Производителите на чипове към автомобилостроителите: Ваш ред е да плащате!
Недостигът на полупроводници, който принуди световните автомобилостроители да съкратят производството си през последните две години, започва да намалява, но това разкрива нови постоянни разходи, с които те ще трябва да се приспособят, пишат Джейн Лий, Сара Ву и Кевин Кролицки за Ройтерс.
Залите за „бойни операции“, който компаниите от автомобилния сектор създадоха с цел справяне с недостига на чипове, се превръща в перманентна част от процеса на разработване и производство на коли, прехвърляйки част от рисковете и разходите от производителите на полупроводници към тези на автомобили
Новосъздадени екипи в General Motors, Volkswagen и Ford Motor вече преговарят директно с производителите на чипове. Производители на автомобили като Nissan Motor и други приемат по-дълги ангажименти за поръчки и по-големи запаси. Ключови доставчици на автомобилни части, включително Robert Bosch и Denso, инвестират в производството на чипове. GM и Stellantis заявиха, че ще работят с дизайнери на чипове за проектиране на компоненти.
Взети заедно, тези фактори представляват фундаментална промяна за автомобилната индустрия: по-високи разходи, повече практическа работа в разработването на чипове и повече капиталов ангажимент в замяна на по-добра видимост и сигурност при доставки на чипове, казват ръководители и анализатори.
Това е обратен завой за производителите на автомобили, които преди са разчитали на доставчици за снабдяване с полупроводници.
За производителите на чипове, все още развиващото се партньорство с автомобилостроителите е добре дошло, макар и закъсняло ново начало. Много ръководители на компании от сектора сочат с пръст автомобилните производители за липсата им на разбиране за това как работи веригата за доставка на чипове, както и за нежеланието им да споделят разходите и риска през по-голямата част от кризата в сектора през последните години.
Изобщо не ни се обаждаха
Главният изпълнителен на най-големия производител на чипове в света Taiwan Semiconductor Manufacturing Co (TSMC) Си Си Уей каза, че никога не е получавал обаждания от свои колеги от автомобилната индустрия, докато недостигът не е станал непоносим.
„През последните две години те ми се обаждат и се държат като най-добри приятели“, разсмя той наскоро тълпа от партньори и клиенти на TSMC в Силициевата долина.
Томас Колфийлд, главен изпълнителен директор на GlobalFoundries Inc каза, че автомобилната индустрия разбира, че вече не може да оставя риска от изграждането на фабрики за чипове за милиарди долари изцяло на производителите на полупроводници.
„Няма да създадем този капацитет, ако клиентът не е ангажиран с него и няма участие в собствеността“, каза тй.
Ford обяви, че ще работи с GlobalFoundries, за да осигури своите доставки на чипове. Майк Хоган, който ръководи автомобилния бизнес на GlobalFoundries, каза, че се подготвят още подобни сделки с други производители на автомобили.
Майкъл Хърлстън, главен изпълнителен директор на Synaptics Inc , чиито чипове са от ключово значение за сензорните екрани и доведоха до забавяне на производство на автомобили, каза, че появилото се наскоро по-пряко сътрудничество с автомобилните производители може да създаде нови бизнес възможности, както и да помогне за управлението на рисковете.
Хърлстън каза, че автомобилната индустрия започва да възприема идеята за използването на OLED екрани, които са по-малко издръжливи от LCD екраните, фактор, който според мнозина би ограничил използването им в автомобили въпреки по-добрия контраст и по-ниската консумация на енергия.
„Но това възприятие се промени доста драстично през последните две години. И това възприятие се промени като пряк резултат от възможността да говорим с (автомобилната индустрия)“, каза той. „Парадигмата наистина, наистина се промени за нас“, каза той.
Главните изпълнителни директори на японската Renesas Electronics Corp и холандската NXP Semiconductors N.V. заявиха пред Ройтерс, че назначават инженери, за да помогнат на автомобилните производители да проектират нова архитектура, при която един компютър ще управлява централно всички функции.
„Те се събудиха“, каза главният изпълнителен директор на NXP Кърт Сиверс. „Те разбраха какво е необходимо и се опитват да намерят правилния талант. Това е голяма промяна“, добави той.
Разбрахме какво се иска от нас
Стойността на средното съдържание на полупроводници на превозно средство ще надхвърли 1000 долара до 2026 г., удвоявайки се от първата година на пандемията, според данни на Gartner. Един пример: захранваното с батерии Porsche Taycan има нужда от над 8000 чипа. Този брой удвои или утрои до края на десетилетието, смятат от Volkswagen.
„Разбрахме, че сме част от полупроводниковата индустрия“, каза Бертолд Хелентал, старши мениджър за управление на полупроводниците във Volkswagen Group. „Сега имаме хора, посветени само на стратегическото управление на чиповете“, добави той.
Намирането и запазването на топ инженери в сферата на полупроводниците ще бъде предизвикателство за производителите на автомобили, които ще трябва да се конкурират с компании като Alphabe, Amazon и Apple, каза Евангелос Симодис, инвеститор в рисков капитал от Силициевата долина и съветник, който работи както с утвърдени автомобилни производители, така и със стартиращи фирми. „Мисля, че това ще доведе до придобивания“, каза той.
За разлика от Tesla, която сама проектира основните чипове, използвани в нейните автомобили, т. нар. традиционни автомобилостроители ще трябва да смесват работата с по-стари автомобилни технологии с нови инвестиции.
AutoForecast Solutions (AFS) изчислява, че недостигът на микрочипове е принудил производителите на автомобили по света да се откажат от производството на над 13 милиона автомобила от началото на 2021 г. насам.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.