Digital age: Техно пробиви и открития
Какво ново в света на технологиите и откритията? Представяме ви нашият редакторски подбор в редовната ни седмична рубрика.
Най-бързото устройство в света зарежда смартфон за 4,5 минути
Снимка: Shutterstock
Компанията Realme представи технологията за зареждане SuperSonic Charge, с мощност 320W, съобщава порталът GSMArena. Най-бързото зарядно устройство в света зарежда батерията на смартфон само за 4 минути и 30 секунди. Отбелязва се също, че за една минута батерията се зарежда с 26%, а за по-малко от две минути - с повече от 50%. Преди това рекордът за скорост се държеше от зареждане на Redmi с мощност 300 W, което зарежда смартфона от 0 до 100% за 4 минути и 55 секунди.
320W зарядното устройство на Realme, наречено Pocket Cannon, има плътност от 3,3 W/cm3 и поддържа основни изисквания за зареждане, включително UFC, PD и SuperVOOC. Устройството е оборудвано с два USB-C порта за едновременно зареждане на смартфони и лаптопи. Все още не е уточнено кога и кой смартфон на Realme ще получи ново високоскоростно зареждане. Най-мощното зареждане за марката смартфон се използва в устройствата от серията GT. Така Realme GT3 стана първото устройство за световния пазар с 240-ватово зареждане, което запълва 4600 mAh батерия за около 9,5 минути.
Военна компания за ракети направи маглев-влак, който стигна 623 км/ч
Снимка: Shutterstock
Китайският военен производител на ракети – компанията CASIC обяви успешното тестване на оперативен модел на влак-стрела по технологията „маглев“ в тръба с ниско налягане. „Маглев“ (съкратено от магнитна левитация) е транспортна технология, която позволява придвижване и управление на транспортно средство посредством действието на магнитни сили. Засега не се предоставят цифрови показатели за проекта, а само отчет за постигането на всички изчислени параметри на системата. Влакът се нарича „T-Flight“ и можеше да стане родоначалник на принципно нов тип междуградски транспорт. Идеята на T-Flight не е нова - влакът се движи в тунел, от който е изпомпван почти целият въздух, в резултат на което налягането в него намалява от 1 бар до 0,07-0,9 бара. Това значително снижава съпротивлението, а магнитното левитиращо окачване елиминира триенето на релсите. Резултатите са близки до идеалните условия за ускоряване на влака до свръхвисоки скорости с минимален разход на енергия. Първата версия на T-Flight ускори до 623 км/ч. За разлика от проекта Hyperloop на Илон Мъск, Китай твърди, че има компетенциите, средствата и причини да доведе разработката до завършване. Предполага се, че работната версия ще пътува между Пекин и Шанхай (1100 км) със скорост над 1000 км/ч и ще покрива пътуването средно за 1,5 часа. Това е по-бързо, отколкото със самолет, който отнема 2 часа, и много по-бързо от съществуващите високоскоростни влакове - те изминават това разстояние за 4-6 часа. За да постигне тази скорост, CASIC изгражда нова тестова писта с дължина около 60 км. Според видео от преди шест години китайските инженери планират да достигнат скорости от 2000 км/ч и дори 4000 км/ч. Това поставя неизвестни предизвикателства пред човечеството – например как да се осигури безопасност в случай, че тръбата се разхерметизира при преминаване на влак с такава скорост.
Новата боя на Nissan охлажда колите с 12 ℃ дори под пряка слънчева светлина
Снимка: Getty Images
На летище „Ханеда“ в Токио тече експеримент с автомобил Nissan NV100, който е покрит с нова високотехнологична боя. Това покритие охлажда автомобила пасивно, дори когато е изложен на пряка слънчева светлина цял ден. Постоянните измервания показват, че температурата вътре в този автомобил е с 5 ℃ по-ниска, отколкото в конвенционален автомобил от същия модел, а на външните повърхности - с цели 12℃.
От Nissan не бързат да разкрият тайната на новата боя. Известно е, че покритието съдържа два вида частици, първият от които просто отразява инфрачервеното лъчение и по този начин намалява нагряването на повърхността. Но второто „създава „електромагнитни вълни“, които пренасочват още повече енергия от колата и я изхвърлят директно в космоса.“ Засега не става ясно как работи точно този технологичен принцип. Nissan работи върху по-устойчива версия на покритието и също така се стреми да го направи регенерируемо. Има и трудност с цвета - не е еднороден и засега се предлага само условно бял нюанс. Освен това такова покритие може да се нанесе само в лабораторни условия, така че появата на пълноценна търговска версия на новата боя няма да е скоро.
Хакери превръщат роботи- прахосмукачки в шпиони на собствениците
Снимка: Shutterstock
Опитните хакери могат лесно да хакнат тези прахосмукачки и косачки за трева и да ги превърнат в шпионски устройства, които ще дебнат собствениците си. Те няма да заподозрат нищо, защото това е стандартна функция, която не се проявява по никакъв начин. Системата за сигурност на роботизираните прахосмукачки се оказа пълна с пробиви и уязвимости, благодарение на които те могат да бъдат хакнати чрез Bluetooth на разстояние до 150 м. Хакерите дават на устройството команда да влезе в мрежата и да се свърже със специален сървър за наблюдение и контрол. Когато това се случи, злоумишлениците получават пълен достъп до всички системи на прахосмукачката без знанието на нейния собственик.
Умните прахосмукачки и подобни устройства могат да бъдат хакнати, за да се събере лична информация за техните собственици, както и за ситуацията в стаята. За целта се използват камерата и микрофонът на прахосмукачката, картите на стаите, съхранени в нейната памет, и данните от акаунта. Също така чрез вече ударените устройства е възможно да се извършват кибератаки върху близки обекти - предимно тези, произведени от същите фирми.
Ананасова екокожа е 60 пъти по-здрава от останалите растителни аналози
Снимка: Shutterstock
Изследователи от университета Mahidol в Тайланд работят върху нови версии на екокожа, изработена от листа от ананас. Основата на новия материал е биоотпадък - листа от палма от ананас, които просто се изхвърлят при прибиране на плодовете. Те се раздробяват, сушат и пресяват, за да се отделят невлакнестите фрагменти от самите влакна. Последният продукт може да се смеси с различни химикали, след което се образува тънка „палачинка“, която се покрива с течна гума. Следва 24-часово печене при температура 70 °C и „еко кожата” е готова. Този материал има якост на опън от 12,3 MPa, което е 60 пъти по-голямо от това на най-издръжливия кожен аналог, направен от влакна от гъби. Именно ниската якост и устойчивост на износване дълго време възпрепятстваха създаването на търговска версия на „растителна кожа“, която просто не издържаше на употреба. Сега този проблем е решен.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.