Електронният подпис ще стане основен начин за удостоверяване на самоличността
Електронният подпис има потенциал да се превърне в основен начин на удостоверяване на самоличността в най-близко бъдеще. Определено, това е продуктова категория в растеж, движен най-вече от продължаващата повсеместна дигитализация. Такъв е един от основните изводи в специално проучване на Маркет Линкс, направено по поръчка на БОРИКА АД, което беше представено днес пред журналисти. Над 80% от участниците в изследването споделят мнението, че електронният подпис все повече ще се утвърждава като основен начин за удостоверяване на самоличността.
Проучването обхваща двете основни електронни услуги – квалифициран електронен подпис (КЕП) на хардуерен носител, който е добре познат на пазара от близо 20 години и неговият облачен/мобилен вариант, при който идентификацията, подписването и изпращането на документи се случват само с мобилно устройство. Данните показват, че кумулативният резултат на проникването на КЕП и Облачен/Мобилен КЕП у нас към момента е около 15% или между 755 000 и 950 000 души. 13% от българите над 18 години ползват предимно хардуерния електронен подпис, а 9% са клиенти на облачния, но има препокриване между двете групи с ползване и на двете услуги, обясниха авторите на проучването. Също така хардуерният подпис има превес и тежест в професионалната сфера, докато Облачният/Мобилният КЕП се използва основно за персонални цели. Именно поради тази причина и данните отчитат двойно по-често използване на КЕП (30%) веднъж седмично за разлика от Облачен/Мобилен КЕП (15%) за същия период.
Социо-демографските профили на двете групи потребители до голяма степен са сходни, но прави впечатление, че облачният/мобилният подпис е по-предпочитан от по-младите дигитални поколения, които по-лесно усвояват нови за пазара услуги, докато в същото време се превръщат във важен сегмент от икономически активното население.
Най-разпространените дигитални услуги сред целевата група са онлайн разплащанията (86%) и електронното банкиране (84%). Тяхното масово приложение се отчита при заявяване на административни е-услуги, както и при онлайн кандидатстване пред банкови или застрахователни институции. Тенденциите показват високите нива на дигитална култура сред хората, които използват електронен подпис. Анкетираните заявяват още, че отново биха подновили или закупили хардуерен електронен подпис (81%) и облачен/мобилен подпис (66 %) през следващите 2 години.
Използването на онлайн административни услуги и комуникацията с държавни институции са сред най-силните мотиви, които за момента привличат хората към електронния подпис. Все повече нарастват и желаещите да използват и допълнителни услуги на централната и местна администрация. Над 63% от изследваните мислят, че ако самите държавни институции предлагат отдалечена идентификация и подписване, те биха били по-сигурни. По този начин доверието би се повишило и притесненията на много желаещи да използват електронен подпис и отдалечена идентификация вероятно ще отпаднат. При масово въвеждане на електронни услуги за 77% от запитаните, облачният/мобилният електронен подпис ще е най-логичен и естествен избор за взаимодействие с тези институции.
Нарастващ интерес към електронните услуги отчитат и от БОРИКА, един от водещите доставчици на удостоверителни услуги у нас с бранда B-Trust.
„B-Trust е най-разпознаваемият бранд електронни подписи у нас със 76% подпомогната познатост, а 78% от клиентите декларират, че биха се възползвали отново от услугата. Това говори за изключително високите нива на лоялност към бранда и към компанията като цяло“, сподели Нели Йоловска, главен директор „Продажби“ в БОРИКА.
В проучването 72% от клиентите на облачен/мобилен електронен подпис споделят, че са ползвали услугата при взаимодействие с държавна институция или частна организация, в процес по отдалечена идентификация и подписване на документи. Данните отчитат още, че 55% от хората нямат никакви притеснения да използват отдалечена идентификация със селфи и снимка на лична карта, а близо 60% дори смятат, че електронният подпис и отдалечената идентификация допринасят за повече сигурност в интернет.
Като най-значими стимули за използването на Облачен/Мобилен КЕП, респондентите изтъкват удобството за подписване през смартфона, без необходимост от допълнително устройство (24%), както и приемливата цена на услугата (17%). Сред бариерите пред употребата на облачен/мобилен подпис са опасенията за сигурността (35%) и изискването за изпращане на селфи и снимка на личната карта (17%).
Бизнес организациите също все по-активно търсят съвременни инструменти за отдалечено привличане и комуникация с клиентите си. Наскоро Банка ДСК анонсира решение за онбординг на бизнес клиенти, без аналог на българския пазар, базирано отдалечена идентификация и подписване от БОРИКА. „Клиентска регистрация и откриване на фирмена банкова сметка, които традиционно отнемат повече време, вече се случват в рамките на до 20 минути, благодарение на съвременните решения за установяване на самоличност от разстояние. Услугата по регистрацията е Е2Е онлайн, като по този начин предоставя на мениджърите лесен и бърз достъп до гамата от фирмени продукти, развивайки по съвременен начин бизнеса си през електронните канали на банката“, сподели по време на събитието Маргарита Томова, Старши Мениджър дигитални продукти в Банка ДСК.
Цялостното изследване за нагласите на обществото показва категорично, че електронните подписи са категория с потенциал за растеж и все повече хора са убедени в използването им в бъдеще. Тенденцията за по-широко навлизане на е-услугите е устойчива. Нейното развитие може да бъде допълнително стимулирано от въвеждането на дигитализирани услуги в централната и местна администрация. С навлизането на такива цифрови услуги в държавните институции ще бъде разширен и обхватът на разпространение на облачния електронен подпис. Прогнозите на анализаторите сочат, че онлайн услугите ще привличат все по-често хората, заради удобството на отдалечената идентификация и широките възможности за свободен избор. Предимството на дигиталните услуги се оценява високо, тъй като хората могат по всяко време и от всяка точка на света да ползват удостоверителни услуги, да извършват нужните им онлайн справки или разплащания в реално време, без да се съобразяват и да са зависими от работното време на институциите. Като основни стимули за използването на електронния подпис се посочват удобството и бързината, като същевременно се гарантират висока сигурност и надеждност.
* Проучването е проведено рез месец май 2022 г. сред 628 лица над 18 г., използващи или имащи намерение да използват удостоверителни услуги, по метода на онлайн анкета.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.