очерта как разходите за полети до, от и в рамките на Съединените щати са се променили след пандемията Covid-19: 2020 г. -17%, 2021 г.: -4%, 2022 г. +36%, 2023 г. -12%, 2024 г. +5%.  

Соби обаче каза, че проблемите с капацитета, причинени от приземените полети, могат да бъдат компенсирани от увеличаване на полетите, особено в Азиатско-тихоокеанския регион, където индустрията все още се възстановява от пандемията на Covid.

Той каза, че цените на самолетните билети се нормализират на ниво над цените преди Covid, но под пиковите нива от 2022 г. – но разходите и проблемите с веригата за доставки не са. Тази година може да донесе известно подобрение, каза той, но „като цяло тези предизвикателства все още остават“.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ