ЕК: Социалната мрежа X мами потребителите и нарушава правилата за онлайн съдържание
Европейската комисия обвини социалната мрежа X на Илон Мъск в измама на потребителите и нарушаване на правилата за цифрово съдържание, предаде Си Ен Би Си.
Това изправя платформата на риск от солидна глоба.
Европейската комисия започна разследване миналата година, за да прецени дали X нарушава Закона за цифровите услуги (DSA) – част от мащабно законодателство, което изисква от големите технологични фирми да контролират по-добре съдържанието на своите платформи.
Предварителната позиция на органа, публикувана в петък, е, че X е нарушила правилата относно т.нар. „тъмните модели“, прозрачността на рекламите и достъпа до данни за изследователите. Тъмните модели са измамни тактики, предназначени да тласнат хората към определени продукти и услуги.
Използването на синята отметка от X за верифицирани акаунти не съответства на индустриалните практики, констатира ЕК, тъй като всеки може да се абонира и да получи статус на верифициран. Добавя се, че има доказателства за „мотивирани злонамерени участници“, които злоупотребяват с верифицирания статут, за да мамят потребителите.
Комисията също така обвини X, че е въвел дизайнерски функции и бариери, които възпрепятстват прозрачността на рекламата, и каза, че не позволява на изследователите да имат достъп до публични данни, както се изисква от DSA.
„Според нас X не спазва DSA в ключови области на прозрачност, като използва тъмни модели и по този начин заблуждава потребителите, като не предоставя адекватно рекламно хранилище и като блокира достъпа до данни за изследователи“, коментира еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер.
„DSA има прозрачност в самата си същност и ние сме решени да гарантираме, че всички платформи, включително X, отговарят на законодателството на ЕС“, добави тя.
От X не са отговорили веднага на искането на Си Ен Би Си за коментар.
Ако възгледите на комисията се потвърдят, X може да бъде изправена пред глоба до 6% от глобалния си годишен оборот.
„Сега X има право на защита, но ако нашето виждане се потвърди, ще наложим глоби и ще изискаме значителни промени“, написа еврокомисарят по вътрешния пазар Тиери Бретон в публикация в X.
Комисията също така разследва TikTok, AliExpress на Alibaba и Meta поради подобни опасения.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.