Digital Age: Как мобилните телефонни мрежи използват изкуствения интелект?
Мобилните ни телефони стават все по-интелигентни, но какво да кажем за телекомуникационните мрежи, в които работят? Наскоро Apple стана поредната фирма за мобилни телефони, която обяви, че ще добави изкуствен интелект (ИИ) в операционната система на своите телефони. Наречен "Apple Intelligence" и включен в чатбота Siri на телефоните, той има за цел да улесни и ускори използването им. И да превърне Siri в още по-личен асистент. Той следва AI за Galaxy на Samsung и AI Gemini на Google за собствените ѝ телефони Pixel, съобщава BBC.
Това увеличаване на употребата на изкуствен интелект означава, че телефоните ще извършват много повече изчисления, следователно, те ще произвеждат и използват много повече данни. Това ще доведе до по-голямо натоварване на мрежите за мобилни телефони, като например британските O2, EE, Vodafone и Three.
За да им помогнат да се справят, подобни телекомуникационни фирми все по-често въвеждат и изкуствен интелект, казва Иън Фог, директор на отдела за мрежови иновации в консултантската компания CCS Insight.
"Мрежовите оператори използват ИИ за динамично управление на радиочестотите, за да осигурят оптимално ниво на обслужване. И за управление на клетъчните кули, например, така че те да използват по-малко енергия в моменти на по-ниско търсене."
Подобно засилено използване на ИИ за грижа за мрежите за мобилни телефони вече е много глобално. В Южна Корея Korea Telecom вече е в състояние да локализира и отстранява повреди в рамките на една минута, благодарение на наблюдението на мрежата с помощта на ИИ, казва Алекс Синклер, главен технологичен директор на GSMA, , органът, който представлява световните мобилни оператори.
Междувременно AT&T в САЩ използва прогнозни алгоритми с изкуствен интелект, обучени на базата на трилиони предишни мрежови сигнали, за да я предупреждават, когато нещата са на път да се объркат.
5G и изкуствения интелект
Други оператори, като Vodafone, използват дигитални близнаци с изкуствен интелект - виртуални дигитални копия на реално оборудване, като например мачти и антени - за да наблюдават постоянно как работят техните мрежи. ИИ се използва и за управление на начина, по който все по-мащабните центрове за данни използват енергия, за да поддържат сървърите си хладни и да оптимизират капацитета за съхранение.
Експлозията на данни, създадена от засиленото използване на ИИ, е още една причина, поради която телекомуникационните компании по света продължават да инвестират в т.нар. самостоятелни мобилни мрежи 5G. В тях се използва нова, специализирана 5G инфраструктура, вместо да се разчита отчасти на модернизиране на по-старата, по-малко ефективна 4G система.
5G Standalone предлага много по-високи скорости и капацитет. Но някои експерти смятат, че дори тази технология с по-високи спецификации няма да е достатъчна, за да се справи с изискванията на ерата на изкуствения интелект.
На тазгодишния Световен мобилен конгрес в Барселона например някои експерти твърдяха, че ИИ няма да може да разгърне пълния си потенциал преди въвеждането на 6G от 2028 г.
Докато клиентите на мобилни услуги са склонни да забележат мрежата само когато нещо се обърка, те са много по-наясно, когато нивото на обслужване на клиентите е лошо, с всички вреди, които това може да причини на репутацията на марките. Затова и индустрията се надява, че ИИ може да подобри радикално начина, по който взаимодейства с клиентите и ги обслужва.
Например Global Telco AI Alliance - съвместно предприятие, съставено от Deutsche Telekom, e&, Singtel, Softbank и SK Telecom с 1,3 милиарда клиенти в 50 държави - има за цел да разработи чатбот с изкуствен интелект, специално пригоден за телекомуникационния сектор и за типа въпроси, които клиентите обикновено задават.
Създателите на Алианса се надяват, че този специално обучен чатбот ще може да се справя с повечето от основните запитвания, идващи от клиентите, като остави служителите на кол центровете свободни да се концентрират върху по-сложните случаи.
Междувременно Vodafone се обедини с услугата Azure OpenAI на Microsoft, за да подобри обслужването на клиентите си, начело с цифровия си асистент Тоби, който общува с над 40 милиона клиенти месечно в 13 държави на 15 езика. Колкото повече Tobi може да отговаря на клиентски запитвания без нуждата от човешка намеса, толкова по-малко са вероятните оплаквания, което е от полза за печалбите и корпоративната репутация.
Тревоги и надежди
"Виждаме ИИ предимно като "виртуален асистент" за хората", казва Скот Пети, главен технологичен директор на Vodafone. "Вече виждаме, че ИИ освобождава времето на служителите на Vodafone от досадна, повтаряща се ръчна работа, което им позволява да се съсредоточат върху по-креативни дейности, които са от полза за нашите клиенти и околната среда. "ИИ също така оставя агентите на клиентите по-свободни да работят по по-сложни случаи, твърди той. Vodafone също така твърди, че Azure OpenAI помага на клиентите по-лесно да намират това, което търсят на уебсайтовете на компанията, като първите данни показват удвояване на броя на успешно завършените онлайн пътувания на клиентите и 10% намаляване на последващите обаждания.
Въпреки че много коментатори се опасяват, че ИИ може да доведе до масова загуба на работни места в телекомуникационния сектор, тъй като "черната работа" все повече се автоматизира от софтуера, Синклер от GSMA смята, че той всъщност може да бъде овластяващ, особено за страните с по-ниски доходи. "ИИ ще даде на нововъзникващите пазари специализиран инструмент, който ще им помогне да наваксат изоставането си", твърди той. "Ние подкрепяме опитите за демократизиране на изкуствения интелект, така че не само богатите да могат да го използват", допълва Синклер. Той смята, че някои от мрачните прогнози за ИИ са прекалени.
Това мнение се споделя и от Иън Фог от CCS Insight: "ИИ съществува от няколко години и се използва за специфични случаи в областта на телекомуникациите. Но сега той се прилага в много повече области - мрежи, устройства, софтуер - така че всеки инструмент, който използваме сега, има потенциала да стане много, много по-добър. ИИ има потенциала да направи мрежите по-екологични, а света - по-ефективен."
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.