Правителствата в ЕС се колебаят относно митата за китайските електромобили

Правителствата в ЕС се колебаят относно митата за китайските електромобили

Държавите от ЕС се колебаят дали да подкрепят допълнителни мита върху произведените в Китай електрически превозни средства, подчертавайки предизвикателството пред Брюксел да събере подкрепа за търговските мерки, докато Пекин заплашва широкообхватни ответни действия, пише Ройтерс.

Германия, чиито производители на автомобили генерираха една трета от продажбите си миналата година в Китай, иска да спре митата, твърди правителствен източник, докато Франция е сред най-твърдите поддръжници на мерките.

Но мнозинството от страните все още претеглят плюсовете и минусите в ескалиращия търговски спор, според неофициално проучване на Ройтерс сред правителствата на ЕС.

Въпросът ще бъде поставен на членовете на съвещателно гласуване през следващите седмици, което ще бъде първият официален тест за подкрепа. ЕС започна разследването без жалба от индустрията - първият подобен търговски случай от този вид.

Блокът трябва да потвърди в четвъртък временни мита до 37,6% върху китайските марки като BYD, Geely и SAIC, както върху на произведените в Китай модели на Tesla, BMW и други западни автомобилни производители.

Членовете на ЕС също ще гласуват през октомври, ако Комисията предложи многогодишни тарифи в края на своето разследване за субсидии от страна на Пекин. Те ще бъдат блокирани, ако „квалифицирано мнозинство“ - най-малко 15 държави, представляващи 65% от населението на ЕС, гласуват против тях.

Франция, Италия и Испания, които заедно представляват 40% от населението на ЕС, посочиха, че ще подкрепят митата.

„Европа трябва да се защити, ако нашите компании бъдат ощетени и не се конкурират при равни условия“, посочиха от испанското министерство на икономиката.

Въпреки това Чехия, Гърция, Ирландия и Полша все още обсъждат въпроса, казват официални и правителствени източници, докато Белгия има служебно правителство, а Нидерландия получи нов кабинет едва тази седмица.

Негативни ефекти

Германия подчерта необходимостта от решение чрез преговори с Пекин. Производителите на автомобили заявиха, че тарифите са грешен подход, като отрицателните ефекти надвишават всички ползи.

Увеличаването на цената на електромобилите за потребителите подкопава целта на ЕС да бъде въглеродно неутрален до 2050 г., казват противниците на мерките. Tesla заяви, че ще повиши цените.

Ответните действия на Пекин може да доведат до допълнителни мита върху износа на коняк, свинско месо или луксозни автомобили от ЕС.

Комисията казва, че митата са необходими за противодействие на евтините заеми, земя и суровини и други субсидии от Пекин, и  подчертава, че целта е равнопоставеност, а не изключване на китайските производители на автомобили, какъвто вероятно ще бъде резултатът от планираното от Съединените щати мито от 100%.

Митата също биха могли да дадат на ЕС лост в преговорите с Пекин и да накарат производителите да произвеждат автомобили в ЕС.

Хосук Лий-Макияма, директор на мозъчния тръст Европейския център за международна политическа икономия, каза, че ясните мнозинства и в двата случая могат да насърчат противниците или поддръжниците на митата. Той добави, че окончателните позиции в края на разследването ще зависят от това какво ще предложи Пекин в преговорите.

„Ако отидем на гласуване, това означава, че преговорите са се провалили“, каза той.

Разследването за субсидии за електромобили може да бъде само началото, тъй като затвърждава позицията си спрямо Пекин в момент, когато неговите зелени и технологични компании изостават от глобални съперници, показват интервюта с половин дузина търговски експерти.

Те посочват актуализиран доклад от 712 страници за китайската държавна намеса и субсидии, публикуван през април, като най-силния знак досега, че Брюксел е сериозен в действията си.

„Това е доклад, който поставя сцената и показва как и защо Европа променя политиките си“, каза Алисия Гарсия Ереро, старши сътрудник в базирания в Брюксел икономически мозъчен тръст Bruegel. „Честно казано, това е и послание специално за канцлерството на Германия.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ