Digital Age: Модерното ретро
Защо обикновените джаджи отново са на мода, какво общо има носталгията по миналото, какво предлагат технологичните гиганти на пазара и как се приспособяват мобилните разработчици? Нека разберем сега.
Възобновяването на старите модели телефони или пускането на нови устройства в ретро стил може да се дължи на няколко социални и културни аспекта.
Носталгия
Това е все по-важна тенденция в брандинга: използват се стилове, шрифтове и визуални елементи от миналото, но със съвременен привкус. Примери за този подход са актуализираното лого на Pepsi, завръщането на стария шрифт и лого на Burberry и кампанията на Silk Nextmilk, в която се използват елементи от 90-те години на миналия век.
Носталгията възвръща тенденцията за търсене на неща от миналото, дори и в света на ИТ производителите. Много хора от хилядолетието изпитват емоционална привързаност към устройствата, които са използвали през тийнейджърските и студентските си години. Те ги свързват с етапи от живота си, когато технологиите са били по-прости, а джаджите - особено удоволствие. При зумърите е малко по-различно: те изпитват носталгия по време, в което не са живели или са били твърде млади по това време. Подобно явление се нарича анемоя, или псевдосталгия - копнеж по периоди, които човек не е изживял. Причината за това явление е, че копнежът по миналото предизвиква чувство на комфорт и сигурност, помага на хората да се скрият от глобалните проблеми на съвременността. В много отношения попкултурата „конструира“ привлекателен образ на предишни епохи - тийнейджърите преслушват стари музикални хитове, вдъхновяват се от естетиката и се потапят в свят, в който не са живели. В резултат на това половината от поколението Z е очаровано от артефакти от минали десетилетия: филмови камери, първите конзоли за игри, телефони с флип и „чехли“ (жаргонен израз за телефони с копчета).
Цифрова умора
Смартфоните имат широк спектър от функции и дори заместват някои социални аспекти на живота. Това има своите последици: доказано е, че някои социални мрежи увеличават тревожността, понижават самочувствието и допринасят за депресията. Но по-често потребителите просто са уморени от безкрайния цифров шум, защото прекарват около една шеста от живота си на своите смартфони. За да сведете до минимум негативните ефекти, можете да използвате функции за детоксикация: задайте ограничение за използването на определени приложения или време на екрана. Експертите също така препоръчват понякога да премахвате социалните медии от смартфона си или да организирате пълен цифров "ретрийт" , отказвайки се изцяло от телефона си. Но хората не винаги са достатъчно дисциплинирани. Алтернативата е ретро устройства. Това са оригиналните модели на джаджи от 90-те години на миналия век - като телефони с бутони и игрови конзоли - които не са претоварени с модерни технологии. Такива устройства са изключително прости, а дизайнът и функционалността са насочени към изпълнението на основни задачи.
Показване на индивидуалност
В епохата на социалните медии потребителите, особено тези, които използват зуум, искат да покажат своята различност от другите. Ето защо те харесват вещи, които изглеждат винтидж: те подчертават автентичността и оригиналността. Ретро стилът на телефона помага да се отличите от тези, чиито смартфони изглеждат и функционират по сходен начин.
Колекционерска стойност
Ретромоделите често се произвеждат в ограничени серии, което допринася за тяхната изключителност. Такива устройства често имат уникални елементи на дизайна и специални опаковки. А също и цифров пълнеж - програми, игри и услуги, които са били прилагани от марките в миналото. Това увеличава привлекателността им за колекционери и ентусиасти, които искат да притежават нещо рядко.
Популярни телефонни римейкове от 2000-те години
Обновената Nokia 3310
Снимка: Getty Images
Легендарната „пантофка“ беше преиздадена през 2017 г. Актуализираната версия запазва разпознаваемия дизайн и простота, но производителите добавят модерни функции - цветен екран и камера. За да запази ретро атмосферата, компанията запази играта „Змия“ в телефона, но я подобри с нови режими и графики.
Motorola Razr
Снимка: Getty Images
Motorola възроди своя емблематичен модел Razr през 2020 г. Новият телефон запазва дизайна на оригиналната „мида“, но е получил гъвкав OLED-дисплей и съвременни технологии. Този модел се превърна в един от примерите за това как може успешно да се съчетае ретро дизайн с модерни функции. Между другото, моделите на Motorola поддържат предимно приложения за Android версия 4.3 или по-висока. Пускането на телефона с допълнителни функции все още продължава.
Razr разполага с множество приложения, които можете да инсталирате. Начело на списъка са месинджъри като WhatsApp и Voice Speed Dial, фоторедактори като Black and White Photo Editor, Photo AI Project, Face Makeup Beauty Plus, приложения за социални мрежи като SnapChat, X (бивш Twitter) и игри като Talking Tom Cat. Редовно се появяват нови приложения, като например такива за управление на финанси и инвестиции, медитация и дори приспиване на бебе.
Samsung Galaxy Z Flip5 Retro
Кадър от YouTube
Samsung пусна на пазара лимитирана серия Galaxy Z Flip5 Retro през 2023 г., която е подобна на стария модел SGH-E700 от 2003 г. Телефонът има ретро стил с характерна цветова схема и графичен интерфейс, напомнящ пиксел арт от началото на 2000 г. Въпреки дизайнерските решения той е пълноценен смартфон с възможност за инсталиране на мощни приложения - Netflix, Nova Launcher за персонализиране на жестовете и навигацията, PowerDirector за редактиране на видео и TouchRetouch за премахване на ненужни обекти от снимки, Otter за бележки с помощта на изкуствен интелект.
Nokia 8110 4G
Снимка: Getty Images
Този телефон, известен още като „банановия“ телефон заради формата си, беше преиздаден през 2018 г. Оригиналният Nokia 8110 е пуснат на пазара през 1996 г. и става известен благодарение на филма „Матрицата“. Актуализираната версия запазва извития дизайн и слайдера, но получава 4G поддръжка и достъп до основни приложения.
Можете също така да инсталирате приложения на трети страни, като WhatsApp, Viber, VK, Telegram и дори YouTube. Но има един нюанс: те могат да стигнат до телефона само ръчно чрез връзка с компютър. А преди пет години това беше невъзможно дори със сложни манипулации и месинджърите трябваше да се използват само през браузъра.
Разбира се, малкият екран и управлението с бутони значително намаляват използваемостта на познатите приложения. Подобни римейкове не служат за заместител на смартфона - те са създадени по-скоро за забавление и за тези, които искат да усетят атмосферата на ретро устройствата, но в съвременен прочит.
Ще продължи ли дълго тази мода?
До 2027 г. анализаторите прогнозират глобален ръст на ретро джаджите с 382% до 50 млн. устройства. От една страна, тенденцията се подкрепя от зумърите. Например 90% от 3458-те респонденти на проучване, проведено от Американската психологическа асоциация, са стресирани от информационния натиск и технологичното претоварване. Те все повече искат да „избягат“ от новата цифрова реалност, в която могат да се чувстват самотни или дори дефектни на фона на благополучието и успеха, излъчвани в социалните мрежи.
Милениалите подкрепят тази тенденция, тъй като изпитват истинска носталгия. Поколението Y е пораснало и станало част от цифровата индустрия: то създава технологични продукти, работи в сферата на продажбите, PR и маркетинга и се сблъсква с психологическите предизвикателства на това да бъде постоянно онлайн. И те си спомнят за времето, когато нещата бяха малко по-прости. Това предизвиква желание за ретро джаджи и други символи на отминалата епоха.
Ето защо „сгъваемите таблети“, „ слайдерите“ и „ пантофите“ няма да изчезнат в близко бъдеще, оставайки част от нишата. За техногигантите това открива допълнителни възможности не само в продажбите, но и в укрепването на лоялността към марката на различни сегменти от аудиторията. А те се превръщат в третата сила в поддържането на тенденцията.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.