Специален самолетен двигател осигурява безшумно преминаване на звуковата бариера
Самолетите, способни да летят по-бързо от скоростта на звука, съществуват от доста време. По-голямата част от тях са военни самолети, изтребители, разузнавателни и др. Кратката ера на свръхзвуковите пътнически полети приключи през 2003 г., когато последният член на семейството Concorde беше пенсиониран. Провалът на програмата Concorde се дължи на няколко причини и една от тези причини остава актуална и днес и продължава да озадачава аерокосмическите инженери.
Свръхзвуковите самолети са скандално известни с един изключително досаден ефект, наречен звукова бариера. Това е силен, подобен на експлозия шум, който се появява, когато скоростта на самолета по време на ускорение или забавяне се изравни със скоростта на звука. По време на разцвета на свръхзвуковите полети през 50-те и 60-те години на миналия век Федералната авиационна агенция на САЩ беше бомбардирана с оплаквания от американски граждани заради силен шум от самолети. И това доведе до забрана за свръхзвукови полети над цялата страна, която, между другото, остава в сила и до днес.
Както бе споменато по-горе, инженерите се борят да решат проблема със звуковата бариера от доста време. През 2018 г. НАСА започна проектирането на свръхзвуковия самолет X-59, който трябва да издава по-малко шум. По-късно този проект е преименуван на QueSST (Quiet Supersonic Technology). И миналия месец беше преминат важен крайъгълен камък в изпълнението на този проект, първият от прототипите X-59 най-накрая получи нов специален двигател.
Този нов двигател, F414-GE-100, е разработен съвместно от НАСА, General Electric Aviation и Lockheed Martin. С дължина от почти 4 метра, този двигател е в състояние да произведе около 10 тона тяга, което ще бъде достатъчно, за да ускори X-59 до скорост от 1,4 Маха. В допълнение, новият двигател ще осигури повдигане на X-59 на височина над 16 километра. Но най-важната характеристика на този двигател са елементите, които ще предотвратят появата на звукови вълни в момент, когато скоростта на самолета е близка до скоростта на звука, което ще направи преминаването през звуковата бариера почти безшумно.
Първият тестов полет на X-59 е планиран за 2023 г., последван от друга серия от полети над специални тестови площадки, оборудвани с подходящо измервателно оборудване. И ако всичко върви по план, тогава през 2025 г. X-59 ще направи няколко полета над гъсто населени райони, за да разбере реакцията на местните жители на шума, който създава.
Естествено, самият самолет X-59 не е предопределен веднага да достигне етапа на търговска реализация. Но технологиите, разработени за него, събраните данни и изводи, могат да доведат до възраждане на комерсиалните свръхзвукови полети в не много далечното бъдеще.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.