ИИ е тук, за да ни направи по-успешни
Възможностите за внедряването на изкуствения интелект в бизнеса са безкрайни, казва Калин Димчев, изпълнителен директор на Microsoft Adriatic
- Какво е въздействието на изкуствения интелект върху бизнес операциите и какви други значителни промени наблюдавате през последните години?
- Когато говорим за изкуствен интелект, трябва да разберем, че това не е поредната модерна технологична дума. Това е една трансформираща сила, създадена да формира начина, по който мислим, работим и живеем. ИИ е тук и е тук, за да остане. Той дава много възможности на съвременния бизнес и съм щастлив да видя прогреса, които сме постигнали с клиентите и партньорите си в световен мащаб.
Практическите иновации в областта на изкуствения интелект могат да бъдат разделени в 4 направления. Първото е подобряването на работата на служителите чрез автоматизиране на задачите, надграждане на методите за сътрудничество и предоставяне на персонализирани възможности за обучение и развитие. На второ място се подобрява взаимодействието с клиентите чрез създаване на персонализирани и интерактивни преживявания, предлагане на проактивна и интелигентна поддръжка, както и генериране на идеи и препоръки. Третият стълб е рационализиране на бизнес процесите чрез оптимизиране на работните процедури, намаляване на разходите и грешките и повишаване на ефективността и производителността. В основата на четвъртия стълб са значимите иновации като: създаване на нови продукти и услуги, създаване на нови бизнес модели и пазари и насърчаване на експериментите и креативността.
Неотдавна публикуваните резултати от проучването на PWC разкриват, че почти половината от икономическите ползи, очаквани до 2030 г., ще бъдат резултат от усъвършенстване на продуктите и насърчаване на интереса на потребителите. ИИ може да допринесе за 11,5% от БВП на Южна Европа до 2030 г., което се равнява на допълнителни 0,7 трилиона долара. Това може да повлияе значително на различни сектори като здравеопазване, автомобилостроене, финансови услуги, търговия на дребно и производство. Изкуственият интелект също така създава и нови възможности за увеличаване на заетостта, тъй като някои работни места следва да бъдат увеличени или изцяло създадени от ИИ.
- Малките и средни предприятия често са изправени пред специфични предизвикателства, когато става въпрос за киберсигурност. Как според вас решенията, базирани на изкуствен интелект, се справят с тези предизвикателства и какви ползи носят те на малките и средните предприятия?
- Всеки може да се възползва от навлизането на ИИ и в това число влизат компании от всеки сектор, размер или зрялост, което означава, че това е чудесна възможност, както за малкия, така и за средния бизнес. Представете си, например, малка компания, която вероятно не разполага с ресурси за пълноценен екип по киберсигурност. В такъв случай Copilot би бил идеален избор за сигурност – за първи път имаме възможност да разчитаме на всички предимства на генеративния ИИ и да ги прилагаме в защитата на киберсигурността, което означава, че дори тези екипи с по-малко опит и знания имат възможност да си осигурят значителна киберзащита.
ИИ може да трансформира всяка индустрия по редица начини – чрез повишена ефективност и автоматизация, чрез идеи и решения, базирани на данни, чрез персонализация и клиентско преживяване, автономни системи и роботика, обработка на човешки език, киберсигурност и идентифициране на заплахи, интелигентни градове и инфраструктура. Списъкът е дълъг, а сценариите безкрайни.
Ние заемаме челни позиции в надпреварата за внедряване на изкуствен интелект и сме поставени в една от най-трудните позиции, а именно да изпълним очакванията за ползите от изкуствения интелект, не само в технологичен план, но и по отношение на отговорното му използване, което според мен е и едно от най-големите предизвикателства при разработването на ИИ. Нашият Copilot – мощен асистент с изкуствен интелект, отговаря на визията ни и е добър пример за това как ИИ може да ни помогне да управляваме ежедневните си задачи. Това се отнася, както за малкия бизнес и за стартиращите компании , така и за всички нас като крайни потребители.
- С какво Microsoft Copilot превъзхожда останалите инструменти, базирани на изкуствен интелект на пазара?
- Ако сравним годината, в която обявихме идеята за Copilot с годината, в която го реализирахме, мога да кажа, че хората все повече започват да използват изкуствения интелект, а потенциалът му да преобразува работата ни става все по-значим. Резултатите от първите ключови изследвания са повече от обещаващи. По отношение на производителността се наблюдава 70% увеличение, 73% от потребителите на Copilot изпълняват задачите си по-бързо, а 70% казват, че това подобрява качеството на работата им. Потребителите изпълняват задачи като търсене, писане и обобщаване на данни 30% по-бързо, като в същото време те могат и да наваксат с пропуснати срещи почти 4 пъти по-бързо. Освен това според споменатото проучване почти 80% от потребителите на Copilot не биха се отказали от него. Всичко това показва, че Copilot не само повишава индивидуалната производителност, но и поставя стабилна основа за развитие на цялата организация, като надгражда възможностите за служители с различни умения и повишава експертния им опит.
- Можете ли да дадете примери за това как Microsoft Copilot значително подобрява процеса на разработка и цялостната производителност в съвременна работна среда?
- Copilot е създаден, за да бъде нашият ежедневен спътник, който да ни помага в проучването, овладяването на нови знания, писането, проектирането и координирането! Той може да ни улесни чрез автоматизиране на рутинни задачи, намаляване на натовареността по време на работа, генериране на ценни идеи, подобряване на производителността, сътрудничеството и потребителския опит.
Copilot може да обработва данни от имейли, срещи, чатове, документи и уеб пространството, в следствие на което генерира заявки на естествен език, като например „Информирайте екипа ми за обновената продуктова стратегия“. Освен това Copilot има възможността да подобри сътрудничеството между служителите, които се занимават с изследвания. Той е интегриран в приложенията, които всички ние използваме в ежедневието си – в Microsoft Teams, например, той обобщава срещи, в Word прави творческите задачи по-лесни, в PowerPoint прави дизайн на презентациите, в Outlook управлява входящата поща и т.н.
Нашата цел е в съответствие с цялостната ни визия, да дадем възможност на всеки човек и всяка организация да постига повече – разгръщане на креативността, усъвършенстване на уменията и съкращаване на времето за извършване на определени задачи са само част от тези възможности. Нека вземем за пример здравеопазването, където изкуственият интелект може да улесни приема при спешни случаи и да насочи вниманието на лекарите там, където то е важно и необходимо. Един доктор, например, може да прекара близо 20 часа седмично в извършването на административни задачи. Само си представете какъв би бил ефектът, ако това внимание бъде насочено към пациентите.
- Какво е важно да знаят бизнесите, които обмислят приемането и интегрирането на ИИ в своите организации?
- Дигиталната трансформация днес вече е трансформация чрез изкуствения интелект – за да са успешни компаниите в глобалния конкурентен пазар, те трябва да станат дигитални и именно ИИ има възможността да им помогне да разрешат ключови бизнес предизвикателства. Тук за пример мога да дам един чудесен продукт, плод на сътрудничеството ни с ИКЕА България – чатботът София, базиран на изкуствен интелект и технологията OpenAI GPT-4 на Microsoft. За да подобри клиентското изживяване и да предложи по-широко разнообразие от услуги, София ще помага на клиентите по цялата потребителска пътека – от търсенето на продукти до отговарянето на запитвания, свързани с онлайн поръчки, работното време на магазините, гаранцията на продуктите и т.н., като нашите очаквания са този проект да бъде разширен и в Гърция и Кипър.
Имам още един хубав пример от публичния сектор в Албания. Правителството там наскоро пусна нов виртуален асистент с изкуствен интелект, чието предназначение е да опрости и улесни ежедневното взаимодействие с правителството и да направи живота на жителите по-лесен. Той работи с услугата AzureOpenAI и отговаря на изискванията на правителството за безкомпромисна сигурност и лесно управление. Виртуалният асистент помага на потребителите чрез писмена комуникация, като отговаря на техните запитвания и ги насочва в различни процеси. Към този момент гражданите могат да търсят документи и да извършват различни административни процедури напълно самостоятелно, без да е необходима намесата на предствител на администрацията.
Сещам се и за още един чудесен пример от Хърватия, където в партньорство с глобалната платформа за облачни комуникации Infobip, застрахователната компания LAQO използва услугата Azure OpenAI Service, за да разработи дигитален асистент, наречен Pavle. Той предлага денонощно клиентско обслужване, подобрява потребителското изживяване и стимулира лоялността. Към момента 30% от запитванията на клиентите се решават от асистента с помощта на изкуствен интелект, което дава възможност на агентите на LAQO да се съсредоточат върху по-сложните случаи и привличането на клиенти. Възможностите за внедряване на ИИ са безкрайни – за всеки бизнес, независимо от неговия размер и отрасъл.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.