„Нашествието на роботите“ забавя темпото на фона на по-слабите икономически условия
Дори нашествието на роботи не може да пренебрегне забавящата се икономика. Компаниите в Северна Америка рязко намалиха поръчките за високотехнологични машини през второто тримесечие, според данни, събрани от индустриална група Association for Advancing Automation, пише Ройтерс.
Забавянето на поръчките започна в края на миналата година, тъй като нарастващите лихвени проценти и по-слабия икономически растеж ограничиха апетита за нови роботи, поясняват от групата, известна още като A3.
„Ние дори не бихме помислили да купим робот в момента“, каза Нанси Клейч, главен финансов директор на ICON Injection Molding, производител на пластмасови компоненти във Финикс.
Подобно на много производители, бизнесът на ICON се разрасна бързо по време на пандемията от COVID-19, най-вече благодарение на търсенето на пластмасовите тръбички, използвани при пандемични тестове. Но търсенето на тръбички и други компоненти сега е спаднало до нива, невиждани от поне седем години, каза Клайч.
Инфлация и притеснения за растежа
Много други компании изглежда споделят колебливия подход на ICON относно роботите. Фабрики и други индустриални потребители, включително складове за електронна търговия и компании за медицински тестове, са поръчали 7697 робота през второто тримесечие, което е 37% спад спрямо преди година. Това последва спад от 21% през първото тримесечие и 22% през четвъртото тримесечие на миналата година.
Продажбите на роботи процъфтяваха по време на пандемията, докато производителите се опитваха да използват машините, за да създават крайно необходими стоки. Всъщност, дори със забавянето, което удари в края на миналата година, 2022 г. бе рекордна година за поръчки, сочат данни на A3.
Но роботите са само един вид оборудване, от което компаниите се нуждаят, а други показатели за разходите се представят по-добре в рамките на икономиката на САЩ. Поръчките за капиталови стоки, които не са свързани с отбраната, с изключение на самолети (следен отблизо показател от икономисти за тенденциите в бизнес разходите) са се повишили с 0,1% миналия месец, според Министерството на търговията. Това предполага, че инвестициите в широк набор от оборудване може да продължат да растат след възстановяване в второ тримесечие.
„Работата не е в това, че нагласите към автоматизацията са се влошили. Но когато хората се тревожат за инфлацията и икономиката, това спира всичко. Те се въздържат от покъпки“, коментира в интервю за Ройтерс Джеф Бърнстейн, президент на A3.
Някои индустрии изглежда са инвестирали прекалено много в роботи по време на неотдавнашния бум. Компаниите за електронна търговия, например, се втурнаха да изграждат силно автоматизирани складове в очакване на продължаващия бурен ръст на търсенето на стоки. Тези очаквания обаче не се реализираха. Друг проблем, каза Бърнстейн, са компаниите, които поръчват твърде много роботи, тъй като се страхуват от забавяне на веригата за доставки.
„Те се притесняваха, че няма да получат това, от което се нуждаеха, и затова купиха прекалено много“, каза той, като добави, че A3 очаква слабостта в поръчките на роботи да продължи до четвъртото тримесечие или началото на следващата година.
По-широка употреба
Един фактор, който спомогна за увеличаване на продажбите на роботи през последните няколко години, беше стегнатият пазар на труда. Нивото на безработица в САЩ през юли от 3,5% беше близо до равнища, наблюдавани за последно преди повече от 50 години. Но недостигът на работници намалява. Друг измерител, измерващ свободните работни места в САЩ, падна до най-ниското си ниво от почти две и попловина години през юли, тъй като пазарът на труда се забави, съобщи Министерството на труда във вторник.
Междувременно роботите продължават да си проправят път във все по-голямо разнообразие от работни места. В миналото те бяха концентрирани в автомобилните заводи и техните доставчици, които все още съставляват голям дял от всички поръчки за роботи. Но данните от A3 показват, че през последните години роботите са се разпространили във всичко - от строителни обекти до болници и предприятия за преработка на храни.
Арън Андерсън, директор по иновациите в Swinerton - голяма строителна компания, базирана в Конкорд, Калифорния, каза, че неговата фирма е започнала да използва робот, който пробива дупки в бетонни тавани, отваряйки пътя за водопроводни и други механични системи, които да бъдат инсталирани от работниците.
Но Андерсън подчерта, че е трудно да се оправдаят разходите за закупуване на една от машините. Тъй като строителните проекти се различават по размер и сложност, каза той, има периоди, когато роботът изобщо не е необходим.
Отговорът на Swinerton: Вместо това наема машината, която струва много по-малко.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.