PR&Маркетинг прогнози: И в новата реалност работят общовалидните закони

PR&Маркетинг прогнози: И в новата реалност работят общовалидните закони

2020 година със сигурност зачеркна всякакви очаквания и прогнози. Внезапната двойна криза – здравна и икономическа, въведе спешен режим на промяна в бизнес планирането, маркетинг и комуникационните стратегии. Кои от тези промени ще се окажат необратими, какво учат и надграждат в движение всички, ангажирани в сферата на публичните комуникации и маркетинга? „Мениджър Нюз“ проследява тези тенденции с нова поредица, в която покани водещи PR експерти и маркетинг директори да представят своя анализ и прогноза с отговор на 2 въпроса:

1. Как се променя езикът на комуникацията под влиянието на COVID-кризата?

2. Кои подходи и послания в маркетинга и бранд комуникацията ще са работещи през 2021 година?

Днес в поредицата участва Катя Димитрова, водещ експерт по масови и корпоративни комуникации и собственик на независимата комуникационна група Интерпартнерс Груп.

Как се променя езикът на комуникацията под влиянието на COVID-кризата?

Промяната в езика на комуникация, провокирана от пандемията, премина през няколко етапа:

Адаптация – на етап „завихряне“ през март тонът на комуникация на почти всички брандове и компании се адаптира към новата реалност. Това се случи бързо, дори светкавично – което е комплимент за цялата комуникационна индустрия и за бизнеса. Бих казала, че адаптацията у нас се случи дори по-бързо и по-адекватно, отколкото на по-развити пазари. Акцентите се изместиха от т.нар. call to action и креативни послания към подкрепа, емпатия, хуманност и човешки ценности.

Комуникацията  на повечето брандове стана еднотипна, но пък публиките имаха нужда да усетят именно подкрепа и посланията се възприеха и имаха своя отпечатък.

Дори брандове, които не продаваха поради логистична невъзможност, успяха да запазят „отношения“ с потребителите си на база послания, изпълнени с емпатия. 

Трансформация – привидното „затишие“ в пандемията през лятото даде възможност на марките вече по-спокойно да трансформират посланията си и да върнат в тях креативността. Те отново бяха съобразени с новите реалности, но възобновиха надпреварата за креативност, емоция и спечелване на вниманието на потребителя с хумор, намигване и позитивизъм – след стартовата, по-скоро по- минорна емоционалност. Тонът на разговор отново стана по-смел, закачливо-разговорен и сякаш „забрави“ отпечатъка на пандемията.

Иновативност – пандемията регистрира втори пик или, за да бъдем точни – истинския си пик след септември 2020 г. – и тогава в ход с пълна сила на сцената излезе иновативността на брандовете. Осъзнати и много по-ориентирани след първата вълна на карантина,  тук компании и марки промениха не само тона, а и каналите на комуникация – „артикулите“ на кризата (включително маски, шлемове, ръкавици и дезинфектанти), както и инструментите, които влизат в домовете ни (онлайн поръчки, доставки на храна и разбира се онлайн пространството с пълна сила), станаха носители на оригинални послания, с основна цел да внесат надежда, да дадат перспектива и визия, че по-доброто предстои.

На дневен ред се активира онлайн общуването – с нова сила и при осезаема нужда от него. От „писна ни от онлайн срещи“ преминахме на вълна, в която второто затягане на противоепидемичните мерки засили у всички нас липсата на живо общуване и жаждата за такова. Така наречените „лайфове“ (life – събитие на живо онлайн) стават все по-интересни и интерактивни. Инструментите за виртуални срещи, събития и конгреси се усъвършенстват. Компании, брандове и публики се подготвят да живеят по нов, хибриден начин , който може да продължи по-дълго от очакваното.

Кои подходи и послания в маркетинга и бранд комуникацията ще са работещи през 2021 година?

Работещи ще бъдат, както винаги – правилно таргетираните послания. Дали тонът ще „носи“ повече оригиналност и иновативност, дали ще е емпатичен и подкрепящ или стандартен, без нужда от промяна – всичко зависи от стила на подателя и от нуждите и профила на целевата ни аудитория. Комуникациите се развиват в нов контекст, в нова реалност – и в момента, в който тя вече не е изненада за никого,  там отново са валидни правилата, които движат ефективната комуникация открай време – тя да резонира с нуждите на нашите публики.

Иновативността и творчеството са винаги добре дошли, защото в крайна сметка гласът на брандовете трябва да се чуе измежду множество други.

Както казваме в нашия екип – трябва да се открои харизмата на бранда пред онези, които иска да очарова!

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 23 ноември. Имен ден празнуват Александър, Александра, Сашо
Борисов с предложение към ПП-ДБ: Атанас Атанасов да бъде председател на НС, той - премиер
Скуката – тайната съставка на успеха
Тръмп назначи бивш експерт на Сорос за министър на финансите и някогашен футболист за градоустройството
Lexus отбелязва 25 години от „December to Remember“ с носталгични реклами
Цитат на деня
The Washington Post: Генералният секретар на НАТО предвижда да обсъди с Тръмп решение за войната в Украйна
Шефът на OpenAI Сам Алтман спечели само 76 хиляди долара за миналата година, имението му е за 27 млн.