Грижата за клиентите е нашата суперсила
Стараем се да сме гъвкави в стратегията си и да предоставяме решения, диктувани от потребителите ни в страната, споделя Пламен Вичев, директор „Търговска дирекция и трансформация“ на CETIN. Той има дългогодишен опит по света и в България в сферата на комуникациите с фокус върху управлението на проекти, бизнес трансформацията и корпоративните продажби.
- Кои са най-сериозните инвестиции на телекомуникационните компании?
- Несъмнено най-значимата инвестиция за всяка телекомуникационна компания е нейната инфраструктура, както и постоянната ù поддръжка и надграждане. Днес CETIN в партньорство с водещия мобилен оператор Yettel управлява мрежата, която за шеста поредна година беше отличена от независимата компания umlaut със сертификат за най-добра мрежа. Инфраструктурата на мобилната мрежата и нейното активно развитие са само част от уравнението. CETIN разполага със собствена оптична мрежа в страната и с плътно покритие на територията на столицата, резултат от придобиването на Sofia Communications през 2021 г. Компанията ни предлага широко портфолио от фиксирани услуги, сред които оптични влакна, гарантиран интернет и SD-WAN. Сътрудничим и с водещи вендори за предоставяне на продукти и услуги в киберсигурността, SASE и облачните услуги. Всичко това е продиктувано от нашата амбиция да изграждаме екосистема, ориентирана към клиента и динамично развиващите се нужди, като се стремим към последователен и стабилен растеж.
- Кои са добрите практики от телекомуникационните компании по света, които могат да се прилагат и у нас?
- Една от основните теми е ESG и устойчивото развитие на компаниите. За CETIN първи приоритет беше намаляването на емисии от мрежата предвид нарастващия трафик, което е стъпка към изцяло зелена мрежа и по-малък отпечатък върху околната среда. В резултат през пролетта на 2023 г. компанията ни подписа дългосрочен договор за доставка на електроенергия от възобновяеми източници – един от първите по рода си в България. Зелената тема, разбира се, не е единствена в телеком средите. Обследват се редица приложения на AI, Machine Learning, Internet of Things (IoT), VR
и AR, умни градове и др.
Към днешна дата водеща тема за страната ни е киберсигурността в резултат от директива на ЕС за сигурността на мрежите и информационните системи (NIS 2), която се очаква да влезе в сила през 2024 г. Директивата предвижда внедряването на решения, дейности и рамки, сред които: анализ на риска и политиките за сигурност, политики за непрекъснатост на бизнеса и управление на кризи, политики и процедури за управление на риска за киберсигурността. Това е индикатор за компанията за надграждане на портфолиото ни от услуги, така че да отговорим на очакванията на клиентите ни.
В резултат от COVID-19 се засили нуждата от изграждането на сигурна WAN мрежа и гарантирането на високо ниво на защита при работа от разстояние, което повиши интереса към SD-WAN и SASE решения. В края на 2022 г. в CETIN стартира първият SDWAN проект, включващ почти 200 точки в страната. Проектът ще бъде завършен в края на годината, а въз основа на данните от 2021 г. след внедряването на SD-WAN 42% от регистрираните по WAN мрежата затруднения ще бъдат отстранявани онлайн. SD-WAN е в съответствие с ESG принципите, един от които засяга социалната отговорност за сигурността и защитата на данните, а при SD-WAN технологията трафикът се криптира с помощта на IPSec протокол.
Наред с това са и амбициите на ниво ЕС, инкорпорирани в CEF програмите, управлявани от HaDEA. С тях ЕС поощрява развитието на 5G технологията за добавяне на стойност за обществото и активно инвестира в развитието на ефективна и висококачествена транспортна инфраструктура в блока чрез услуги за автономни автомобили.
- Как производителите на оборудване се справят с предизвикателствата на динамично променящата се бизнес среда?
- Развитието се обуславя основно от тенденциите при нови услуги и стремежа за по-високо ниво на сигурност. Респективно производителите са ориентирани към технологиите и се конкурират чрез иновации и капацитет за устойчиво внедряване на нови продукти и услуги. Това води до скъсяване на живота на телекомуникационните продукти и създава допълнителен натиск, но CETIN ефективно работи с водещите компании на пазара за изграждането и поддържането на устойчиви решения.
- Как телекомуникационните компании защитават потребителите си от кибератаки?
- Кибератаките възникват под различни форми през мрежи и системи – от злонамерения софтуер и фишинга за получаване на контрол върху чувствителните данни от фирми и електронни устройства до разпределена атака за отказ на услуга (DDoS). Една от първите ни стъпки беше установяване на постоянен процес за обучение на служителите ни, за да предпазят себе си и компанията и да са в полза на клиентите ни. CETIN предлага редица решения в тази посока като NGFW и лицензи на защита на крайни устройства (лаптопи, телефони, таблети). Скоро ще предложим и SASE услугата, характеризираща се с високо ниво на сигурност при хибриден или отдалечен начин на работа.
- Какви стратегии се прилагат за видео съдържанието, което се търси все повече?
- Благодарение на партньорството ни с Yettel компанията предлага освен мобилни и фиксирани услуги и телевизия. През април 2023 г. Yettel обяви старта на собствена интерактивна тв от ново поколение, която CETIN осигурява чрез комбинация с услугата FWA (фиксиран безжичен достъп) и през собствената ни 5G мобилна мрежа.
- Как компаниите се адаптират в привличането и задържането на потребители?
- Компанията ни инвестира в доволни клиенти, които са гаранция за високото качество. Активно работим с тях и с партньор в периодичното изследване на удовлетвореността и готовността им да ни препоръчат (NPS) и при представянето на нови услуги с добавена стойност. Стараем се да сме гъвкави в стратегията си и да предоставяме решения, диктувани от потребителите ни в страната, защото тенденциите узряват с различни темпове в световен и регионален аспект.
Автор: Борис Вълчинов. Материалът е публикуван в бр.8/23 на сп. "Мениджър", който ще откриете в дистрибуторската мрежа, както и в дигиталното приложение ZinZin
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.