Китайският "Небесен влак" литва с магнитна левитация

Китайският Небесен влак литва с магнитна левитация

В китайската провинция Дзянси, започна да действа тестова площадка за транспортната система Sky Train. Влакът на тази система се движи благодарение на ефекта на магнитната левитация, използвайки постоянни магнити вместо традиционните електромагнити. Това позволява вагоните на "Sky Train" да бъдат във висящо състояние за произволно дълго време, без никаква консумация на енергия за това. 

Предимствата на транспортните системи с магнитна левитация са очевидни. Те са практически безшумни и изискват по-малко енергия за ускорение и движение. Въпреки това, технологиите за магнитна левитация, използващи електромагнити, които се използват предимно днес, изискват допълнителни разходи за енергия и като цяло се оказва, че транспортът с магнитна левитация изразходва средно с 15 процента повече от метро или лека градска железница. Постоянните магнити обаче не изискват енергия, те генерират магнитно поле постоянно и безплатно.

Що се отнася до „безплатно“, трябва да се отбележи, че Китай има около 40 процента от световните запаси от редкоземни метали, необходими за производството на постоянни магнити. За други страни, които нямат такъв късмет, изграждането на транспорт с левитация с постоянен магнит няма да бъде икономически осъществимо.

В момента тестовата писта "Sky Train" е дълга само 800 метра. Влак с два вагона се движи по магнитна релса, издигната на височина 10 метра. Движението на влака е почти безшумно дори при максималната му скорост, която сега е 80 километра в час. След приключване на тестовете ще започне изграждането на първия реален участък от надлеза с дължина 7,5 километра, по който влаковете ще се движат със скорост 120 километра в час.

Според наличната информация изграждането на виадукт Sky Train, дори с използването на скъпия химичен елемент неодим, струва една десета от разходите за изграждане на тунел на метрото със сравнима дължина. А липсата на триене води до значителни икономии на енергия и спестява износването на надлези и подвижен състав. Като се има предвид, че неодимовите магнити губят около пет процента от магнетизма си на век, металните конструкции на виадуктите Sky Train ще се повредят много по-рано, но тяхната подмяна в никакъв случай няма да е проблем.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ